Trendy maloobchodu ve východní Evropě

Nadnárodní řetězce přispěly k další konsolidaci trhu.

Vývoj potravinářského maloobchodu ve východní Evropě v roce 2016 byl charakterizován inovacemi prodejen a snahami o regulaci maloobchodu. Podívejme se detailněji na směry, kterými se maloobchod v loňském roce vyvíjel.

Konsolidace maloobchodního trhu pokračovala i v loňském roce a byly to hlavně nadnárodní řetězce jako Rewe Group a finské Kesko, které přehodnotily své tržní pozice ve východní Evropě.

Po odchodu z Rumunska a Itálie, Billa prodala Sparu také svých 62 prodejen v Chorvatsku s odůvodněním, že bude investovat do zemí, kde může být úspěšná. Spar si tím značně posílil svou tržní pozici v Chorvatsku, kde má již 19 hypermarketů a 38 supermarketů a stal se třetím největším řetězcem po Konzumu a Schwarz Group s obratem kolem 600 miliónů euro.

Nepříznivé ekonomické podmínky v Rusku, jako sankce, propad rublu, změna v nákupním chování spotřebitelů a silná konkurence, byly zřejmě jedny z důvodů, proč se Kesko vzdalo tohoto strategického trhu a prodalo svých 11 hypermarketů největšímu obchodnímu řetězci v Petrohradě a jednoznačně největšímu řetězci hypermarketů Lenta.

Testování a rozvoj nových formátů zvýšilo konkurenci

I přes danou situaci v Rusku, Auchan, třetí největší maloobchodní řetězec v zemi, vidí Rusko jako strategický trh. V roce 2016 investoval 22 miliard rublů oproti plánovaným 17 miliardám a ve střednědobém horizontu plánuje investovat 30 miliard rublů do výstavby nových prodejen. Auchan plánuje kromě rozvoje hypermarketů a supermarketků také investovat do online, kde momentálně testuje prodej 3 700 výrobků přes market.yandex.ru v Moskvě, a rozvíjet síť drogerií Lillapois.

Kromě Auchanu, byl Carrefour dalším západoevropským řetězcem, který značně rozvinul své sítě ve východní Evropě. Carrefour otevřel v Polsku a Rumunsku téměř 200 prodejen a v Polsku zároveň testuje nový prémiový supermarket Gourment.

Otevírání prémiových formátů je trend, který jsme viděli hned na několika východoevropských trzích. Například Delhaize Group (Mega Image) testuje dva koncepty v Bukurešti, Agrokor Group (Konzum) v Chorvatsku a Slovinsku a Fantastiko v Bulharsku.

Obrovskou inovaci formátů přinesly do maloobchodu diskotní řetězce. Lidl zavedl do téměř všech svých 27 evropských trhů nový koncept, který nabízí spotřebitelům pohodlnější nakupování díky širším uličkám, nové navigaci a zákaznickému servisu jakým je automat na kávu nebo zákaznické toalety.

Biedronka v Polsku značně rozšířila nabídku food to go a ready meals a testuje self checkout zóny. Oba diskontní řetězce upravily a navýšily sortiment, Lidl na 2 000 položek a Biedronka až na 2 300 položek, zvýšily podíl brandových výrobků a více tak konkurují nejen supermarketům, ale v případě Biedronky také konvenience prodejnám.

Ostatní diskontní řetězce jako Aldi a Penny ještě program remodelingu prodejen plošně nezavedly, ale testují nové koncepty v České republice a ve Slovinsku.

Ani Kaufland nezůstal pozadu a testuje nový koncept s nižšími regály, novou navigací a rozšířenou nabídkou čerstvého sortimentu o ryby ve svém nejúspěšnějším východoevropském trhu, v Rumunsku.

Zavírání prodejen a členství v nákupních aliancích

Obchodní řetězce přehodnocovaly ziskovost svých operačních jednotek, což vedlo k zavírání prodejen. Tesco zavřelo kolem 40 prodejen ve východní Evropě a Metro Cash & Carry zavřelo jednu velkou a 11 malých prodejen Punkt v Polsku.

K úspoře nákladů a zvýšení cenové konkurenceschopnosti by mohly pomoci nákupní aliance. Členství v nákupních aliancích je velkým trendem v západní Evropě. Například Asda (Walmart UK) a irský Musgrave vstoupily do EMD v roce 2016. Tato nákupní aliance tak dosáhla v roce 2016 kumulovaných tržeb kolem 180 miliard euro, třikrát větší než Aldi v Evropě.

Dohoda o společném nákupu brandových výrobků privátních značek již funguje ve východní Evropě mezi řetězci Auchan a Metro Cash & Carry. Kaufland Německo, který již byl členem nákupní alliance EMD, rozšířil toto členství o své východoevropské jednotky, které budou využívat EMD při nákupu hlavně brandových výrobků a v marketingových aktivitách. Stejnou cestu zvolil Globus v České republice a Rusku a vstoupil do EMD nákupní aliance na začátku letošního roku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v čísle Retail News 01-02.2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *