Maloobchodu na Slovensku se v posledních letech daří

Maloobchodní obrat na Slovensku v roce 2016 proti předchozímu roku stoupl o 3,2 % na 19,3 mld. eur (bez prodeje motorových vozidel a bez započtení DPH). Loni tempo růstu zrychlilo na 6,1 %, takže tržby poprvé přesáhly 20 mld. eur.

Maloobchodu prospívá zlepšující se makroekonomická situace. Slovenské hospodářství patří k nejrychleji rostoucím v Evropské unii, což je znát i na poklesu míry nezaměstnanosti a stoupajících mzdách.

„Slovenský potravinářský obchod má za sebou dobrý rok. Celkovému růstu tržeb výrazně napomohly kromě mléčných výrobků například alkoholické i nealkoholické nápoje, čokolády, ale i slané snacky. Přestože celkový počet potravinářských prodejen na Slovensku dlouhodobě klesá, o snižovaní koncentrace se hovořit nedá. Před šesti lety jsme zaznamenali o 6,4 % prodejen potravin více než v současnosti, většinou se uzavírají nerentabilní prodejny s menší prodejní plochou. Naopak počet prodejen zahraničních, ale i domácích řetězců s větší prodejní plochou vzrostl za stejné období o téměř 6,7 %,“ uvádí Pavol Zajac, senior konzultant společnosti Nielsen.

Nejsilnější postavení má Tesco

Žebříčku největších maloobchodních společností na Slovensku dominují zahraniční. První trojice (Tesco, Lidl, Kaufland) dosahuje větších tržeb i zisků než všechny ostatní firmy v TOP 30, konstatuje server aktuality.sk.

Britský řetězec Tesco Stores vstoupil na slovenský trh v roce 1996, kdy převzal sedm obchodních domů americké společnosti K-Mart Department Stores. „Byla to právě tato společnost, která na Slovensku jako první zaváděla nové formy prodeje, otevřela například první hypermarket, jako první zavedla čtyřiadvacetihodinovou prodejní dobu nebo privátní značky. S příchodem zahraničních konkurentů ale jeho pozice logicky slábla,“ komentuje Lubomír Drahovský, analytik maloobchodu z agentury pro průzkum trhu Terno.

Jak dodává, pro Slovensko je v poslední době příznačný razantní nástup německé skupiny Schwarz. Obrat Kauflandu a Lidlu dohromady už přesáhl dvě miliardy eur. Lidl má ve srovnání s konkurenčními řetězci, jako jsou Tesco, Kaufland či Billa nejužší sortiment odpovídající nabídce diskontů. „Rovněž má optimální prodejní plochy, jeho logistika a práce se zaměstnanci je velice dobře propracovaná. Vyhovuje zákazníkům, kteří nakupují na jeden – dva dny dopředu a chtějí čerstvé potraviny. Kaufland zase vyhovuje svojí škálou nabídky oscilující mezi nabídkou hypermarketů a diskontů,“ podotýká Drahovský.

Filozofie řetězce Billa je odlišná. Snaží se dostat do nákupních center a tam sloužit jako magnet pro návštěvníky. Metro zase rozvíjí franšízovou spolupráci s rozdrobeným maloobchodem.

O expanzi usiluje i slovenský řetězec Terno, který vznikl sloučením stejnojmenných prodejen s obchody Moja Samoška a později také Hypernovy (nizozemského Aholdu).

Za dominantní trojící s velkým odstupem následuje GGT, největší distributor tabákových výrobků na Slovensku dodávající také další zboží, jehož prodej zprostředkovávají trafiky a novinové stánky. Úzce spolupracuje s velkými maloobchodními řetězci.

Největším prodejcem potravin je společnost COOP Jednota Slovensko, jež vznikla v roce 2002 sloučením Slovenského svazu spotřebních družstev a společnosti COOP Centrum. V současné době sdružuje přes 160 tis. členů a eviduje více než milion držitelů zákaznických nákupních karet. Patří rovněž k hlavním zaměstnavatelům na Slovensku. Poskytuje práci zhruba 14 tis. lidem v devíti logistických centrech a 39 regionálních spotřebních družstvech.

Družstevní síť 2 100 prodejen je rozprostřena prakticky po celé zemi. Její malé prodejny se dokázaly přizpůsobit potřebám spotřebitelů, takže mají stabilní okruh zákazníků.

Přesuny mezi hráči nejsou výrazné

Pokud jde o odchody a příchody nových „hráčů“ ve slovenském maloobchodě k výrazným změnám v poslední době nedochází. Předloni z trhu odešel Baumax a místo něj přišlo OBI. V roce 2017 pak z trhu definitivně vypadl Carrefour, jehož některé hypermarkety převzala společnost Terno. Prodejní síť rozšiřují Lidl, Kaufland a Billa, stagnuje síť Teska a částečně Metra.

K důležitým hráčům na trhu patří společnost Labaš, největší slovenský velkoobchodník s potravinami. Firma, založená v roce 1992, se zaměřila na východoslovenský region. Provozuje také 26 supermarketů, z toho 20 v Košicích. Její aktivity částečně zasahují také na střední Slovensko.

Delší dobu se spekulovalo o možném prodeji společnosti CBA Slovakia se sídlem v Lučenci. Slovenská média začátkem loňského listopadu oznámila, že řetězec provozující kolem 310 menších samoobslužných prodejen potravin a lokálních supermarketů především na středním a západním Slovensku, koupila investiční firma Polish Enterprise Fund VII. Ten patří společnosti Enterprise Investor, jenž spravuje četné fondy soukromého kapitálu (private equity) v Polsku a dalších středoevropských zemích.

Regionální rozdíly v kupní síle

Hospodářské a sociální rozdíly mezi regiony jsou na Slovensku výraznější než v Česku. Vysoce nadprůměrnou kupní silou se vyznačuje západní Slovensko a část Slovenska středního, kde je vyspělý automobilový a strojírenský průmysl. Nezaměstnanost se tam pohybuje v rozmezí 2 – 5 %. Mnohem hůř je na tom hlavně východ země.

„Slovenští zákazníci si stále potrpí na poměr ceny a kvality, který je pro ně nejdůležitějším atributem při výběru prodejny, kde nakupují. Zároveň však nakupují více produktů v promocích. Oproti minulosti je pro ně důležitější mít vyšší výběr jak čerstvých, tak trvanlivých potravin. Spotřebitelé jsou pohodlnější a preferují prodejny, kde najdou vše pod jednou střechou,“ komentuje vývoj Pavol Zajac, senior konzultant společnosti Nielsen.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *