Proč chceme superpotraviny?

Jídlo nebo lék?

I do Česka vtrhl nový trend jménem superfoods neboli superpotraviny. Jsou pro naše zdraví a kondici opravdu tak zázračné nebo jde spíše o aktuální módní vlnu, a tak trochu nafouknutou marketingovou bublinu? Poptávka po nich každopádně narůstá.

Jsou skutečně tou nejlepší cestou ke kvalitnějšímu životu? Dokáží zlepšit zdravotní stav, chránit proti civilizačním nemocem a posilovat imunitu, jak se často snaží přesvědčit masivní reklamní kampaně?

„Superpotraviny rozhodně nejsou žádným zázrakem. Přestože jejich definice není jednoznačně popsána, dá se říci, že jde o potraviny bohaté na vitaminy, minerály a stopové prvky a měly by vynikat zejména čistým přírodním původem. Jestli tomu tak opravdu je, toť otázka. Mezi jedny z prvních superpotravin na tuzemském trhu se zařadila řasa spirulina nebo zelený ječmen, který se už dnes ale také vyrábí synteticky. Právě z důvodu komerce bych tyto potraviny nepřeceňovala…Všichni dobře víme, že neexistuje žádná zázračná “superpotravina”, která by tělu dala “všechno” a spasila naše zdraví,“ zdůrazňuje Mgr. Lada Nosková, zakladatelka společnosti DietPlan a nutriční specialistka.

Moudrost našich předků

Superpotraviny v podstatě kopírují současný trend důrazu na zdravou výživu a návratu k přírodě. Spotřebitel si stále častěji vybírá produkty s čistě přírodním složením, bez přidaných látek, umělých barviv, s přidanou hodnotou ve formě aktivních enzymů nebo esenciálních kyselin.

Je třeba si uvědomit, že nejde o žádnou převratnou novinku a objev, vždyť mezi superpotraviny zcela jednoznačně patří mimo jiné například zázvor, jakékoli ořechy a semínka, med, červená řepa, rybíz, lesní borůvky, brusinky nebo česnek… tedy plodiny a suroviny známé pro své zdraví prospěšné a často léčebné účinky již stovky let. Jde o dary přírody, jejichž největšími benefity jsou vysoký obsah cenných živin, vitaminů, minerálů, vlákniny nebo antioxidantů.

Chia, goji, matcha a spol.

Prodejci a obchodníci pružně reagují na rostoucí zájem ze strany spotřebitelů a rozšiřují svou nabídku o nové produkty. „Podle našich zkušeností se spotřebitelé s tímto sortimentem teprve seznamují, obecný trend se ale výrazně pohybuje směrem ke zdravému životnímu stylu, a tam je pro superpotraviny velký prostor. Mezi nejprodávanější patří různá semínka, především pro jejich velkou variabilitu při použití a konzumaci. Rozhodně v této oblasti vidíme potenciál,“ uvádí Linda Uhrová, manažerka nákupu společnosti Tesco.

Racio přišlo nedávno s novou řadou suchých pufovaných chlebíčků – rýžovými Mini rolkami s chia semínky. Jsou bezlepkové a v praktickém balení na cesty nebo do práce.

Společnost Biolinie nabízí panenský kokosový olej, agávový sirup nebo zelený čaj s pohankou, vše v bio kvalitě, v sortimentu firmy Country Life najdeme dýňové, lněné i chia semínka, ovesné, rýžové a kokosové nápoje, olej z pšeničných klíčků nebo bezlepkový chléb se lněnou vlákninou. Rodinný podnik Biopekárna Zemanka představila máslové čajové sušenky se zeleným japonským čajem matcha tea.

Češi postupně objevují (zejména díky e-shopům a prodejnám zdravé výživy) i takové delikatesy, jako jsou ořechová a mandlová másla, semínkové pasty nebo jáhlové či quinoové vločky.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v čísle Retail News 01-02.2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *