Zdravá výživa a doplňky stravy míří do supermarketů

Příklon ke zdravému životnímu stylu a současně rostoucí počet alergií a potravinových intolerancí vede spotřebitele k hledání vhodných výrobků. O trendech na trhu funkčních potravin a doplňků stravy jsme hovořili se Stanislavem Pilařem, spolumajitelem společnosti TOPNATUR.

V posledních třech letech lze sledovat přesun v preferencích ve spotřebitelském nákupním chování. Produkty zdravé výživy a doplňky stravy už zákazníci nehledají jen v prodejnách zdravé výživy a lékárnách, ale stále více také v prodejnách maloobchodních řetězců.

Společnost TOPNATUR patří k lídrům na trhu s doplňky stravy. Co je pro tento trh v současné době charakteristické?

U doplňků stravy je kladen stále větší důraz na čistotu a původ používaných surovin. Pro tento trh je typická vysoká konkurence, která výrobcům nedovolí usnout na vavřínech. Naši zákazníci jsou zvyklí sledovat také nutriční hodnoty produktů a postup výroby. TOPNATUR se snaží vyrábět hlavně funkční potraviny a potraviny s nízkým glykemickým indexem, které jsou pro tento trh charakteristické.

Trendem je poté výroba produktů vhodných pro vegany, pro osoby s intolerancí k laktóze, bezlepkovou dietou a s dalšími zdravotními omezeními.

Na který segment trhu se specializujete?

TOPNATUR se snaží hlavně pomáhat. Z počátku jsme vývojem sušených rostlinných nápojů chtěli ulehčit život jedincům s bezlepkovou dietou a intolerancí k laktóze. Poté jsme vyvinuli unikátní ovesné koupele, které pomáhají osobám s atopickým ekzémem a nyní se zaměřujeme hlavně na cílovou skupinu, která má problémy s trávením a na vegany. Většina našich produktů je vhodná i pro matky a kojící ženy.

Snažíme se, aby naše produkty dělaly radost všem, kteří dbají na svou životosprávu a záleží jim na kvalitě produktů.

Jak široké je portfolio výrobků, které nabízíte?

TOPNATUR se zaměřuje na produkty zdravé výživy, rozšiřování sortimentu sušených rostlinných nápojů, ale i jiných výrobků z kategorie potravních doplňků. Hlavním reprezentantem této kategorie se stal produkt pro zdravá střeva ColonFit a také zelené potraviny a biopotraviny. Pro osoby trpící různými dermatitidami vyrábíme ovesné koupele.

Na podzim roku 2017 jsme uvedli na trh novinku Probio kaše, které jsou vhodné při racionální výživě. TOPNATUR se snaží držet krok s dobou, a tak vyvinul ve svých laboratořích také speciální proteiny vhodné pro tepelnou úpravu, které neobsahují lepek ani laktózu.

Máte vlastní vývoj produktů. Jak dlouho trvá proces vývoje nového produktu?

Délka vývoje se odvíjí podle složitosti produktu a také podle dostupnosti všech potřebných složek. Vývoj od prvních testů až po hotový produkt se pohybuje v řádu týdnů u ne tak složitých produktů, až po měsíce u výrobků, kde je třeba delšího testování a ladění finálního produktu. Veškerému vývoji však předchází přesně stanovené postupy, které v naší společnosti dodržujeme. Žádný nový produkt nevznikne bez řádného průzkumu trhu a zjištění preferencí cílové skupiny. Naše výroba je plně podřízena moderním požadavkům výrobních procesů což dokazuje také získání mezinárodně uznávaného standardu kvality IFS.

Sortiment, který dodáváte se pohybuje na pomezí medicíny a potravinářského průmyslu. Kde berete inspiraci pro nové produkty?

Snažíme se sledovat nové trendy, zejména však spolupracujeme s předními lékařskými pracovišti, s gastroenterology a dermatology, se kterými pravidelně konzultujeme a analyzujeme návrhy nových produktů po všech stránkách. Jsme také velmi rádi, že v našich řadách máme nutričního poradce a odborníka na výživu, který je naší spojkou s lékařskými pracovišti. Pravidelně navštěvujeme lékárenské a lékařské kongresy a účastníme se tuzemských a zahraničních veletrhů, které jsou pro nás vždy velkou inspirací.

Jak těžké je pro českou firmu dostat se v tomto sortimentu na zahraniční trhy?

Konkurence je v této oblasti opravdu velká, ovšem s pomocí průzkumu trhů, vhodně zvoleného produktu, moderního obalu a vhodnou propagací zájem o produkty roste. Právě takovou strategii volíme pro vyhledávání nových kontaktů v zahraničí. Neméně časté jsou v oblasti vyhledávání partnerů i setkání na veletrzích. Přímé seznámení se s produkty a osobní dojem bývá v takových případech klíčový. Zahraniční partner je pro nás nejspolehlivější spojkou s cizinou. Nejen obchodní ale mnohdy i přátelské vztahy tak utužujeme pravidelnými návštěvami zahraničí, popřípadě navštěvují partneři nás v České republice.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *