Investice, které vám zvýší obrat

Ve středu 8. listopadu se konal 2. ročník semináře Vybavení prodejen.

Investovat do vybavení prodejny, ano, nebo ne? A pokud ano, kolik? Jak často se pouštět do remodelingu, nebo dokonce rekonstrukce? Za jak dlouhou dobu se investice vrátí? Ocení vůbec zákazník snahu o vylepšení prodejního prostředí a co všechno jej může v prodejně ovlivnit, aby se do ní rád vracel a utrácel v ní své peníze?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky přinesl seminář Vybavení prodejny, aneb investice, které vám zvýší obrat, který 8. listopadu uspořádala společnost Press21 ve spolupráci s firmou PwC Legal.

Partnery semináře byly společnosti Feschu Lighting & Design, ITAB Shop Concept CZ, Philips Lighting a VKF Renzel ČR. Odborným garantem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Český maloobchod v současnosti vykazuje velice dobrou kondici, přičemž jeho růst táhne především vysoká důvěra spotřebitelů a jejich ochota utrácet. Jak ale upozorňuje Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper GfK CZ, tato situace se může velice rychle změnit. Aby obchodníkům v budoucnu neklesly zisky, měli by podniknout již nyní patřičná opatření.

Poroste důraz na nákupní zážitek

V současnosti se nacházíme v růstové fázi maloobchodních prodejů a při bližším pohledu je patrné, že například v oblasti potravin maloobchodní obrat roste, nicméně tempo růstu zpomaluje. „Důvodem je nasycující se poptávka a rostoucí ceny, které také představují jednu z největších hrozeb do budoucna,“ konstatuje Zdeněk Skála. Přestože se maloobchod nachází v dobré kondici, měli bychom být připraveni na fakt, že tato situace nemusí trvat dlouho.

Nálada spotřebitelů se dokáže měnit velmi rychle, přičemž můžeme očekávat i projev ekonomického cyklu. K tomu je nutné vzít v úvahu, že se již za deset let změní podíl ekonomicky neaktivních lidí, kterých markantně přibude,“ upozorňuje Skála. To vše klade vysoké nároky na obchodníky, kteří se těmto podmínkám budou muset přizpůsobit. Přestože se staví nové prodejny, plošná expanze je již vyčerpána a prioritou se stane nákupní zážitek. Hlavní výzvou pro obchodníky je tedy vytvoření příjemného prostředí. Jak však Zdeněk Skála podotýká, tomu v jistém smyslu odporuje efektivní využití prodejní plochy. Z tohoto hlediska je proto nutné vytvořit vhodný layout prodejny a uspořádat v nich kategorie tak, aby umožňovaly pohodlný nákup.

Palčivou otázkou je přitom také oblast sortimentu, který na jedné straně požadují zákazníci co nejširší, na straně druhé zde existuje omezení prostorem pro jeho vystavení. Jak zdůrazňuje Zdeněk Skála, trendy nám ukazují různé cesty a vyhraje ten, kdo se mezi nimi umí rozhodnout. Navíc není nutné následovat pouze jeden jediný.

Prodejny budou muset umět motivovat

I přes překotný růst e-shopů mají a budou mít podle slov prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Marty Novákové nesporný význam kamenné prodejny. Také ona upozorňuje na skutečnost, že bez investic do jejich vybavení se do budoucna obchodníci neobejdou. „Nové – a v podstatě už i současné – generaci tradiční podoba nakupování nestačí, chce něco navíc,“ konstatuje. Je proto nanejvýš nutné, aby obchodník svým zákazníkům rozuměl, dokázal pro ně vybrat správný sortiment a uměl jej také nabídnout. Přitom je třeba zákazníka zaujmout, být jiný, mít vlastní příběh a umět vytvořit personalizovanou nabídku.

Do budoucna je zapotřebí počítat i s propojením on-line a off -line světa. Bude se rozšiřovat například služba klikni a vyzvedni, kdy s zákazník zboží v polední pauze v e-shopu objedná nákup a po cestě domů si jej pouze vyzvedne. „Stávající interiér takové prodejny bude muset být remodelován, aby i při krátké návštěvě zákazníka oslovil a motivoval k dalšímu nákupu,“ naznačuje Marta Nováková. Mezi hlavní směry inovací patří zejména orientace na potřeby zákazníků, a to jak v kamenných prodejnách, tak také v e-shopech. Prodejny budoucnosti budou kombinací zboží, které spotřebitel chce (na rozdíl od minulosti je již nepotřebuje, ale chce) a jistého druhu „divadla“, tedy toho, jak bude personál schopen zboží prezentovat.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *