Kraj s nadprůměrným podílem diskontů

Moderní maloobchod v Libereckém v letech 2011–2017.

V roce 2017 figurovalo na území Libereckého regionu 79 prodejen potravinářských řetězců (bez lokálních aliancí, včetně prodejen COOP). 35 z nich jsou diskonty, 22 je supermarketů, 12 hypermarketů a 10 malých řetězených samoobsluh.

Liberecký kraj je, co se týče počtu obyvatel a rozlohy po Karlovarském druhý nejmenší v republice. Má čtyři okresy (Liberec, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa a Semily), jádrem kraje je liberecko-jablonecká aglomerace s přibližně 150 tisíci obyvateli.

Liberecko-jablonecká aglomerace má na celkovém rozsahu prodejních ploch potravinářských řetězců 55 %, samotný Liberec 40 %.

Mezi aliancemi vede Partner

Nejvíce prodejen v kraji ze všech řetězců mají diskontní prodejny Penny Market (19 prodejen), následuje další diskontní řetězec Lidl (12 prodejen), Tesco supermarket se sedmi prodejnami a Kaufland se šesti prodejnami.

Vedle prodejen nadnárodních řetězců operuje v Libereckém kraji také 340 prodejen lokálních aliancí.

Mezi aliancemi má v Libereckém kraji významnou pozici maloobchodní síť Partner přes 140 prodejen, Bala více než 80 prodejen a CBA – více než 40 prodejen.

Oproti českému průměru mají na celkové prodejní ploše potravinářských řetězců vyšší podíl diskontní prodejny (o 8 %), nižší naopak hypermarkety a supermarkety.

Mezi roky 2011 a 2017 stoupl v Libereckém kraji podíl hypermarketů a diskontních prodejen, naopak klesl podíl supermarketů a malých samoobsluh.

V rozsahu prodejních ploch dominuje Liberecký okres

Liberecký okres co do rozsahu prodejních ploch potravinářských řetězců v rámci kraje výrazně dominuje, je zde umístěno celkem 45 tisíc m2 prodejních ploch řetězců, z toho 40 tisíc m2 ve městě Liberec.

Druhým okresem s absolutně nejvyšším počtem prodejních ploch řetězců v rámci kraje je Česká Lípa s 25 tisíci m2 prodejních ploch, další dva okresy mají méně než 20 tisíc m2 prodejních ploch potravinářských řetězců.

Nejvyšší saturovanost prodejních ploch řetězců FMCG v přepočtu na obyvatele má v rámci Libereckého regionu okres Liberec (277 m2 na 1 000 obyvatel), následuje Česká Lípa, na opačném konci je okres Semily, kde se rozsah prodejních ploch řetězců na 1 000 obyvatel pohybuje pod 140.

Relativní rozsah prodejních ploch řetězců se v Libereckém kraji mezi roky 2011 a 2017 příliš nezměnil, výjimkou je okres Česká Lípa, především díky umístění nového hypermarketu Kaufland v Novém Boru v roce 2012 či nové diskontní prodejně Penny Market ve Cvikově z téhož roku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *