Cukrovinky: prodeje trvale rostou

Chceme mlsat, ale zdravěji

Tuzemský trh čokoládových i nečokoládových cukrovinek se vyznačuje několika trendy. Narůstá poptávka po „zdravějších“ variantách, produktech bez glukózy, lepku a bílého cukru nebo se sníženým obsahem tuku. Zároveň spotřebitel vyhledává kvalitu (co nejvyšší podíl kakaa v čokoládě, přírodní složení…) a neváhá si za ni připlatit.

Čokoládové i nečokoládové cukrovinky si na tuzemském trhu drží stabilní pozici, Češi je zkrátka milují a nakupují poměrně pravidelně.

Tabulkovou čokoládu si podle posledních průzkumů agentury MEDIAN (Market & Media & Lifestyle – TGI, 1. a 2. kvartál 2016) dopřává 11,3 % Čechů dvakrát týdně, 18,7 % spotřebitelů sáhne alespoň jednou týdně po bonbonech nebo jiných nečokoládových cukrovinkách, 20,7 % z nás si dopřeje dvakrát až třikrát týdně čokoládovou tyčinku a 27 % jednou týdně neodolá sušence nebo oplatce.

Podle producentů se nákupní zvyklosti Čechů i ve „sladkém“ segmentu mění v závislosti s probíhajícími trendy, které jsou součástí celkově zdravějšího životního stylu.

Jak pro Retail News uvedl Jan Kadeřábek, konzultant spotřebitelského panelu GfK (MAT Srpen 2014 a MAT Srpen 2015), v Česku v podstatě neexistuje domácnost, která by se nákupu cukrovinek vyhýbala. Každá česká domácnost si zakoupila nějaký výrobek z této kategorie, a to nejen jednou, ale nejméně dvakrát za uplynulý rok. Spotřeba cukrovinek se mezi českými domácnostmi zvyšuje. Za uplynulý rok si průměrná domácnost nakoupila 27,8 kg cukrovinek, což je 0,6 kg více než v minulém roce. Odpovídá tomu také nákupní frekvence, která se zvýšila.

Průměrná domácnost nakoupila nějakou cukrovinku každý čtvrtý den v roce. Stále platí, že české domácnosti utratí za cukrovinky, sušenky a oplatky 25 % svých výdajů, což je zdaleka nejvíce oproti ostatním kategoriím. Nejblíže jsou tabulkové čokolády, za které utratí 15 % svých výdajů.

Nejvíce utrácíme za sušenky

Spotřebitelský panel GfK dále ukazuje, že více než třetina nakoupeného objemu cukrovinek domácnostmi připadá na sušenky a oplatky. Průměrná česká domácnost za uplynulý rok nakoupila přes devět kilogramů sušenek a oplatek, přičemž o druhé místo podle nákupní intenzity se dělí dvě kategorie. Průměrná domácnost nakoupila za rok téměř čtyři kilogramy bonbonů a stejné množství tabulkových čokolád.

Zajímavý je pohled, jak nakupují jednotlivé domácnosti, pokud je rozdělíme podle úrovně jejich příjmu. Například domácnosti s celkovým příjmem 40 000 Kč a více utrácely své výdaje v nadprůměrném množství za žvýkačky a müsli tyčinky, kdy v obou případech se podílely na třetině všech výdajů za tyto kategorie.

Chceme prémiovou kvalitu

V České republice jdeme v mnoha světových trendech proti proudu. Momentálně je tento stav patrný právě mimo jiné ve spotřebě cukrovinek, kde oproti celosvětovému poklesu zaznamenáváme víceprocentní nárůsty, a to napříč segmentem. „Pokud jde o skupinu čokoládových cukrovinek, zde zejména díky neustále se zlepšující ekonomické situaci spotřebitelů roste obliba kvalitnějších, a také dražších výrobků.

Další skupinou, která vykazuje dynamický nárůst, je zdravá výživa. Z důvodu rostoucího zájmu spotřebitelů vznikají nové provozovny, které nabízejí širší sortiment potravin a mezi nimi i tzv. zdravých cukrovinek s další přidanou hodnotou (bio čokoláda, fair trade cukrovinky apod.). Poměrně zajímavý je i vývoj v privátních značkách.

U obchodníků stále pokračuje tendence nárůstu kvalitních privátních výrobků. Zde má dokonce progresivní vývoj jak skupina střední cenové kategorie, tak i skupina ,,fine kvality“, komentuje vývoj trhu Martin Tomáš, vedoucí prodeje pro tradiční trh společnosti Carla.

„Sledujeme zřetelný příklon zákazníků ke značkovému a kvalitnímu zboží. Vnímáme rostoucí četnost obchodních akcí, zákazník má možnost nakoupit kvalitní zboží za ceny, které v minulosti odpovídaly diskontním výrobkům. Naši firmu tento trend paradoxně vede k dalšímu zvýšení kvality výrobků. Začali jsme používat belgickou čokoládu, řešíme přidané hodnoty v produktech a podobně. Náš cíl je jasný – místo nekonečného snižování cen a práce se zápornými maržemi nabízet kvalitnější produkty za rozumnou cenu,“ zdůrazňuje Josef Macháček, manažer pro klíčové zákazníky firmy Chocoland.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *