Velikonoce: nakupujeme na poslední chvíli, utrácíme více

K nejprodávanějším kategoriím patří cukrovinky nebo maso.

Velikonoční svátky patří k hlavním sezónám maloobchodu, kdy můžeme pozorovat zvýšené výdaje domácností za rychloobrátkové zboží. Zejména se to týká vybraných kategorií, jako jsou cukrovinky nebo maso.

„Ve výčtu kategorií, kde pozorujeme výraznější růst výdajů, dominují potraviny, jako například maso, pečící směsi, majonézy a tatarské omáčky, prostředky na pečení, džemy a sladké pomazánky, máslo, margaríny, vejce, slané pochutiny nebo v případě nápojů například pivo, destiláty či sycené limonády,“ uvádí Richard Piluša, Client Service Team Leader společnosti GfK.

Bližší pohled si pak zaslouží zejména sezónní cukrovinky, mezi kterými najdeme čokoládové sladkosti různých tvarů, pralinky, bonbony, ale také perníky s velikonočními motivy. Ty nakoupí, dle Spotřebitelského panelu GfK z období let 2015 a 2016, více než tři z pěti českých domácností. Každý kupující přitom nakoupí v daném velikonočním měsíci v průměru více než dvakrát a utratí přes 140 Kč. Pro obchodníky to představuje takřka 6,3 mil. nákupních příležitostí, při kterých mohou kupující oslovit svou nabídkou.

Největší porce z útraty domácností končí v pokladnách hypermarketů (o Velikonocích 2016 to bylo více než 50 %). TOP 3 obchodní formáty uzavírají diskonty a supermarkety s méně než pětinovým podílem na výdajích domácností.

Fenoménem jsou cukrovinky

Na různé akce lákají obchodníci české zákazníky poměrně často, takže není divu, že ani velikonočním cukrovinkám se tento trend nevyhýbá. V březnu 2016 připadalo na akční nákupy tohoto sortimentu přibližně 40 % výdajů domácností. Jelikož toto zboží je aktuální pouze do samotných Velikonoc, v posezónních slevách vyskočí podíl akčních nákupů prakticky na dvojnásobek.

„Během Velikonoc chceme spotřebitelům přinést tradiční produkty i novinky. K tradičním výrobkům patří široké portfolio různých druhů vajíček, dutých figurek nebo oblíbená limitovaná edice pralinek, letos s příchutí hruškovice,“ říká Andrea Brožová, manažerka komunikace společnosti Nestlé Česko. Mezi nejprodávanější výrobky se řadí Lentilky vajíčko, malé Orion čokoládové vajíčko, Orion velikonoční kraslice, velikonoční směs zvířátek a limitovaná edice pralinek Hruškovice. Pro rok 2017 připravilo Nestlé novinky hlavně do „lentilkového“ portfolia, a to například Lentilkovou pomlázku (v dárkovém balení ve tvaru pomlázky se nachází pět krabiček lentilek) nebo mini vajíčka se semínky osení jako dárkem.

Atraktivní obal prodává

Čeští spotřebitelé v poslední době oceňují především inovace v rámci obalů oblíbených produktů. „Proto je pro nás důležité design obalů našeho sezónního sortimentu pravidelně obměňovat, aby byl pro zákazníky nadále atraktivní. Jako každý rok i letos chystáme speciální velikonoční edice výrobků značky Kinder. Spotřebitelé se mohou těšit na žhavé novinky, a to konkrétně Kinderino pokladničku a vajíčko Kinder Maxi. Kromě produktů Kinder získají velikonoční podobu i balení pralinek Ferrero Rocher, Mon Cheri a Raffaello,“ představuje sezonní novinky marketingová ředitelka společnosti Ferrero Jana Špačková.

„Za nás je jasným trendem rostoucí preference kvalitních prémiových čokoládových výrobků. Spotřebitelé vždy ocení výrobek oblíbené značky ve speciálním sezónním balení, proto pravidelně nabízíme sezónní výrobky našich nejoblíbenějších značek – merci a Toffifee,“ uvádí Pavel Vojta ze společnosti Storck.

Do obchodu na poslední chvíli

„Trendem posledních let je z našeho pohledu skutečnost, že si lidé zvykli realizovat nákupy takzvaně na poslední chvíli, a většina promočních aktivit se tak musí odehrávat později. Obecně sílí tlak na realizaci různých promo akcí, který je silnější i ve srovnání s Vánoci,“ je přesvědčena Kateřina Burešová, brand manažerka společnosti Mars pro střední Evropu.

Podle ní se také v současné době do popředí dostávají produkty sloužící ke sdílené spotřebě s rodinou či přáteli. „U našich zákazníků jsou populární balení čokoládových bonbónů M&M´s nebo mixu mini produktů z našeho portfolia, proslulých Celebrations, nabízených v různých tematických dárkových baleních,“ uvádí Jaroslava Kapitánová, brand manažerka značky M&M´s pro střední Evropu a dodává: „Spotřebitelé při nákupu preferují nové položky a inovace, významnou úlohu v jejich rozhodování hraje právě sezónní design produktů. Přízeň ale zachovávají i položkám z našeho základního portfolia i o Velikonocích. Mezi tyto produkty se řadí právě čokoládové bonbóny M&M´s.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v březnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *