Do supermarketu jako na tržiště

Foto z prodejny hypermarket Albert na Chodově.

Z čerstvého sortimentu jsou výdaje českých domácnosti celkově nejvyšší za uzeniny, čerstvé pečivo a čerstvé maso.

V roce 2014 byly celkové výdaje domácností za čerstvý sortiment nejvyšší na malých obchodech, následovaly hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny. O čtyři roky později se pořadí typů prodejen podle výše útrat domácností změnilo – nejvíce výdajů měly domácnosti v hypermarketech, až poté následovaly malé obchody, diskontní prodejny a supermarkety.

Uzeniny, čerstvé pečivo, čerstvé maso, ovoce, zelenina, čerstvá drůbež, vajíčka a čerstvé ryby. Klasický sortiment, pro který domácnosti s oblibou zamíří do speciálních prodejen, na tržiště, přímo k pěstitelům a chovatelům anebo ho dnes pohodlně nakoupí na jednom místě v maloobchodní prodejně, která svým zákazníkům nabízí nejen základní, ale i speciální čerstvé potraviny.

Z čerstvého sortimentu jsou výdaje českých domácností nejvyšší za uzeniny, čerstvé pečivo a čerstvé maso. Pokud se ale zaměříme na výdaje domácností za čerstvý sortiment v supermarketech, pořadí sortimentu se změní. Nejvíce nechají domácnosti na pokladnách supermarketů za čerstvé pečivo, následují uzeniny a čerstvé ovoce.

„Tak jak procházela vývojem struktura českého maloobchodu, měnila se i výše výdajů domácností za čerstvý sortiment na jednotlivých typech prodejen,“ komentuje situaci na trhu Veronika Némethová, Senior Consultant Spotřebitelského panelu GfK. Jak uvádí, počet nákupů čerstvého pečiva v supermarketech během čtyř let vzrostl a ustálil se v loňském roce na 48 nákupech ročně. Během jednoho nákupu zaplatí domácnost kolem 32 korun.

Pro nákup uzenin se do supermarketů domácnosti vydávají přibližně 30x ročně. Šunka a suché salámy jsou položkami, za které domácnosti vydaly během nákupů uzenin v supermarketech nejvíce v roce 2017. Výdaje domácností v supermarketech za čerstvé ovoce rostly od roku 2014 v porovnání s celým trhem rychleji. Nejvíce v loňském roce zaplatily domácnosti v supermarketech za tropické ovoce, citrusové plody a bobuloviny.

Hitem nákupních košíků v supermarketech byly – podle výdajů za jednotlivé položky banány, jablka a hroznové víno. Nejvyšší výdaje měly v loňském roce domácnosti za plodovou zeleninu, do které patří např. cherry rajčata, okurky a papriky, následovaly výdaje za brambory a kořenovou zeleninu.

Za poslední čtyři roky rostly nejrychleji výdaje domácností za čerstvé připravené saláty, avokádo a chřest. Podle pozitivního růstu výdajů domácností si z listových čerstvých salátů našla v supermarketech cestu do nákupních košíků např. rukola.

Vajíčka v supermarketech nakupuje každá druhá domácnost a do košíku je vkládá 8x ročně.

Pro čerstvé ryby chodilo v loňském roce nejvíce českých domácností do hypermarketů, naopak nejméně často do supermarketů. Čerstvé maso a čerstvou drůbež nakupovala v supermarketech v loňském roce polovina českých domácností.

Čerstvost na prvním místě

Zákazníci při svých nákupech čím dál více upřednostňují kvalitu a připlatit si neváhají zejména za čerstvé zboží. Vedle kvality je tak při výběru zboží čím dál důležitější čerstvost. A to na úkor ceny, která již není nejdůležitějším měřítkem při nákupu potravin. „Zlepšující se ekonomická situace a rostoucí důvěra spotřebitelů ovlivňuje i jejich nákupní rozhodnutí. Stále větší význam má kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup. Koncem roku 2017 si už 20 % zákazníků vybíralo prodejnu podle kvality výrobku – dvakrát víc než o pět let dříve,“ shrnuje změny ve spotřebitelském chování Zdenek Skála, GfK Retail Director CZ.

Zatímco v případě kvality sledují zákazníci především složení výrobku a zemi původu, čerstvost řeší zejména u potravin s nejkratší dobou trvanlivosti. Při nákupu je tak pro zákazníky nejdůležitější čerstvost u pečiva, ovoce a zeleniny, a také u čerstvého masa. Dokládá to exkluzivní průzkum „Vnímání kvality a čerstvosti“ realizovaný společností GfK pro společnost Lidl zaměřený právě na rozhodování zákazníků podle čerstvosti, který proběhl v únoru 2018 a společnost Lidl z něj vyšla jako jednička v čerstvosti je na českém trhu.

„Prodejny zavážíme čerstvým zbožím denně, a i v prodejnách samotných je zboží průběžně kontrolováno a doplňováno, zákazníci tak najdou vystavené potraviny vždy opravdu čerstvé. Například ovoce a zeleninu mají zákazníci v prodejně k dispozici hned druhý den po jejich sklizni,“ dodává Michal Farník.

Obslužné pulty se vrací

Společnost Kaufland postupně otevírá prodejny a modernizuje ty starší. Společné mají posílení čerstvého úseku a u zákazníků oblíbený pultový prodej. Příkladem je i nově otevřený zmodernizovaný Kaufland v Praze na Vypichu.

Rozšíření se dočkal úsek masa. Výběr se významně rozrostl také na pultu se sýry a šunkami z různých koutů Evropy. Zákazníci tak mohou ochutnat měkký francouzský sýr se sametovou plísní Brie de Meaux, dále „Mnichovu hlavu“ – jeden z nejznámějších švýcarských sýrů nebo mnoho dalších z více než stovky sýrů z 26 zemí. Milovníci výběrových šunek si pak přijdou na své například se sušenými šunkami serrano či prosciutto ze Španělska a Itálie.

 

Úvodní foto z prodejny hypermarket Albert na Chodově.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *