Evropské obchodní řetězce

Loňský rok byl pro většinu obchodníků úspěšný.

Uplynulý rok byl pro většinu evropských maloobchodních řetězců úspěšný. Pokračovaly v domácí a zejména zahraniční expanzi s výjimkou Teska, které ji v rámci své restrukturalizace omezuje. Řetězce se snaží expandovat také v elektronické komerci.

Nejvýznamnější událostí v evropském a vlastně i globálním maloobchodu bylo převzetí belgického řetězce Delhaize větším nizozemským Aholdem. V Evropě mu patří čtvrtá příčka.

Ahold Delhaize: Po spojení dobré výsledky

Spojení těchto rivalů bylo ohlášeno v červnu roku 2015 a dokončeno 23. července 2016. Od tohoto data jsou také započteny stěžejní ekonomické údaje za uplynulý rok, takže nejsou dobře porovnatelné s rokem 2015. Výroční zpráva společnosti, zveřejněná 12. dubna proto obsahuje také údaje „pro forma“, předpokládající, že spojení se uskutečnilo na začátku účetního roku Aholdu.

Ahold Delhaize Group loni dosáhl čistých tržeb 49,7 mld. eur a provozního zisku téměř 1,6 mld. eur.

Přes 60 % tržeb po spojení obou firem připadá na USA a zhruba dvě třetiny provozního zisku. Skupina je nyní přítomna v 11 zemích, včetně Česka, a zahrnuje 21 důležitých lokálních značek.

Řetězec si hodlá dále upevnit svoji pozici v online prodeji potravin, hlavně v USA a v zemích Beneluxu. Celkové tržby tohoto prodejního kanálu loni stouply na 2,3 mld. eur ve srovnání s 1,8 mld. eur předloni a 1,4 mld. eur v roce 2014.

Řetězec Albert Heijn, který byl loni v prosinci společností GfK vyhodnocen jako nejlepší supermarket v Nizozemsku, loni lehce zvedl svůj podíl na tamním maloobchodním trhu s potravinami na 35,2 %. Tržby mu na jeho domovském trhu meziročně stouply o 3,2 % na 13,1 mld. eur. Provozní marže se mírně zvýšila na 5 %.

Ahold Delhaize se podle své zprávy soustředí na tři hlavní kanály – supermarkety, menší formáty a elektronickou komerci.

Celkový dluh Aholdu Delhaize vzhledem k nákladům na firemní spojení a také kvůli posílení dolaru vůči společné měně loni stoupl o 4,06 mld. eur na 7,56 mld. eur.

Carrefour tvrdí, že nabírá sílu

Loňské výsledky si pochvaluje také francouzský Carrefour, který zvýšil meziročně čisté tržby pátý rok po sobě, tentokrát o 2,7 % na 76,6 mld. eur (ve stálých kurzech). Z uvedené sumy v samotné Francii realizoval 35,9 mld. eur, tedy asi 47 %. Pokud se nezapočítají akvizice, pak na domácím trhu zaznamenal takzvaný organický pokles o 0,9 %.

Jak uvádí ve své výroční zprávě, vykázal solidní růst v Evropě a nabírá sílu v Brazílii – bez ohledu na to, že tuto zemi svírá hospodářská recese. Brazílie, kde Francouzi vlastní mj. řetězec prodejen „cash and carry“ Atacadao a prodejny konvenience Expresso, se podílí na celkových tržbách Carrefouru přibližně 15 %.

Řetězec v rámci své „multiformátové strategie“ klade důraz na obchody typu konvenience. Nejvíce mu jich přibylo v Brazílii, Španělsku, Polsku a Číně.

Skupina podle svého vyjádření „pokračuje v taktických akvizicích“. Převzala např. rumunskou síť řetězce Billa zahrnující 86 obchodů s přibližně 3000 zaměstnanci.

Carrefour dále pod svoji střechu získal vybrané obchodní domy Eroski ve Španělsku. Ve Francii před zhruba dvěma lety posílil svoji pozici, když převzal 800 prodejen řetězce španělského řetězce Dia.

Carrefour hodlá také letos pokračovat v rozšiřování své prodejní sítě s důrazem na konvenience. Tržby plánuje zvýšit o 2 – 5 % (ve stálých kurzech).

Rewe Group: výrazný růst hlavně v Německu

Německá Rewe Group zvýšila loni tržby o 2,1 % na 54 mld. eur, z toho tržby v Německu stouply o 2,1 % na 39 mld. eur. V zahraničí dokonce o 13,4 % na 15 mld. eur. Uvedená čísla zahrnují nejenom podnikání v maloobchodě, ale také v cestovnímu ruchu (holdingu DER Touristik).

Také Rewe Group, jež je druhým největším prodejcem potravin v Německu (po řetězci Edeka) prospělo příznivé spotřebitelské ovzduší. „S ohledem na konkurenční prostředí v Německu a celé Evropě jak v potravinářském maloobchodě, tak v cestovním ruchu je to velice dobrý vývoj,“ prohlásil šéf skupiny Alain Caparros, který řídí Rewe Group od prosince roku 2006. Na březnové tiskové konferenci vystoupil naposledy jako předseda představenstva, neboť oznámil, že k letošnímu 30. červnu ve funkci končí. Místo něho do čela skupiny od prvního července nastoupí Lionel Souque, jehož němčina je rovněž poznamenána francouzským přízvukem. Pařížský rodák pracuje pro Rewe Group od roku 1996, kdy začal v mezinárodním byznysu diskontního řetězce Penny. Od roku 2009 řídí společnost Rewe Deutschland.

Růst Rewe Group v uplynulém roce nejvíce podpořily německé supermarkety. Segment nazývaný „Vollsortiment National“ zvýšil meziročně tržby o 3,9 % na 18,4 mld. eur, což představuje 47 % celkových tržeb. Podle údajů společností GfK a TradeDimensions nezaznamenal žádný maloobchodník s potravinami v Německu tak výrazný růst.

Mezinárodní segment skupiny („Vollsortiment International“) zahrnující aktivity v Rakousku, Česku, Rusku, Bulharsku, Chorvatsku, na Ukrajině a na Slovensku zvýšil loni meziročně tržby o 4,4 % na 8,5 mld. eur (ve stálých kurzech).

Pro Rewe Group je klíčové podnikání v Rakousku (Billa, Bipa, Merkjuk a Adeg), kde tržby vzrostly o 3,2 % na 6,2 mld. eur. Rewe je na rakouském maloobchodním trhu s potravinami s více než 35% podílem jedničkou.

Diskontní řetězec Penny Deutschland zvýšil loni tržby o 2,3 % na 7,2 miliardy eur. Zahraniční segment Penny International (zahrnující Itálii, Rakousko, Maďarsko, Rumunsko a Česko) vykázal meziroční růst o 4,1 % na 4,2 mld. eur. Nejvíce se na uvedené sumě podílejí Česko (1,2 mld. eur), Itálie (1,1 mld.) a Rakousko (780 mil. eur).

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *