Žebříček Global Power of Retailing 2018

Pozice Evropy slábne, ale její mezinárodní aktivita je stále vysoká.

Maloobchodu ve světě se daří, zejména v Asii a Latinské Americe. Zvyšuje se rovněž přitažlivost rozvojové Afriky, která pokročila v modernizaci prodejní sítě.

Největší maloobchodní trh nadále skýtají USA, naproti tomu evropské řetězce jsou nejčilejší, pokud jde o přeshraniční fúze a akvizice. Vyplývá to z žebříčku „Global Power of Retailing“, který pravidelně zveřejňuje poradenská společnost Deloitte Touche Tohmatsu.

Zařazuje do něj 250 největších řetězců podle maloobchodních příjmů. Shrnuje výsledky za finanční rok 2016, tedy dvanáctiměsíční období končící 30. června 2017. Do posledního žebříčku TOP 250 se dostala společnost, pokud tržby z maloobchodních činností dosáhly alespoň 4,73 mld. USD.

Před 10 lety, v roce 2006, to muselo být 3,36 mld. USD. Příjmy 250 největších maloobchodních řetězců světa v hodnoceném období meziročně stouply o 4,1 %. na 4,4 bil. USD (ve stálých měnových kurzech), když růst vykázalo 181 společností. Hospodářský výsledek zveřejnilo z 250 společností 195, z toho bylo v zisku 176.

Rýsuje se stabilizace maloobchodního byznysu

Míra globalizace v maloobchodu se během několika posledních let víceméně stabilizovala. To znamená, že ubylo přeshraničních fúzí a akvizic, neboť společnosti se primárně zaměřily na zefektivnění svého podnikání, nikoli na další expanzi, a také začaly klást větší důraz na elektronickou komerci.

Nejen doma, ale i za hranicemi podnikají přibližně dvě třetiny řetězců z TOP 250. V cizině v průměru realizují 22,5 % svých maloobchodních příjmů. Pro největší společnosti (v TOP 10) je zmíněný ukazatel větší – 27,3 % maloobchodních příjmů. Aldi, Schwarz Group a Carrefour závisejí na zahraničních trzích z více než poloviny. Amazon z více než třetiny a světová jednička Wal-Mart přibližně ze čtvrtiny.

I když fúzí a akvizic ubývá, stále mají značný vliv na globální pořadí, a ani ve finančním roce 2016 tomu nebyl jinak. Nizozemský Ahold díky převzetí Delhaize Group v létě 2016 postoupil pod novým názvem jako Ahold Delhaize na 14. příčku s maloobchodními tržbami 69 mld. USD. Prodejce spotřební elektroniky Groupe FNAC zdvojnásobil tržby převzetím jiného francouzského řetězce Darty. Ruská Lenta, jež roste rychle rovněž organicky (tedy bez akvizic) převzala maloobchodní byznys ruské firmy Kesko.

Wal-Mart si s velkým odstupem drží první příčku

Sedm z 10 největších řetězců sídlí v USA. Světové pořadí už léta suverénně vede Wal-Mart, největší soukromý zaměstnavatel v USA, s příjmy skoro 486 mld. USD. Je to zhruba čtyřikrát tolik, než kolik utržilo na druhém místě Costco. Přes trojcifernou hranici příjmů se dostal také Kroger.

Wal-Mart investuje do internetového prodeje, aby zmírnil náskok Amazonu a také se vzdálil svým tradičním konkurentům. Do svého byznysu „Grocery Online“ investuje miliardy dolarů tak, aby co možná nejlépe skloubil kamenné obchody s internetovým prodejem.

Americkou dominanci v TOP 10 narušují německé společnosti Schwarz Group (Lidl, Kaufland), Aldi a francouzský Carrefour. Ten se nadále drží ve světové první desítce. Pokračuje v akvizicích, jako bylo převzetí obchodů Eroski Group ve Španělsku (únor 2016), nepotravinářského internetového obchodníka Rue du Commerce v lednu 2016, či supermarketů Billa v Rumunsku. Carrefour se podle autorů studie snaží posílit pozici, ale zatím nedosahuje cílů, které si vedení společnosti předsevzalo. Francouzský řetězec hodlá během pěti let zvýšit tržby z internetového prodeje potravin na 5 mld. eur ročně. Klade důraz na expanzi v Číně podílející se na jeho maloobchodních tržbách zhruba 5 %. Ale naráží tam na stále tvrdší konkurenci lokálních konkurentů.

Tesco má značný růstový potenciál

Mezi desítku největších světových maloobchodníků se tentokrát nedostalo Tesco. Společnost by však měla mít své „transformační období“, během kterého se zbavila okrajového byznysu (non-core), už za sebou. To jí umožnilo zlepšit ekonomické ukazatele.

Britský potravinářský řetězec se zbavil např. prodejen Kipa v Turecku, zahradnických center Dobbies, obchodů s kávou Harris +Hoole, či britských pekáren Euphorium.

Tesco má podle studie potenciál k tomu, aby se v nejbližších letech vrátilo do první desítky. Zvláště poté, co se dohodlo na spojení s britským potravinářským velkoobchodníkem Booker, které v listopadu roku 2017 schválil Úřad pro ochranu soutěže a trhu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *