Pokladny se mění hlavně uvnitř

U pokladen a pokladních systémů dochází v několika posledních letech k posunům zejména v oblasti hardwaru.

Většina pokladen již funguje na bázi PC, mnohé disponují i dotykovými obrazovkami a také materiály, z nichž jsou vyrobeny, jsou na velmi vysoké úrovni. Hlavní vývoj se tedy odehrává uvnitř, zejména pak v jejich konektivitě a schopnostech zvládat stále rychleji složitější úkoly.

Za posunem v používání operačního systému pokladen na bázi PC je v České republice možné spatřovat přijetí zákona o elektronické evidenci tržeb.

I když jej někteří obchodníci zprvu brali jako překážku v jejich podnikání, pro mnohé to byla příležitost, jak splnit nejen zákonnou povinnost, ale také do provozovny pořídit spolu s lepším hardwarem i software, díky kterému by bylo možné dosahovat lepších prodejních výsledků.

V pokladnách se zabydlel nový systém

V době příprav na splnění požadavků zákona o elektronické evidenci tržeb se v mnohem větší míře začal prosazovat operační systém Android, který jsme do té doby znali především z chytrých telefonů nebo tabletů. Ten se stal také hybným systémem pro pokladny, díky čemuž bylo možné snížit jejich cenu. Operační systém Android je k dispozici, na rozdíl například od systému Windows, zdarma. Navíc jej každý výrobce může přizpůsobit svému přístroji a libovolný vývojář pro něj vytvořit rozšíření, přičemž je k dispozici také značné množství aplikací, které jsou nezřídka zcela zdarma.

„Díky EET dochází k velkým změnám, a to velmi rychle. Dříve vše fungovalo pod Windows či Linuxem, kdežto nyní jsou tyto operační systémy spíše v pozadí. Jde zejména o malé podniky, které toto těžkopádné a dražší řešení nechtějí využívat. Nyní se vše otáčí k Androidu či on-line verzi pokladny,“ potvrzuje Petr Havelka, jednatel společnosti AWIS Holding. Ta pro Android vyvinula aplikaci Mobilní skladník, díky které je možné provést inventuru z každého chytrého telefonu nebo z jakéhokoliv jiného zařízení, které běží pod Androidem.

Obchodníci přehodnocují svá rozhodnutí

Mezi největší chyby obchodníků, kteří si před zavedením EET vybírali nové přístroje, byla snaha splnit pouze požadavky připravovaného zákona. Je také třeba přiznat, že řada z nich tak činila na poslední chvíli a nechala se zlákat nízkou cenou nebo si pořídili pokladnu od firmy, která na českém trhu neměla žádnou historii a vznikla pouze pro tuto příležitost.

Podle Kristíny Šnajberk, marketingové manažerky společnosti Novum Global, většina obchodníků nakoupila zařízení, které více či méně vyhovuje jejich požadavkům, a teď teprve dochází ke hledání skutečně správného řešení. Podle jejích slov teď narůstá počet obchodníků, kteří svůj nákup pokladních zařízení přehodnocují a hledají řešení, která by pro formu jejich podnikání bylo vhodnější.

Nejen pro ně firma jako horkou novinku na trh uvádí věrnostní systém bez karet. „Je určen pro všechny, kteří chtějí jednoduše provozovat věrnostní systém bez rozdílu velikosti a počtu provozoven. Jedná se o levné a dostupné řešení, jak vybudovat vlastní věrnostní systém bez použití osobních údajů zákazníků,“ popisuje Kristína Šnajberk.

Zpřísňují se požadavky na spotřební materiál

Mezi novinku firmy Novum Gobal je možné dále zařadit mobilní registrační pokladnu MP 1050, která kombinuje kompaktní velikost, moderní design s pryžovou klávesnicí a současnou technologii. Její součástí je integrovaná tiskárna a datové připojení pomocí wi-fi nebo SIM karty. Navíc vyhovuje všem požadavkům pro EET. V této souvislosti je nutné připomenout, že se v současnosti připravuje nová evropská vyhláška, která bude přísnější na požadavky pro spotřební materiál používaný v tiskárnách.

„Řada firem už přešla na ekologičtější spotřební materiál bez bisfenolu A, nicméně je o něco dražší. Čeští obchodníci o něj zatím projevují zájem spíše sporadicky a záleží na jejich filozofii, jakou se chtějí prezentovat svým zákazníkům. Maloobchodní řetězce daný fakt pojímají více z marketingového hlediska, menší prodejny se novému nařízení, které klade větší důraz na ekologii, podřizují ze svého přesvědčení,“ konstatuje Kristína Šnajberk.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *