Nejoblíbenějším nákupním formátem jsou diskonty

Moderní maloobchod v Pardubickém kraji v letech 2011–2017.

Pardubický kraj, ležící v jižní části východních Čech a zasahující na východě i na území Moravy patří k menším českým regionům.

Počet obyvatel kraje činí pouze málo přes 500 tisíc, v kraji jsou pouze čtyři okresy – Pardubice, Chrudim, Ústí nad Orlicí a Svitavy, přičemž některé oblasti posledních dvou jmenovaných okresů jsou od Pardubic vzdáleny až 100 kilometrů.

Hlavní město kraje Pardubice je největším a nejvýznamnějším městem Pardubického regionu, více než čtyřikrát větší než druhé největší město regionu – Chrudim. Dvacet kilometrů na sever od Pardubic se nachází metropole severní části Východočeského kraje – Hradec Králové.

V roce 2017 figurovalo na území Pardubického regionu 127 prodejen potravinářských řetězců (bez lokálních aliancí, včetně řetězených prodejen COOP). Z toho je 45 malých samoobsluh (hlavně prodejny Tuty a Tip), 41 diskontních prodejen, 25 je supermarketů a 16 hypermarketů.

Nejvíce prodejen má Tuty

Nejvíce prodejen v kraji ze všech řetězců mají družstevní prodejny Tuty – 40 prodejen, následují diskontní prodejny Penny Market (21 prodejen), následuje další diskontní řetězec Lidl (12 prodejen), supermarketový řetězec Billa má v kraji 11 prodejen. Z hypermarketů má nejvíce prodejen Kaufland (6).

V Pardubickém kraji je lokalizováno celkem 216 prodejen lokálních řetězců a aliancí, nejvyšší procento z nich (22 % – 48 prodejen) zaujímá řetězec Bala, silnou pozici zde mají i prodejny Partner (44 prodejen), aliance Můj obchod (29 prodejen) a řetězec Hruška (24 prodejen).

Z hlediska podílu na celkovém rozsahu prodejních ploch řetězců v Pardubickém kraji mají oproti republikovému průměru vyšší sílu diskontní prodejny (mezi jinými i díky nižší kupní síle v regionu) a menší samoobsluhy (díky venkovskému charakteru velké části kraje). Oproti roku 2011 v Pardubickém regionu na celkové prodejní ploše řetězců mírně vzrostl podíl hypermarketů a supermarketů, obdobně jako ve zbytku republiky.

Od konce roku 2011 přibylo 11 prodejen potravinářských řetězců

V Pardubickém metropolitním okrese je v současné době rozmístěno celkem 46 tisíc m2 prodejní plochy potravinářských řetězců (40 % hodnoty celého kraje), následuje okres Ústí nad Orlicí s 28 tisíci m2, Chrudim s 23 tis. m2 a Svitavy s 18 tisíci m2 prodejní plochy řetězců.

Nejvyšší saturovanost prodejních ploch potravinářských řetězců v přepočtu na obyvatele má v rámci Pardubického kraje pardubický okres, následovaný okresy Chrudim, Ústí nad Orlicí a Svitavy. Rozdíly mezi jednotlivými okresy nejsou kromě dominantního Pardubicka tak výrazné jako v jiných regionech, což svědčí o úměrném rozmístění prodejen potravinářských řetězců v rámci kraje. Ve všech čtyřech sledovaných okresech prodejní plochy řetězců v přepočtu na obyvatele mírně vzrostly, nejsou zde zřetelné výraznější anomálie.

Od konce roku 2011 vyrostlo v Pardubickém kraji 11 nových prodejen potravinářských řetězců. Nejvýznamnějšími novými projekty v posledních šesti letech jsou především prodejna Tesco hypermarket v Přelouči na Pardubicku, Kaufland v Lanškrouně v okresu Ústí nad Orlicí či Tesco supermarket ve Skutči a Penny Market v Letohradu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *