Postřehy z Fachpacku

Veletrhem zněla i čeština

Veletrh Fachpack konaný každoročně, jen vždy s tříletou přestávkou, patří k nejvýznamnějším veletrhům ve středoevropském regionu. O oblibě této akce u nás, svědčí i fakt, že je navštěvován nezanedbatelným procentem českých odborníků, a co víc v hojném počtu se na norimberském výstavišti presentují české firmy také v pozici vystavovatelů.

Letošní veletrh byl věnován obalům z pohledu udržitelnosti, jak jsme psali v říjnovém vydání. V následujícím článku s na veletrh zaměříme z pohledu některých konkrétních vystavovaných řešení.

Na veletrhu, který se konal koncem září, 26. – 29. 9. v Norimberku, nechyběly ani doprovodné programy v podobě odborných konferencí či workshopů. Již tradičně došlo i k vyhlášení cen German Packaging Prize 2016 za nejlepší obalová řešení i technologie na slavnostním Galavečeru, tedy jakési naší obdoby Obalu roku. Zajímavé akce pořádali jak organizátoři veletrhu, tak i jednotliví vystavovatelé. Bylo představeno přes půl tisícovky novinek v balicích materiálech, strojích, výrobcích, zpracování, potisku včetně značení a v logistice. Naprostá většina technologií byla předváděna „live“, tedy za chodu.

Není divu, že letošní akce přilákala během tří dnů na výstaviště 41 014 odborných návštěvníků, kteří se na veletrh přišli informovat o novinkách z oblasti obalů, materiálů, obalové techniky, zušlechťování a logistiky. Podíl zahraničních návštěvníků proti předchozímu roku vzrostl celkem o další dvě procenta. Čtvrtina hostů přijela ze zahraničí, převážně z Česka, Rakouska, Polska, Itálie, Nizozemska, Francie a Švýcarska. Obdobně na tom byl Fachpack i s podílem zahraničních vystavovatelů. K nejvíce zastoupeným patřila, kromě domácího Německa, pětice evropských států: Itálie, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko a Česko. Českých vystavovatelů tady byly čtyři desítky, ale v tomto čísle nejsou zohledněny zastoupení nadnárodních firem, které na našem území mají své výrobní závody či zastoupení.

Lepenkové obaly na výstavišti musely zaujmout

V souboji hladká versus vlnitá lepenka řece jenom spíše zvítězila vlnitá. Zajímavá řešení bylo možné vidět prakticky u všech velkých hráčů.

Nepřehlédnutelný stánek měla společnost THIMM Packaging a inspirovat se zde mohl každý konstruktér či designér, neboť nechyběly displeje, potravinářské obaly (především skupinové SRP), obaly na nápoje či e-commerce. Ke konstrukčně nejzajímavějším patřily „vychytávky“ z přepravního balení. Vedle obalů společnost prezentovala i moderní typy materiálů. Zvláštnímu zájmu se těšila především řada vlnitých lepenek určených pro styk s potravinou, foodwave, či nový typ vlny T, která svými parametry (mezi E a B vlnou) jistě vyplní díru na trhu v potřebě vlny, která je výborně potiskovatelná, ale zároveň má i větší hranovou pevnost.

Společnost STI také zákazníky nezklamala. Výstavní stánek s exponáty šel cestou skutečného 21. století. Lepenkové regály typu stavebnice lego, ze kterých se dal vyrobit botník i s vysouváním obuvi, 3D brýle určené na podporu marketingu, inovované typy displejů na potraviny či nápoje – to je namátkou vyjmenovaná jen malá část presentované produkce.

Z ryze českých výrobců lepenkových obalů nechyběl na výstavišti ani známý specialista především na přepravní obaly, společnost Servisbal. Tato firma je vedle standardních i velmi sofistikovaných konstrukcí na míru, známá i svým environmentálním přístupem k produkci, což dokazuje i řadou svých řešení. Jedním z nich je i prořezávaná fixace, Kartofix, který je vyráběn z vyprázdněných, již odpadních krabic, čímž je prodlužována jejich životnost a nedochází k dalšímu zatěžování životního prostředí.

Nápaditý strukturální design ve spojení s líbivou grafikou a hned několik novinek měla na stánku řecká společnost Printopack. Konstrukční speciality byly u novinek znát zvláště v kategorii displejů, ať již prodejních stolních, tak POS floor displejů. Vzhledem k tomu, že velká část produkce je zaměřena na kosmetický segment excelentní strukturální i grafický design bude určitě na zákazníky působit nejenom estetickým, ale i psychologickým dojmem.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *