Trh biopotravin v Evropě zaznamenává dvouciferný růst

Nejen září, ale i únor lze spojovat s biopotravinami. V polovině února se totiž v Norimberku každoročně koná světová přehlídka biopotravin a biotrendů. Jedním z trendů, které mohl v letošním roce návštěvník ochutnat, byla raw strava.

Díky rozšiřující se nabídce biopotravin v konvenční obchodní síti v České republice se bio dostává stále častěji i do našich nákupních košíků. Podstatné jsou dva faktory, zákazník najde bio v prodejně, kde běžně nakupuje, a co je velmi důležité, cenový rozdíl mezi konvenční a biopotravinou již nebývá tak propastný jako ještě před několika lety.

Celosvětový trh biopotravin se přiblížil obratu 90 mld. USD a rostoucí trend je očekáván i v příštích letech. Míra růstu je zvláště vysoká v Severní Americe a severní Evropě. V USA představují ekologické produkty 5 % potravinového trhu, přičemž obrat odvětví v činil roce 2016 podle Organic Trade Association (OTA) 43 mld. USD.

Evropa zaznamenala také dobré výsledky a většina hlavních biotrhů zaznamenala dvouciferný růst. Podle německé Federace ekologického potravinářského průmyslu (BÖLW) se německý trh biopotravin v roce 2016 zvýšil o téměř 10 % a přesáhl 10 mld. USD. Ve stejném období došlo ve Francii dokonce k nárůstu o 22 %, podle Agence Bio. Podobně skandinávské země oznámily významný nárůst bio trhu, kdy Dánsko a Norsko vedly s 20% nárůstem. Nejnovější statistiky světového ekologického zemědělství, které každoročně zpracovává do podoby Ročenky FiBL (Výzkumný ústav pro ekologické zemědělství, Švýcarsko) a prezentuje v rámci BioFachu jsou k dispozici na: http://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2018.html.

Poptávka po bioproduktech je dána i kupní silou v jednotlivých zemích. Nejvíce peněz v Evropě vydají za bioprodukty v přepočtu na osobu a rok Švýcaři (274 euro), následováni Dány (227 euro) a Švédy (197 euro). Němci jsou se 116 euro až na 7. příčce.

Nejdynamičtější růst zaznamenal biosegment v roce 2016 ve Francii, která je 2. největším biotrhem v Evropě (o 22 %), a to napříč všemi prodejními kanály. Podíl na tomto vývoji mají především vinaři a nárůst ekologicky obhospodařovaných zemědělských ploch. Podle Agence Bio v roce 2016 bylo 71 % prodaných bioproduktů francouzské provenience. Ze zahraničí tak pocházely vesměs jen exotické produkty, káva, kakao nebo banány.

Biosvět se schází na veletrhu BioFach

Od 14. do 17. února 2018 spojilo duo veletrhů Biofach a Vivaness v Norimberku na čtyři dny mezinárodní obchod s biopotravinami a přírodní kosmetikou. Celkem 3 218 vystavovatelů, z nichž 275 prezentovalo své výrobky v rámci Vivaness, představilo širokou škálu ekologických produktů z 93 zemí světa. Po Německu s 890 vystavovateli, byly hlavními vystavujícími zeměmi Itálie (414), Španělsko (192), Francie (203), Nizozemí (120) a Rakousko (111).

Na veletrhu letos vystavovalo i rekordních 33 českých společností. Na národním stánku zastřešeném Ministerstvem zemědělství ČR se o pozornost mezinárodního publika ucházely firmy: Amylon, Cereabar, České ghíčko, COOC Food, Coolcoco, Ekofrukt Slaný, Enigem, divize Fit-Day, Extrudo Bečice, Frujo, Hempoint, Hopi Popi, Horňácká farma, Javorník-CZ, Markol Food, Semix Pluso, Solex Agro, Vinné sklepy Kutná Hora a PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, který zde propagoval biovýrobky oceněné v soutěži Česká biopotravina roku. Další české firmy měly vlastní výstavní prostory: Čajová květina, Country Life, ED&F Man Ingredients, ExtraVit, Health Link, KR Real /Mesaverde, Lifefood Czech Republic, LN Group, Mediate, Rawvolution, S&K Label, Sunfood a Zelená Země.

Dvě nové haly, téma „Budoucí generace“ a speciální výstava „Bio od samého začátku“ o ekologickém pěstování a chovu inspirovaly přibližně 50 000 návštěvníků ze 134 zemí.

Návštěvníci se mohli těšit z více než 900 nových výrobků v tzv. expozici novinek. Trendy v roce 2018 zahrnovaly speciální oleje, bílkoviny na cesty a aroma kurkumy, stejně jako řasy, přidávání vitamínů do potravin a produkty globálního zaměření s regionálním charakterem. Patří sem např. mouka z quinoa z Německa, jejíž původním regionem jsou Andy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *