Komerční článek

Retail Summit 2017: „ONE. Jeden zákazník. Jeden trh. Jeden obchod“

Letošní ročník konference Retail Summit se koná v pražském hotelu Clarion již za pár týdnů, ve dnech 30.1. až 1.2. 2017. Jaká témata letos organizátoři pro účastníky přichystali? Na otázky portálu RETAIL magazin.sk odpovídal Dr. Tomáš Krásný, Partner, Blue Events.

Blíží se další ročník prestižní konference Retail Summit. Co nového přinese? V čem bude jiný a specifický? Kdy jste začínali s přípravou?

Program Summitu se soustředí na dopady digitální transformace na poptávkovou i nabídkovou stranu trhu. Oproti předchozím ročníkům budeme věnovat ještě více pozornosti spotřebitelům. Ti se právě dost radikálně mění a stávají se hnací silou změn v retailu. Možná to bude znít jako fráze, ale s přípravami ročníku 2017 jsme opravdu začali již v průběhu Summitu 2016. Hlavní téma „ONE. Jeden zákazník. Jeden trh. Jeden obchod“ nás napadlo během přednášky řečníka z Amazonu.

Kdo bude klíčovým řečníkem na Retail Summitu 2017? Na jaké další zajímavé osobnosti a odborníky se budou moci účastníci těšit? Jaké bude zastoupení zahraničních řečníků?

Program přivádí více než stovku expertů a manažerů a jako již tradičně nerad označuji někoho za hlavní hvězdu. Hodně záleží na zaměření jednotlivých účastníků – z výzkumu víme, že různé typy účastníků preferují odlišné přednášející.

Na Summitu 2017 tak mají šanci zaujmout jak „domácí borci“ (třeba experti z výzkumných skupin Kantar a GfK nebo šéfka nově vytvořené Mall Group, Jitka Dvořáková), tak zahraniční řečníci v čele s Timem Masonem. Ten v minulosti vytvářel marketing, mezinárodní expanzi a e-Commerce firmy Tesco a nyní vede agenturu specializovanou na digitální marketing. Řadu účastníků jistě zaujme vystoupení Andreje Babiše. Mým osobním favoritem je pak Miroslav Hošek, jeden z nejúspěšnějších českých leaderů s hvězdnou globální kariérou.

Jak bude konference rozdělena? Jak velký prostor dostanou diskusní bloky?

Velmi zjednodušeně řečeno, 30.1.2017 je „přípravný“ den s řadou specializovaných akcí, včetně semináře ministerstva financí k elektronické evidenci tržeb. V podvečer pak proběhne get-together-party, neformální setkání účastníků Summitu.

31.1.2017 je hlavní jednací den, členěný do 3 velkých programových bloků(zákazník-trh-obchod), na které navážou ještě 2 workshopy věnované novým platebním systémům a optimalizaci zákaznického zážitku v prodejnách. Následuje společenský večer.

1.2.2017 je pak den zcela vyhrazený 10 paralelním diskusním sekcím, ve kterých budou diskutována zásadní témata propojeného trhu – od strategie, zákazníka až po podnikání na mezinárodních trzích.

Jaké možnosti pro potkávání, diskuse a neformální rozhovory jsou pro účastníky konference připraveny? Vytvoříte speciální zóny pro tento účel?

Právě diskusní sekce jsou hlavní platformou pro výměnu názorů, sdílení zkušeností a vzájemnou inspiraci. Kromě toho bude Summit jistě opět skvělou příležitostí k neformálním rozhovorům. Žádnou speciální zónu pro to nevytváříme – celé kongresové centrum je tu v prvé řadě pro diskusi a vzájemnou komunikaci.

Novinkou je výrazně rozšířená funkcionalita mobilní aplikace, která podpoří navazování kontaktů mezi účastníky. Snažíme se ale propojit tradiční a digitální svět i jinak a nabízíme i další komunikační platformy. Na sociální síti LinkedIn jsme vytvořili Retail in Detail Community, kde se lze po získání členství účastnit diskusí o zásadních změnách maloobchodního businessu

Proč jste se rozhodli pro toto téma? Jaké poslání má konference pro účastníky?

Maloobchodní trh prochází další revoluční změnou – digitální transformace definitivně instalovala na královský trůn zákazníka. A ten se chová pro řadu obchodníků i výrobců nečekaně… Odmítá respektovat hranice, které mu byly doposud vnucovány, ať ze strany firem či politiků. Chce komunikovat a nakupovat s využitím všech možností, které mu nabízí dnešní digitální doba. Přitom však není připraven zahodit to dobré, tradiční. Mizí ostrý předěl mezi kamenným a internetovým obchodem, zákazníci jej nechtějí.

Padají i další hranice – nejen geografické, ale i ty mezi obchodem a výrobou a mezi jednotlivými „sily“ ve firmách. Budoucnost má proto jméno „ONE. Jeden zákazník. Jeden trh. Jeden obchod“. A právě tím se bude zabývat Retail Summit 2017.

Co přinese program konference? Na co jste kladli při přípravě konference největší důraz? Kdo je odborným garantem konference a kdo spolupracuje při jeho přípravě?

Hlavní pozornost bude věnována vizím a prognózám rozvoje obchodu a inovacím, které mění nákupní chování i obchod. V programu je pak zvláště akcentován dialog špiček kamenného a internetového obchodu. S tím souvisejí zejména témata vytváření zákaznického zážitku, propojování kamenného a internetového obchodu a v neposlední řadě pak právě probíhající konsolidace našeho e-Commerce.

Snad ještě více než v minulosti jsme při přípravě programu dbali na vyvážené zastoupení hlavních hráčů na trhu (tradiční vs. internetoví, výroba vs. obchod, domácí vs. zahraniční řečníci atd.).

Program vzniká ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR a Vysokou školu ekonomickou v Praze a je spoluvytvářen spolu s desítkami odborných partnerů, kteří například moderují diskusní sekce. Celková koordinace je pak těžkým, ale příjemným úkolem nás z Blue Events.

Z čeho vycházíte při tvorbě programu? Kde nacházíte inspiraci?

Každoročně děláme výzkum mezi účastníky. Víme tak, co funguje a co ne. Snažíme se být v kontaktu s klíčovými aktéry maloobchodního trhu. Diskutujeme s nimi, co je zajímá, inspiruje, trápí. Monitorujeme světová odborná média a snažíme se odhadnout, co světové trendy budou znamenat pro náš trh. Aktuální horké novinky ze zahraničí ostatně sdílíme průběžně prostřednictvím Retail Summit Newsletteru.

Jak velkou účast na konferenci předpokládáte? Jaká byla v minulém roce? Jak velký podíl tvořili domácí a zahraniční návštěvníci? O koho jde?

Čekáme účast srovnatelnou s ročníkem 2016. Ten zaznamenal již podruhé účast přes tisíc lidí (konkrétně 1 027). Zastoupení retailerů i výrobců zboží bylo srovnatelné s minulými lety (29, resp. 28 %), v souladu s vývojem trhu narostl podíl dodavatelů služeb (na 25 %). 76 % účastníků reprezentuje vyšší či střední management, ostatní jsou specialisté.

Dělení na domácí a zahraniční návštěvníky už skoro nelze udělat. V poslední době se řada firem reorganizovala a funguje ve virtuálních strukturách, kdy fyzické umístění pracoviště není moc podstatné. Takže opravdu přesně lze již jen analyzovat, kdo jakým jazykem mluví. Pokud si vezmu jako příklad hlavní plenární program Summitu 2017, tak 70 % referátů zazní v češtině, slovenština a angličtina budou shodně zastoupeny v 15 % vystoupení.

Jaká je zpětná vazba účastníků konference? Zohledňujete při přípravách konferencí jejich postřehy a náměty?

Názory účastníků jsou pro nás zásadní a pravidelně je sledujeme a vyhodnocujeme. Jde o reprezentativní výzkum, na kterém aktivně participuje vždy okolo 25 % z účastníků. Ročník 2016 byl i v tomto směru úspěšný – kvalita diskusních částí byla hodnocena velmi dobře a současně se zlepšila a kvalitativně vyrovnala vystoupení v hlavním programu v plénu.

Vůbec nejlepší známky si odnesly části věnované tématům, která byla při přípravě programu ročníku 2017 cíleně akcentována – jmenovitě strategie a soužití internetového a kamenného obchodu.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Kam byste až chtěli Retail Summit dostat? Jaké jsou vaše ambice?

Ze všeho nejvíce bychom chtěli, aby nás to bavilo alespoň tak, jako doposud. Rádi bychom se udrželi kvalitou i počtem účastníků na absolutní evropské špičce. Letos jsme spolu s našimi audiovizuálními partnery z AV Média získali prestižní InAVationAwards v kategorii Live Event in EMEA. Tu bychom si chtěli zasloužit i za budoucí ročníky.

Jaké technologické novinky plánujete při konferenci využít?

Retail Summit 2017 se hodně zaměří na technologické inovace. Ty však nebudou představeny jen v rámci teoretických přednášek, ale též na praktických příkladech. Společnosti CISCO a Pygmalios nainstalují v kongresovém centru nejnovější systémy umožňující analýzu agregovaných dat o pohybu osob a budou naživo prezentovat možnosti jejich využití pro proximity marketing a související analýzy.

Účastníkům bude též dána k dispozici mobilní aplikace s řadou zajímavých funkcí, včetně networkingu. Aplikaci s názvem Retail Summit 2017 si lze po registraci na konferenci stáhnout z GooglePlay či AppStore.

Jaký bude slavnostní večer? Na co se mohou účastníci těšit?

To nejlepší nakonec. Galavečer bude jako již tradičně věnován udělování cen Mastercard Obchodník roku. Společenský program připravujeme ve spolupráci s projektem Světluška Nadačního fondu Českého rozhlasu. Vystoupí proto fenomenální nevidomá klavíristka Rachel Skleničková a Tomáš Klus. Doufám, že zazní i jeho megahit Napojen, který skvěle ladí s tématem Retail Summitu 2017.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *