Prací a čisticí prostředky

Český spotřebitel rád nakupuje kvalitní zboží za výhodnou cenu.

Češi jsou věrni svým oblíbeným značkám a důvěřují spíše prémiovým a dražším produktům. Příliš se také nezajímáme o novinky na trhu a při nákupu nás nijak zvlášť neovlivňuje reklama.

Při nákupu pracích prášků (sypkých i gelů) se rozhodujeme v první řadě na základě vlastní předchozí zkušenosti, druhým nejdůležitějším kritériem je cena. To je jeden z důvodů, proč stále raději nakupuje větší balení, než spotřebitelé v okolních evropských zemích.

„Velký potenciál růstu také vidíme v oblasti online nákupů potřeb pro domácnost. Zintenzivnili jsme proto spolupráci s e-shopy, které nabízejí spotřebitelům významný benefit ve formě velkého rodinného nákupu z pohodlí domova,“ sdělil Petr Bezányi, manažer marketingu divize pracích a čisticích prostředků Henkel ČR.

Nákupy domácností

„Mluvíme-li o kategorii pracích prostředků, rozdělujeme je na univerzální (klasické praní v pračce), speciální (speciální tkaniny, záclony, předpírka, ruční praní apod.) a prací mýdla. Téměř všechny domácností zakoupí produkt z této kategorie alespoň jednou za rok,“ uvádí Hana Dytrtová ze společnosti GfK

Podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK za období srpen 2016 až srpen 2017 jsou univerzální prací prostředky v košíku 8 z 10 domácností. Tyto domácnosti je nakoupí průměrně 4x do roka s útratou celkem přes 700 korun ročně. Speciální prací prostředky nalezneme v košíku každé druhé domácnosti, a to 3x do roka s průměrnou útratou 350 korun ročně. Až polovina výdajů na speciální prací prostředky je utracena v hypermarketu, kde je i nejvyšší roční útrata.

Čisticí prostředky (univerzální i speciální, např. na sklo, do koupelen, na podlahy apod.) se stejně jako ty prací nachází v košíku téměř každé domácnosti, přičemž roční výdaje činí v průměru 334 korun na kupující domácnost. Domácnosti nakupují čisticí prostředky průměrně 5x do roka. Více než 40 % výdajů jsou výdaje na produkty v akci (což je pod promočním průměrem v sektoru rychloobrátkového zboží). Privátní značky nejsou tolik vyhledávané, výdaje na ně činí necelou pětinu ze všech výdajů na čisticí prostředky.

Inovace a prémiové řady

„Trh pracích prostředků zaznamenal mírné oživení. Přispěl k tomu zejména pozitivní vývoj v moderních kategoriích, jako jsou tekuté prací prostředky. Tento vývoj poukazuje na trend, kterým je přiblížení se situaci v západní Evropě, kde moderní formy pracích prostředků zaujímají významnější místo na trhu, než je tomu nyní v České republice,“ říká Petr Bezányi, manažer marketingu divize Pracích a čisticích prostředků Henkel ČR a pokračuje: „Vedle toho segment aviváží ale i čisticích prostředků vyžaduje neustálé změny a novinky. Spotřebitelé rádi zkouší nové varianty a vůně. Trendem posledních let v kategorii aviváží byly prémiové výraznější parfémy a prémiový vzhled. Proto i společnost Henkel uvedla řadu luxusních aviváží inspirovanou francouzskými parfémy Silan Suprême a otevřela tak v České republice zcela nový segment ultraprémiových aviváží.“

Přípravky do myčky: segment roste

Rozdíly mezi Českou republikou a zeměmi západní Evropy v kategorii prostředků na mytí nádobí v myčkách spočívají především ve vybavení domácností myčkami na nádobí. V České republice penetrace přípravků na automatické mytí nádobí neustále stoupá, stále více domácností si pořizuje myčku, i proto tento trh mycích prostředků nepřetržitě roste. Ruční mytí nádobí stagnuje s přesunem spotřeby a hodnoty kategorie do kategorie prostředků do myček nádobí.

Henkel nedávno rozšířil portfolio své nejúspěšnější prémiové řady Somat GOLD o variantu GOLD Lemon&Lime s vůní citrusů. Přípravky s velmi silným složením proti připáleninám jsou nyní v prodeji v této voňavé variantě ve formě multifunkčních tablet i gelů.

Stále dokonalejší technologie praní

V segmentu pracích prostředků přišla společnost Henkel letos na trh hned s několika novinkami. Nejvýraznější je Persil 360° Complete Clean s novou recepturou a vylepšenou technologií. Nabízí kompletní péči o prádlo, ať už si spotřebitel přeje odstranění skvrn, péči o tkaniny, zajistit jas nebo uchovat barvy, stejně jako dodat prádlu svěží vůni. Receptura Persil 360° Complete Clean byla zavedena ve všech formách pracích prostředků Persil, od prášků, gelů, až po gelové kapsle Persil Duo-Caps a kapsle kombinující gel s práškem Persil Power-Mix Caps.

Nejnovějším produktem Henkelu v segmentu aviváží je prémiová řada Silan Suprême. Výjimečně krémová aviváž s miliony zjemňujících částeček a vzácnými vůněmi, byla vyvinuta exkluzivně ve spolupráci s francouzskými parfuméry. Tato novinka rozšiřuje prémiový segment aviváží, který v roce 2015 otevřela poprvé stejná značka zavedením aviváže Silan Soft&Oils s esenciálními oleji

„Momentálně se můžeme pochlubit několika novinkami. Zaprvé jsme uvedli speciální dětskou řadu Feel Eco Baby s dermatologickými testy pro děti do tří let. Konkrétně jsme začali s pracím gelem a aviváží. Také jsme spustili nový e-shop, v Česku i na Slovensku. A jako bonus jsme získali pro celkem 18 našich produktů Feel Eco ochrannou známku „Vegan“, což znamená, že naše produkty nebyly testovány na zvířatech a neobsahují žádné látky živočišného původu. Mezi nejprodávanější Feel Eco výrobky patří prostředky na praní a dále pak přípravky pro ruční mytí nádobí. Jde o produkty, které se používají často a také se dostávají do kontaktu s pokožkou, proto u nich máme potvrzené nezávislé dermatologické testy, což zákazníci oceňují,“ vyjmenovává novinky firmy Fosta Feel Eco její obchodní manažer Karel Křivan.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *