Dehydratované potraviny

Češi je kupují rádi – a za promoční ceny.

V souvislosti s moderními trendy ve výživě se i tato skupina potravin rychle vyvíjí a zlepšuje se jejich kvalita. Důležitou součástí jejich výroby je výběr čerstvých surovin a použití inovativních technologií, které zaručují zachování vysokého podílu výživných látek ve zpracovaném výrobku.

Kategorie dehydratovaných potravin dlouhodobě mírně klesá, což má přímou souvislost s trendem zdravého stravování a vaření doma z autentických surovin.

Naši dodavatelé na tento trend aktivně reagují ‚zdravějšími‘ novinkami (červená čočka, ovesné vločky, kuskus, bulgur), odstraněním palmového tuku a glutamátu sodného z receptur instantních polévek i bujonů. Spotřebitelé jsou informovanější a chtějí, aby doma připravené jídlo bylo kvalitní. V posledních letech například více sledují obsah soli a složení výrobků, přičemž ještě před pár lety toto nebylo při nákupu vůbec rozhodující,“ říká Tereza Šimová, manažerka nákupu společnosti Tesco.

Mezi typické dehydratované potraviny patří instantní polévky, instantní směsi na těsta a příprava knedlíků, bujóny, různé dehydratované omáčky či směsi pro přípravu hlavních jídel, ale i sušené mléko, jíšky, produkty pro přípravu sladkých krémů, dezertů, instantních kaší či nealkoholických nápojů. „Z vyjmenovaných potravin měly domácnosti nejvyšší výdaje ve sledovaném období (červenec 2015 až červen 2017) za instantní polévky, dehydratované produkty pro přípravu jídel a bujóny,“ uvádí Jaroslava Brzáková, Consultant GfK Spotřebitelského panelu.

Dehydratované potraviny jsou vnímány jako osvědčení pomocníci domácí kuchyně. Na svoji příležitost ke zpracování vydrží čekat déle než čerstvé potraviny a oproti mraženým či chlazeným potravinám nepotřebují ke svému uskladnění specifické podmínky a speciální technické zařízení. Jejich dalším bonusem je rychlá příprava, ale i rozrůstající se nabídka různých formátů a chutí.

Nákupy domácností

Instantní polévky, podle výsledků Spotřebitelského panelu GfK za období červenec 2015 až červen 2017, všeobecně vložily do nákupního košíku více než tři čtvrtiny domácností, a to v průměru tři balení během jednoho nákupu. Nejčastěji nakupovanou položkou byly v domácnostech instantní jednoporcové polévky, ty se objevily v nákupních košících domácnosti více jak šestkrát za rok. Co se počtu nákupů týká, následují s frekvencí nákupů pětkrát ročně instantní nudlové polévky a přibližně jednou za tři měsíce domácnosti doplní zásoby klasických instantních polévek. Instantní omáčky, jíšky nebo i instantní pokrmy s těstovinami používá každá druhá česká domácnost a v nákupním košíku se objeví v průměru pětkrát ročně.

Za bujony (klasické kostky i jejich modernější podoby – gelové směsi) zaplatilo v obchodech sedm domácností z deseti. Jejich prodeje jsou vyšší během podzimních a zimních měsíců v porovnání s jarním a letním obdobím. V případě nákupů mléka či nealkoholických nápojů domácnosti jednoznačně preferují jejich klasickou formu. Zatímco tekuté mléko a nealkoholické nápoje nakupuje prakticky každá česká domácnost, jejich dehydratovanou podobu v případě mléka nakupovalo 10 % domácností, instantní nealkoholické nápoje pak 14 % domácností.

„Polovina nakoupeného objemu všech zmíněných dehydratovaných potravin byla na pokladnách zaplacená za promoční cenu. Výdaje domácností za privátní značky ve srovnání se značkovými produkty byly vyšší pouze v případě výdajů za polévkové instantní nudle,“ dodává Jaroslava Brzáková.

Hlavně dobře usušit a bez konzervantů

Dehydratovanými výrobky se podle vyhlášky zákona o potravinách a tabákových výrobcích rozumí potraviny vzniklé smísením složek se sníženým obsahem vlhkosti, pastovité nebo sypké konzistence, které se před konzumací obnoví zejména tekutinou. Důležitou součástí technologického procesu jejich výroby je sušení. Podstatou konzervace sušením je zbavování potraviny volné vody. Díky tomu se výrazně zhorší životní podmínky mikroorganismů, ty se v potravině přestávají množit, případně uhynou. Technologický proces dehydratace musí být veden tak, aby bylo vysušené a znovu nabobtnalé nebo rozpuštěné zboží co nejpodobnější čerstvému.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *