Kraj s vysokým počtem menších samoobsluh

Moderní maloobchod v Jihočeském kraji v letech 2011–2017.

V dubnovém vydání startujeme ve spolupráci s GfK Czech seriál, který bude exkluzivně pro Retail News mapovat obchodní síť v jednotlivých regionech Čech, Moravy a Slezska. První zastávkou na našem putování retailem je Jihočeský kraj.

Jihočeský kraj je z hlediska rozložení prodejen potravinářských řetězců specifický. Jedná se zejména o tradičně vysoký počet menších samoobsluh (prodejny pod 400 m2 prodejní plochy).

Při porovnání let 2011 a 2017 je však zřejmé, že i zde dochází k určitým změnám, především v tom, že tyto prodejny na rozdíl od větších formátů již tolik nepřibývají. Celkem dnes na území jihočeského regionu figuruje 236 prodejen potravinářských řetězců, z toho 19 hypermarketů.

Tradiční trh si udržuje pozice

Nejvyšší expanzi lze v letech 2011 – 2017 shodně zaznamenat u supermarketů a diskontních prodejen (po 6 prodejnách), v kraji přibyly také 3 hypermarkety (vše Kaufland – v Třeboni, Českém Krumlově a Prachaticích). Po zprovoznění prodejny Kaufland v Prachaticích v létě 2014 tak již v každém okresním městě regionu figuruje alespoň jeden hypermarket.

Kromě řetězených prodejen je jihočeský region specifický také silným tradičním trhem (nezávislé prodejny a aliance). Nachází se zde v současné době 230 prodejen sdružených v nákupní alianci (z toho více, než 40 % skupina Flop). Celkem 43 % veškeré prodejní plochy potravinářských řetězců zaujímají v jihočeském regionu hypermarkety, oproti roku 2011 si tento formát polepšil o 2 %.

V posledních šesti letech ztratily mírně menší samoobsluhy (z 19 na 17 %), stále však oproti celostátnímu průměru zaujímají v tomto regionu velmi slušnou pozici.

Posílily především hypermarkety

Nejvyšší rozsah prodejních ploch potravinářských řetězců byl v roce 2017 v rámci jižních Čech rozmístěn v okresu České Budějovice, následuje Tábor a Jindřichův Hradec. Od roku 2011 lze sledovat nejvýraznější zvýšení prodejních ploch řetězců v okresu Český Krumlov.

Z hlediska podílu jednotlivých formátů na celkové prodejní ploše řetězců v jednotlivých okresech výrazně posílily hypermarkety, především na Prachaticku, Českokrumlovsku a Jindřichohradecku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dubnovém čísle Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *