V Rakousku roste zájem o čerstvé potraviny

Rakouští spotřebitelé začínají po mnoha letech opět více konzumovat čerstvé potraviny. Loni nakoupili mléko, mléčné produkty, maso, uzeniny, vejce, ovoce, zeleninu a hotové pokrmy za 5,9 mld. eur, což představuje meziroční růst hodnoty o 5,1 %. Přitom objem prodeje stoupl o 1,7 %.

Rakouské domácnosti na nákup čerstvých potravin, včetně hotových pokrmů, loni v průměru vynaložily 144,60 eura měsíčně (bez chleba a pečiva).

Největší podíl připadá na uzeniny a šunku (18,9 %), následují mléko, jogurty a vajíčka (16,2 %), maso, včetně drůbežího (15,3 %), čerstvá zelenina, včetně brambor (11,2 %), a čerstvé ovoce (10,8 %).

Vzestup prodeje čerstvých potravin v Rakousku je podmíněn hlavně růstem cen, což souvisí se stoupajícím podílem hodnotnějších biopotravin na trhu. Ale současně mírně stoupá objem prodeje. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila společnost AMA-Marketing, jejíž údaje jsou odvozeny z výběrového šetření mezi 2 900 domácnostmi.

Mléko: žádá se kvalita

Rakouští spotřebitelé nejsou podle Michaela Blasse, jednatele AMA-Marketing, tolik citliví na cenu mléka, jak se předpokládalo. Svědčí o tom skutečnost, že biomléko, vysoce kvalitní mléko od volně se pasoucích krav, (Heuchmilch), nebo mléko neobsahující laktózu, které jsou o 10 – 20 eurocentů za litr dražší než mléko běžné, zaznamenaly během uplynulých pěti let dvouciferný růst prodeje.

Stále více žádané je mléko s prodlouženou trvanlivostí. Jeho podíl na celkovém objemu prodeje v období 2012 – 2017 stoupl z necelých 40 % na loňských 54,1 % a v hodnotovém vyjádření ze 44 na 59,2 %.

Mírně se zvýšil podíl trvanlivého mléka – podle objemu z 20,9 % na 24,1 % a v hodnotovém vyjádření z 15,8 na 16,5 %.

Naproti tomu klesl zájem spotřebitelů o mléko čerstvé, jež nyní představuje necelých 22 % objemu prodeje (proti 39,3 % v roce 2012). V hodnotovém vyjádření nastal pokles ze 40,3 na 24,3 %.

Přírodní jogurty namísto ovocných

Větší zájem spotřebitelů o přírodní produkty je názorně vidět na sortimentu jogurtů: přírodních produktů se z této sortimentní skupiny loni poprvé prodalo více než jogurtů ovocných.

Přírodní jogurty se na objemu prodeje v minulém roce poprvé podílely více než polovinou (52,3 %) ve srovnání se 48,2 % předloni a 41 % v roce 2012. Loni se prodalo 35 335 tun přírodních jogurtů ve srovnání s necelými 32 tis. tun v roce 2016. Hodnota těchto nákupů loni přesáhla 70 mil. eur ve srovnání s přibližně 61 mil. eur v předchozích třech letech.

Nápadný je loňský meziroční „skok“ prodeje o více než desetinu (podle objemu), když v roce 2015 stoupl o 3,6 % a předloni v meziročním srovnání stagnoval.

Soustavně roste také poptávka po sýrech, byť volnějším tempem. Objem prodeje i jeho hodnota v období 2013–2017 vzrostly zhruba o 6 %. Loni prodej meziročně stoupl o 1,3 % na více než 76 tis. tun. V hodnotovém vyjádření růst činil 4,8 % na 664,8 mil. eur.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2018…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *