Ohlédnutí za Retail Summitem 2017

Konec blbé nálady nebo jen fakt dobrý mejdan?

Nejvýznamnější setkání českého a slovenského obchodu zaznamenalo historicky nejvyšší účast. Ještě zajímavější je ovšem fakt, že na něm vládla skvělá nálada a jeho atmosféru si pochvalovala většina zúčastněných obchodníků i jejich dodavatelů.

Daleko častěji, než dříve se hovořilo o inovacích a kooperaci, slovo zákazník se skloňovalo ve všech pádech. A na tvářích účastníků často zářil úsměv či alespoň méně zasmušilý výraz, než je v kraji zvykem. Je to jen důkaz, že se Retail Summit 2017 povedl? Nebo jde o silný signál, že nálada na maloobchodním trhu se konečně mění k lepšímu?

Docela dobré vysvědčení

Výroční setkání obchodníků se letos časově krylo s koncem školního pololetí. Vysvědčení tak rozdávali nejen učitelé, ale také účastníci Retail Summitu. Jeho organizátoři s ním jsou nadmíru spokojeni. Shodou šťastných náhod se v konferenčním informačním systému v položce počet účastníků nakonec objevilo číslo 1 111. Retail Summit 2017 tak byl nejnavštívenějším ročníkem ve své 23 leté historii, a to nepočítáme dalších 620 obchodníků a dodavatelů, kteří se přišli podívat na EET seminář, pořádaný ministerstvem financí jako doprovodný program Retail Summitu.

Zajímavá byla i struktura účastníků – Summitu se zúčastnili reprezentanti všech firem z kategorie TOP 10 českého obchodu. Velmi často se aktivně podíleli na programu jako řečníci či panelisté a/nebo dorazili v hojném počtu, s celým management týmem. Celkový počet retailerů oproti loňsku mírně vzrostl, a to zejména díky zástupcům e-commerce.

Podíl obchodníků na celkovém počtu účastníků se přitom nezvýšil, protože poměrně výrazně narostl počet zástupců dodavatelů služeb a technologií. To realisticky odráží posun trhu směrem ke službám a digitalizaci. Pokud bychom do této analýzy zahrnuli i účastníky EET semináře – malé a střední obchodníky, retaileři by zcela převážili. Šlo však o výjimečnou akci, která se nebude opakovat, a tak ji do statistiky účasti nezahrnujeme.

Z hlediska pozice ve firmě došlo rovněž k určitému posunu. Zvýšil se podíl zástupců top managementu, zodpovědných za řízení specializovaných oblastí jako je prodej, provoz, finance a nákup. Zejména v posledním případě zaznamenal Retail Summit 2017 zajímavý nárůst a stal se opravdu významným setkáním těch, kdo nakupují s těmi, co prodávají.

Řekni „sýr“ aneb hitparáda řečníků

Hodně jedniček dostali organizátoři Summitu nejen díky celkovému číslu vyjadřujícímu počet účastníků. Řadu výborných známek (a samozřejmě občas i cennou kritiku) přinesl také pravidelný výzkum jejich názorů mezi účastníky. Ten již letos z velké části probíhal s pomocí konferenční mobilní aplikace a zúčastnil se ho tak velmi reprezentativní vzorek obchodníků a dodavatelů. Celkové hodnocení hlavního programu v konferenčním plénu dopadlo stejně pozitivně jako vloni (průměrná školní známka 1,92) a řadí se tak k nejlepším ročníkům v historii Summitu. Mezi řečníky si zcela nečekaně vybojoval vedoucí pozici Roberto Brazzale, majitel La Formaggeria Gran Moravia. Beze zbytku nejen „využil omezenou znalost českého jazyka ve svůj prospěch“, ale zejména prezentoval nový, velmi silný aspekt filozofie ONE – geniální propojení italské a české lásky k dobrému jídlu a poctivému přístupu k výrobě a prodeji kvalitních potravin.

Hodnocení ostatních řečníků bylo poměrně vyrovnané. Nejlepší známky od účastníků dostali Tomáš Drtina a Zdeněk Skála z GfK, kteří – řečeno slovy jednoho z dotazovaných účastníků – představili blízkou budoucnost našeho obchodu ve formě „hutného, smysluplného a pochopitelného sdělení v krátkém čase“. Obdobně dobrou známku za své vystoupení dostal i Miroslav Hošek z AFP – Advanced Food Products. Rady českého manažera, který úspěšně řídí americkou potravinářskou firmu obchodující po celém světě, zaujaly řadu účastníků svojí otevřeností a praktičností, i když byly “k Čechům nepříliš lichotivé“. Ukázaly tak především, že nás čeká ještě hodně práce.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v březnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *