Češi nejvíce kupují lahůdky, bagety a hotová jídla

Obchodníci se shodují, že zájem ze strany tuzemských spotřebitelů o chlazený sortiment setrvale narůstá.

Kupující si v segmentu chlazeného sortimentu pečlivě vybírají, touží po inovacích a požadují, stejně jako to platí u dalších potravinových kategorií, vyšší kvalitu surovin, chtějí znát informace o složení produktů a způsobu jejich výroby.

Chladicí boxy a regály jsou samozřejmou součástí každého obchodu s potravinami.

Sortiment, který je nutné trvale uchovávat v chladu, je velmi široký a obsahuje i základní nákupní položky, které pravidelně vkládá do košíků v podstatě každá domácnost (mléko a mléčné výrobky a dezerty, vejce, masné polotovary, uzeniny, čerstvé lahůdky a delikatesy, hotové pokrmy, smoothie a fresh džusy).

Nejčastěji nakupovanými položkami ze segmentu rychlého občerstvení jsou připravené bagety (do nákupního košíku je kupující domácnosti vloží průměrně 2x za měsíc) a hotové saláty. Ty průměrná česká domácnost nakupuje až 20x ročně. Z lahůdkového sortimentu vkládají domácnosti do košíku nejčastěji lahůdkové saláty, a to 14x ročně.

„Co do rychlosti meziročního růstu, za zmínku stojí i chlazená těsta. Tyto výrobky získaly meziročně více kupujících, což se projevilo i v růstu celkových výdajů domácností. Chlazená těsta nakupuje o něco více domácností s dětmi než bez dětí, nicméně počet nákupů zůstává v obou případech shodný, v průměru čtyři za rok. Během jednoho nákupu měly nejvyšší útraty české domácnosti v rámci chlazeného sortimentu za chlazená hotová jídla a těstoviny, vajíčka a rybí a zeleninové delikatesy. Naopak nejmenší výdaje měly domácnosti během jednoho průměrného nákupu za bagety, pasterizované mléko, rybí a lahůdkové saláty,“ uvádí Jaroslava Brzáková, Consultant GfK Czech Spotřebitelský panel (kontinuální panelový výzkum za období říjen 2016 až září 2017, založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku 2000 českých domácností).

Zákazník je věrný

V obchodech společnosti Lidl nezaznamenávají v sortimentu chlazeného zboží žádné výraznější změny v preferencích zákazníků. Co se týče hotových salátů, nejprodávanější jsou stále „tradiční“ chuťové varianty vlašský, pařížský a řáholecký a také camembert. V segmentu pomazánek patří mezi nejoblíbenější tuňáková, lososová, sýrová nebo salámová příchuť. „V nabídce chlazených hotových jídel a svačinových produktů (bagety, sendviče) taktéž nevidíme výraznější změny v poptávce. Je znát, že pokud si zákazník nějaký výrobek z tohoto sortimentu oblíbí, pak mu zůstává věrný. Zajímavým faktem, který potvrzuje vše výše uvedené, je, že srovnáme-li poptávku po dvou typických výrobcích z této skupiny, tedy obložených bagetách a sendvičích, zůstává přibližně stejná,“ popisuje Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl.

Ze všech koutů světa

Prodejny řetězce Delmart se rychle dostaly do povědomí českých spotřebitelů, kteří kladou důraz na čerstvé a zdravější varianty potravin. V rámci široké a rozmanité nabídky sortimentu najdou kupující čerstvě připravené zeleninové i ovocné saláty, sendviče, polévky, džusy, pomazánky a mléčné nápoje, jogurty a tvarohy, exotické delikatesy, vybrané uzeniny, balené i krájené sýry, také ale hotová jídla – speciality italské, řecké nebo japonské kuchyně.

„Trh s chlazenými potravinami posiluje, lidé často sáhnou po chlazeném výrobku raději než po konzervovaném. Ovlivňujícím faktorem je to, že chlazený výrobek obsahuje méně konzervantů a přídavných látek, je vizuálně přitažlivější a často i chuťově vyrovnanější. Konzervované potraviny lidé kupují více za účelem „do zásoby“, z důvodu nemožnosti skladovaní v chladu a podobně. Při nákupu zboží k okamžité spotřebě stále více inklinují právě k chlazenému sortimentu. Ačkoli kvalita potravin je velké téma, které společnost řeší, nárůst prodejů kvalitních potravin je pozvolný,“ je přesvědčena Petra Roulland, Category manager společnosti Delmart.

Vzhledem k tomu, že lidé mnohem více cestují, poznávají i rozmanité zahraniční kuchyně a mají pak potřebu je vyzkoušet i doma. Tímto roste poptávka po exotických ingrediencích. „V nedávné době jsme uvedli nový sortiment prémiových uzenin z Itálie, španělské sýry, francouzské paštiky, rozšiřujeme sortiment asijské a japonské kuchyně. V nadcházející sezóně přijdeme s několika novinkami jako jsou čerstvé šťávy, chlazená drůbež z Francie nebo inovace ve zpracované zelenině,“ dodává Petra Roulland.

„Stoupají prodeje produktů spadajících do speciálních kategorií – bio, bezlepkové, bezlaktózové, zaznamenáváme také trvající vzestup zájmu o produkty z kozího mléka. Patrný je příklon spotřebitelů k mléčným produktům s vyšším obsahem tuku a novým, zajímavým i netradičním příchutí v kategorii mléčných výrobků,“ prozradila Alice Bělejová, manažerka nákupu mléčných výrobků společnosti Delmart, která aktuálně nově nabízí například bio řadu kysaných mléčných výrobků z čistého prostředí rakouských Korutan nebo ucelený sortiment španělských sýrů, kde zákazník najde široký výběr produktů z kozího mléka.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *