Česká biopotravina 2017: Patizony zabodovaly

Výrobci bioproduktů nesmí zapomínat, že „obal prodává“.

Titul Česká biopotravina 2017 získaly Sterilované patizony. Nejlepší biopotravinou živočišného původu je Sýr sv. Barbory – přírodní zrající sýr. V kategorii Biopotraviny pro gastronomii, pochutiny a ostatní získal ocenění bylinný čaj v nálevových sáčcích „Tady roste radost“, nejlepším biovínem je Ryzlink rýnský, slámové víno 2015.

„Absolutní vítěz soutěže Česká biopotravina 2017, Sterilované patisony, mne okouzlil nejen chutí, ale také tím, že byly do květinek a obrazců jemně a s obrovskou láskou vykrájeny dokonce i ty nejmenší mrkvičky plavající ve sladkokyselém nálevu kolem patizonů. Takže – vyvážená chuť, skvělá surovina, a navíc kreativita a smysl pro detail, který právě z dobrých věcí dělá ty vynikající a nejlepší,“ zhodnotil vítězný výrobek Pavel Maurer, předseda poroty.

Neprávem opomíjená zelenina – patizony, velmi mile překvapily i další členy poroty. Sterilované biopatizony odrůdy Green Disc v kořeněném sladkokyselém nálevu od Jana Vericha z Turnova tak získaly nejvíce bodů jak v kategorii Biopotraviny rostlinného původu, tak celkově.

Sterilovaný patizon směle konkuruje okurkám

„Za největší klad našich patizonů považujeme spojení tradičního s netradičním. Chuť je velmi podobná chuti sterilovaných okurek, patizony jsou pouze jemnější a křehčí. Největší vliv na konečnou chuť má pochopitelně nálev, který se v naší rodině používá již čtvrtou generaci. Nelze opominout ani fakt, že naše patizony jsou také na talíři mnohem estetičtější než okurky. Naše patizony by ale nikdy neměly takový úspěch, kdyby u nás na prvním místě nebyla kvalita. Počínaje používanými surovinami, které jsou všechny v biokvalitě a konče 100% ručním zpracováním,“ uvádí pěstitel a zpracovatel Jan Verich.

Výroba sterilovaných patizonů je časově velmi náročná. „Patizony sbíráme od července do poloviny září každý třetí až pátý den a okamžitě je zpracováváme. Každý patizon musíme zbavit zbytku květu a stopky, omýt a narovnat do sklenic, to znamená, že každý patizon máme v ruce minimálně čtyřikrát,“ upřesňuje výrobce. Sterilované patizony dodává na trh jak ve sklenicích po 650 gramech, tak v gastro baleních určených pro restaurace. „Naše patizony si našly místo jak v běžné kuchyni, tak na slavnostních tabulích, oblíbili si je kuchaři v okolních restauracích a lidé si je dávají i jako dárky. Jsou žádané nejen během oslav, ale i následující ráno,“ usmívá se výrobce.

Jan Verich začal podnikat v zemědělství v roce 2004, kdy poblíž Kozákova vysázel na 1 ha jabloňový sad. Hned od počátku měl jasno v jedné věci – hospodařit chtěl ekologicky. Při rozšiřování pěstebních ploch o zeleninu a hledání vhodných druhů musel vzít v potaz nadmořskou výšku a zároveň věděl, že chce své výpěstky dále zpracovávat. „Měli jsme již dobré zkušenosti s pěstováním dýně Hokkaido, a když jsme se náhodou dočetli, že určité druhy patizonů lze zpracovávat ve všech stádiích jejich růstu, bylo rozhodnuto,“ vysvětluje, proč zvolil v roce 2014 právě patizony. Ačkoliv je Jan Verich spíše sadař a výrobce ovocných šťáv, a zelenině se věnuje doplňkově, pěstuje i dýně Hokkaido, patizony, brambory, česnek, vyhlášené „Vysocké zelí“.

Přírodní zrající polotvrdý sýr společnosti Bio Vavřinec a Kosař zabodoval v kategorii Biopotraviny živočišného původu. Jedná se o sýr holandského typu s nízko dohřívanou sýřeninou s obsahem tuku v sušině minimálně 48 %, který je vyráběn z kravského šetrně pasterovaného mléka. „Sýr má plnou smetanovou chuť danou výrobou z plnotučného mléka s mírně nasládlou chutí vzniklou propíráním sýřeniny. Chuť sýra se dá přirovnat k Eidamu a Goudě,“ udává výrobce. Sýr po výrobě zraje minimálně tři měsíce ve zrajícím sklepě.

Bylinný čaj v nálevových sáčcích „Tady roste radost“, novinka společnosti Sonnentor je vyrobena výhradně z českých bylinek. Přímo na obalu se zákazník dočte, kde a kdo jednotlivé byliny použité ve směsi vypěstoval a sklidil. Balení obsahuje 18 nálevových sáčků doplněných citáty k zamyšlení. Nápad, transparentnost, a hlavně lahodná chuť výrobku přesvědčily porotu o tom, že ocenění v kategorii Biopotraviny pro gastronomii, pochutiny a ostatní poputuje do Čejkovic.

V kategorii Biovín zvítězilo slámové víno z Mikulova od Petra Marcinčáka. V letošním ročníku soutěže zabodovalo jeho slámové víno Ryzlink rýnský. Hrozny vyrostly v roce 2015 v Novosedlech na viniční trati Janův vrch.

„Přihlášené bioprodukty do letošního ročníku soutěže překvapily nejen svou kvalitou, ale pro mě osobně především úrovní obalů. Oceňujeme, že také bioproducenti pochopili, že prezentace je součást výrobku a často díky obalu si zákazník výrobku na pultě prodejen všimne,“ říká Kateřina Urbánková, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců, který soutěž organizuje.

Soutěž Česká biopotravina každoročně organizuje PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců a hodnocení potravin probíhá v prostorách Státní zemědělské a potravinářské inspekce, jejíž zástupci jsou členy hodnotící komise. Záštitu nad soutěží drží ministr zemědělství Marián Jurečka a ředitel SZPI Martin Klanica.

Bioprodukty v nákupním košíku domácností

Ačkoli bioprodukty zaznamenávají v košících českých domácností pozitivní vývoj, jejich podíl je na celkových výdajích domácností na balené potraviny stále nízký. Jak uvádí Veronika Némethová, Senior Consultant, Spotřebitelský panel GfK, si biopotraviny za posledních 12 měsíců (analyzované období: duben 2016 – březen 2017) našly místo v nákupním košíku přibližně dvou třetin domácností.

Bioprodukty dnes nalezneme v mnoha kategoriích, např. i v kategoriích jako je mouka, čaje, sušené plody anebo těstoviny.

Nejvíce kupujících si však biopotraviny našly v mléčném segmentu, jako jsou např. sýry, jogurty, ale i mléčné dezerty, mléko, zakysané nápoje. Výrobek s označením bio si v segmentu mléčných nápojů z nákupu domů přinesly více jak dvě pětiny domácností.

Bioprodukty v mléčném segmentu jsou oproti průměru bioproduktů celkově více podpořené akcemi, v rámci mléčných bioproduktů se akce podílejí na dvou pětinách výdajů. Skoro polovina kupujících bioproduktů v mléčném segmentu si však koupila tyto produkty jen v akci, vyplývá z údajů Spotřebitelského panelu GfK.

Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu činil v roce 2015 (podle zprávy Ústavu zemědělské ekonomiky a informací uveřejněné v květnu 2017) přibližně 3,73 mld. Kč, meziročně tak vzrostl o 17 %. Spotřeba biopotravin v České republice dosáhla hodnoty 2,25 mld. Kč a oproti předešlému roku vzrostla o 11,4 %, což je nejvyšší hodnota růstu od roku 2008. Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů v ČR činil v uvedeném roce 0,81 %, každý tak v průměru utratil za biopotraviny 213 Kč za rok.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *