Lidl otevře první prodejny v zámoří

V USA mu bude konkurovat i diskontní rival Aldi.

Lidl zahajuje rozsáhlou expanzi v zahraničí. V Evropě se rozhodl pro skoro devítimilionové Srbsko. Nejvíce však spoléhá na expanzi v USA, a to na hustě obydleném východním pobřeží. Ve Státech už od roku 1976 podniká jiný německý diskont – Aldi.

Diskontní německý řetězec Lidl, který spolu s hypermarkety Kaufland patří do společnosti Schwarz-Gruppe, ve svém posledním finančním roce, který skončil letos v únoru, podle odhadu utržil kolem 70 mld. eur. Tím podle serveru dlahandlu.pl předstihl konkurenční Aldi Süd a Aldi Nord, jejichž obrat činil zhruba 65 mld. eur.

Náskok Lidlu před Aldi se ale nejspíš bude zvětšovat, neboť Lidl zahajuje rozsáhlou expanzi v zahraničí. V Evropě se rozhodl pro skoro devítimilionové Srbsko. Nejvíce však spoléhá na expanzi v USA, a to na hustě obydleném východním pobřeží. Ve Státech už od roku 1976 podniká jiný německý diskont – Aldi.

Po vstupu Lidlu do USA, který se očekává během letošního léta (prvních 20 prodejen), se „cenová válka“ v USA dále přiostří. Tamní maloobchodní jednička Wal-Mart (dle tržeb současně největší maloobchodní podnik na světě) počátkem letošního roku provedla ve vybraných státech americké Unie rozsáhlý průzkum. Z něho vyplynulo, že Aldi nabízí některé potraviny až o pětinu levněji než Wal-Mart. A teď ještě přijde dravý Lidl.

Lidl v USA zatím investoval miliardu eur

Proniknout do USA si Klaus Gehrig, šéf mateřské Schwarz-Gruppe, vytkl jako klíčový strategický cíl. Do roku 2022 tam chce zřídit 550 prodejen, které by mohly podle odhadu analytické společnosti Planet Retail dosahovat za pět let ročního obratu až 5,2 mld. eur. Konkurenční řetězec Aldi Süd, který v 35 státech americké Unie provozuje 1 600 prodejen, k dosažení této sumy potřeboval asi 30 let. Aldi má americkou centrálu v Batavii, stát Illinois, Lidl se rozhodl pro Arlington ve státě Virginia.

Lidl zatím v USA do správních budov, logistiky a průzkumu trhu investoval kolem jedné miliardy eur. Náklady na zřízení jedné jednotky, včetně koupě pozemku, představují zhruba 5 mil. eur. Lidl ve Státech buduje vlastní kompletní infrastrukturu, včetně vazeb s četnými lokálními dodavateli. Společnost tvrdí, že příprava na otevření prvních prodejen probíhá rychleji, než se plánovalo. Dosud si kupními smlouvami „pojistila“ zhruba stovku stavebních pozemků. Lidl během několika let počátečního „rozjezdu“ počítá s provozní ztrátou až 150 mil. eur ročně.

„Lidl do USA rozhodně nepřichází pozdě. Jejich trh je tak obrovský a fragmentovaný, že stále skýtá dost prostoru pro nové koncepty,“ míní v německém listu Handelsblatt Boris Planer, hlavní ekonom Planet Retail.

Lidl hodlá na východním pobřeží USA přilákat zákazníky do „nákupních chrámů“ ze skla a oceli, v jejichž stínu by podle jeho představ měla zůstat konkurence. „Spotřebitelům nabídneme unikátní nákupní zážitek,“ slibuje Brendan Proctor, kterého Lidl pověřil řízením byznysu v USA.

Na internetový prodej se příliš nespoléhá

Nejspíš to byly právě rozsáhlé investice v USA, které mateřskou Schwarz-Gruppe letos v únoru přiměly překvapivě zarazit plánovaný vstup Lidlu do internetového prodeje čerstvých potravin v Německu. Šéf holdingu Klaus Gehrig se rozhodl soustředit veškeré zdroje na zahraniční expanzi. Avšak o jejím úspěchu mnozí experti v Německu pochybují, upozorňují tamní média.

Právě zavedení internetového prodeje čerstvých potravin se stalo předmětem sporu mezi šéfem Lidlu Svenem Seidlem a vedením holdingu. Ale skončil velice rychle náhlým Seidlovým odvoláním počátkem února bez ohledu na to, že tento manažer vstup do USA podporoval. Nahradil ho Jesper Hojer, který předtím v představenstvu Lidlu odpovídal za mezinárodní nákup.

To, že se Lidl zřekl internetového prodeje čerstvých potravin, považují mnozí analytici za chybu. Ale hlavní digitální konkurenti – společnosti Rewe či Amazon – si oddechli.

Konkurent Aldi „připravil v USA nástupiště“

Mohutně investovat v USA bude také konkurenční německý řetězec Aldi Süd, přítomný ve Státech už od roku 1976. Koncern vyčlenil sumu 4,3 mld. eur, jež půjde jednak na modernizaci 1 600 jeho stávajících prodejen, jednak na stavbu dalších skoro 400 prodejen nových.

Začátky měl Aldi těžké. Americké spotřebitele zpočátku udivovalo, že jeho nabízený sortiment je ve srovnání s obchodními domy Wal-Martu asi desetinový. A vůbec nechápali, proč musejí do nákupního vozíku vhazovat nějakou minci.

Ale tyto „pionýrské časy“ už jsou pryč. Aldi letos v USA utrží přes 14 mld. dolarů, asi o polovinu více než před pěti lety. V prodejnách Aldi v průměru nakupuje 40 mil. Američanů denně. „Aldi nám v Americe připravila půdu,“ uvedl v rozhovoru pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung šéf Schwarz-Gruppe Gehrig. Ale současně si neodpustil na adresu rivala štiplavou poznámku: „Zřídit 1 600 prodejen během čtvrtstoletí, to opravdu není žádné velké tempo.“

Nicméně, další top manažeři výsledky Aldi ve Státech uznávají a cení si jich. „Řetězec Aldi předvedl, že i v Americe mohou diskonty dobře fungovat,“ podotýká Patrick Zahn, šéf textilního diskontu Kik. Zahn začínal po vysoké škole jako stážista právě u Aldi a chystá se rovněž vyrazit do USA. V roce 2019 by tam chtěl ve středozápadních státech mít 10 prodejen a pokud se dostaví dobré výsledky, hodlá dál expandovat.

Aldi Süd nemíní zůstat v soupeření o přízeň amerických spotřebitelů pozadu. Loni poprvé pronikl také na západní pobřeží USA. V jižní Kalifornii nyní provozuje přes 40 prodejen. Chystaný nástup Lidlu ho nejspíš přiměje k dalším aktivním krokům na trhu s prodejním potenciálem kolem půldruhého bilionu dolarů ročně.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dubnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *