Psí život jako v bavlnce

Mezi největší trendy na trhu pet food patří směřování zákazníků ke kvalitě – krmivům s maximálním podílem masa a výživových látek, a využívání služeb, které usnadní život s domácím mazlíčkem.

Na svých zvířecích miláčcích Češi rozhodně nešetří. Ročně utratí za krmivo pro ně kolem osmi miliard korun. Další část v řádu jednotek miliard tvoří výdaje za veterinární péči a různé chovatelské potřeby.

Výdaje tuzemských domácností za veterinární služby pro domácí zvířata vzrostly podle Českého statistického úřadu od roku 2009 do loňska o 21 %. Loni za veterinární služby, ale i za zvířecí hotely a salony Češi podle ČSÚ utratili přes dvě miliardy korun. Spolu s náklady na pořízení zvířete, krmivo a další potřeby se tak podle ČSÚ dostaneme k částce kolem 12 miliard korun ročně.

Ve výdajích vedou domácnosti s hospodyněmi nad 50 let

Nadprůměrné celkové roční výdaje za krmivo pro domácí mazlíčky mají domácnosti s hospodyněmi nad 50 let.

Podle studie GfK Pet Food & Pet Care 2016 mají nějaké zvíře jako domácího mazlíčka téměř tři čtvrtiny českých domácností. Nejčastěji jde o psy (48 %), kočky (31 %) a hlodavce (17 %). Domácí mazlíčky nadprůměrně často chovají domácnosti s dětmi, lidé s vyšším vzděláním, s průměrnými příjmy a z menších obcí do pěti tisíc obyvatel.

Až 90 % Čechů bere podle studie své zvířátko jako člena domácnosti, pro kterého chce jen to nejlepší a rozhodně na něm nešetří. Výdaje domácností na promočním zboží byly tak v loňském roce u tohoto sortimentu pod průměrem celého rychloobrátkového trhu. Domácnosti pro své čtyřnohé psí mazlíčky utrácejí nejvíce za suché krmivo, pro kočky pak za krmivo se šťávou či omáčkou.

Roste rovněž prodej širokého spektra výrobků pro domácí zvířata – kosmetikou počínaje, hračkami a pelíšky konče. Pozadu nezůstává ani sektor služeb zaměřených na péči o domácí zvířata.

V Latinské Americe jsou vedou psi, zatímco v Rusku a Francii kočky

Z hlediska celkového počtu majitelů domácích mazlíčků vévodí všem zemím zařazeným do průzkumu společnosti GfK z roku 206 státy Latinské Ameriky, konkrétně pak Argentina a Mexiko, kde chová domácí zvíře 80 % online populace, a také Brazílie (75 %). Mezi další země s velkým počtem chovatelů se řadí Rusko se 73 % a USA se 70 %.

Nejméně často vlastní domácího mazlíčka naopak spotřebitelé z Asie. V Jižní Koreji sdílí domácnost se zvířátkem 31 % obyvatel, v Hongkongu 35 % a v Japonsku 37 %. Přestože se asijské země umístily spíše na dolním konci žebříčku, jejich podíl na celosvětovém trhu s produkty pro domácí mazlíčky je nezanedbatelný a neustále roste, což je dáno celkovou velikostí populace těchto zemí.

Mezi ženami je v porovnání s muži obecně o něco vyšší počet majitelek psů a koček (psa má 34 % žen a 32 % mužů, kočku pak chová 25 % žen a 22 % mužů). Muži si naopak častěji, než ženy pořizují rybičky (14 % mužů oproti 11 % žen).

Třetina online populace ze všech 22 zemí zařazených do průzkumu vlastní psa, zatímco kočku jen necelá čtvrtina (23 %). Dalších 12 procent má rybičky a šest procent chová ptactvo.

Psi se těší největší oblibě v Argentině, kde tvoří pejskaři dvě třetiny (66 %) online populace oproti jedné třetině (32 %) chovatelů koček. Následuje Mexiko, kde žijí v domácnosti se psem necelé dvě třetiny lidí (64 %), a Brazílie, kde je podíl majitelů psů 58 procent.

Kočky jsou nejpopulárnější v Rusku. Chová je více než polovina (57 %) Rusů, zatímco psa vlastní jen necelá třetina populace (29 %). Další zemí milovníků koček je Francie, kde mají tohoto čtyřnohého přítele 4 lidi z 10 (41 %), následovaná USA s 39procentním podílem. Majitelů koček je však v USA méně než chovatelů psů, kteří tvoří celou polovinu americké online populace.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *