Více než jen pokladní zóna

Zákazník si rád hraje

Pokladní zóna se v posledních letech radikálně mění. V prodejnách, které využívají samoobslužné pokladny, ubylo impulsního sortimentu a přibylo technologií.

Moderní pokladní zóna již není místem, kde zákazník stojící ve frontě má dost času, aby se rozhlížel a na poslední chvíli vybíral z nabídky impulsního sortimentu, který mu má zpříjemnit chvíle čekání a obchodníkovi ještě o něco navýšit tržby. Trend směřuje k tomu, aby byl i v oblasti pokladní zóny zákazník co nejvíce samostatný.

Samoobslužný způsob nákupu byl podle německého EHI (EuroHandelsinstitut) poprvé představen před 50 lety. U pokladen, které zavedla do obchodů společnost Migros Zürich, si mohl zákazník sám namarkovat nákupní cenu jednotlivých druhů zboží. Po stisknutí tlačítka celkem musel pak přejít k další pokladně, kde personál prodejny zaznamenal a vyinkasoval konečnou sumu. Ale teprve během posledních zhruba deseti let lze v Evropě sledovat rostoucí akceptaci samoobslužných pokladen a skenování zákazníky i obchodníky.

V České republice se zákazníci se samoobslužnými pokladnami měli možnost poprvé setkat v roce 2008, kdy je ve své prodejně v Praze na Skalce instalovala společnost Tesco Stores. Od té doby je do svých prodejen instalovala řada řetězců.

Oblibu samoobslužných pokladen ovlivňuje věk i vztah ke způsobu placení

Se samoobslužnými pokladnami se v obchodech podle průzkumu společnosti GfK Czech realizovaného v listopadu 2015 setkalo 85 % Čechů, téměř dvě třetiny z nich však stále dávají přednost klasickému odbavení u pokladny. Samoobslužné pokladny preferuje třetina Čechů. Při nákupu potravin jsou samoobslužné pokladny nejoblíbenější mezi mladými lidmi do 24 let a u uživatelů bezkontaktních karet. Pro více než polovinu lidí (56 %) je hlavní výhodou pokladen se samoobsluhou rychlost nákupu.

Pouze s klasickými pokladnami se setkává 15 % lidí, 52 % dává přednost odbavení u klasické pokladny a 33 % dává přednost samoobslužným pokladnám, pokud je to možné. Míra povědomí o samoobslužných pokladnách roste s velikostí měst. Zatímco na vesnicích o nich vědí jen tři čtvrtiny (76 %) obyvatel, v městech nad sto tisíc obyvatel zná samoobslužné pokladny 94 % lidí.

Dominantními faktory pro preferenci samoobslužných pokladen je věk uživatele i jeho vztah ke způsobu placení nákupu. Zatímco mladí do 24 let nakupují raději u samoobslužné pokladny v 52 % případů, u obyvatel nad 55 let je to jen každý pátý (21 %). Podstatný je i způsob placení nákupu. Využití samoobslužných pokladen jde ruku v ruce s použitím bezkontaktních platebních karet – tyto pokladny preferuje 42 % jejich vlastníků oproti 32 % uživatelů klasických karet.

Nejpodstatnějším důvodem pro využívání samoobslužných pokladen je pro zákazníky rychlé odbavení a zaplacení nákupu. To považuje za jejich největší výhodu 56 % lidí, každý pátý (19 %) pak vítá také výrazně menší fronty než u klasických pokladen. Pro 14 % zákazníků je důležité, že u samoobslužné pokladny mají nákup pod kontrolou a značně tak snižují riziko špatně namarkovaných položek. Jako největší nevýhodu naopak 17 % respondentů průzkumu společnost MasterCard z roku 2016 vidí čekání na obsluhu při problému s pokladnou, obsahem nákupu či chybě, každý desátý Čech se obává nedostatečné znalosti či zkušenosti se samoobslužnou pokladnou.

Samoobslužné skenování zákazníky baví

Průkopníkem systému samoobslužného skenování, kdy si zákazník zboží sám skenuje a svůj nákup pak zakončí u samoobslužné pokladny, je společnost Globus. První systém Scan&Go byl zaveden v roce 2013 v Globusu v Čakovicích. Loni pak byl vybaven skenery hypermarket na Zličíně v Brně. Od 24. října 2016 funguje systém Scan&Go ve všech hypermarketech řetězce.

Zákazníci si podle dosavadního tříletého testování technologii oblíbili ve velkém. Nyní ji v každém hypermarketu, kde je již delší dobu v běhu, využívají lidé 25 000 krát za měsíc, což je o třetinu více, než tomu bylo loni.

„K největším výhodám patří úspora času a rychlé odbavení bez čekání. U pokladny není nutné znovu načítat jednotlivé položky nákupu a většina času se ušetří tím, že odpadá vykládání zboží na pokladní pás. Zákazník bere zboží do ruky jen dvakrát – když ho dává do vozíku a současně skenuje, a pak až ho ukládá do auta. Zboží může během nákupu ukládat také přímo do tašky, čímž se ušetří ještě jeden úkon,“ vyjmenovává přednosti systému Pavla Hobíková, mluvčí řetězce Globus.

Mohlo by se zdát, že Scan&Go si oblíbili výhradně mladší zákazníci. To však není zcela pravda. Podle průzkumu Globusu se oblíbenost služby odvíjí častěji od velikosti plánovaného nákupu. To zpětně poukazuje právě na to, že si zákazníci ověřili, že je citelný rozdíl mezi klasickým nakupováním a tímto zjednodušeným. „V každém hypermarketu připadá na tuto novou technologii průměrně 25 tisíc nákupů za týden, což je velmi významný podíl z celku, a toto číslo stále stoupá,“ říká Pavla Hobíková. Celkově mají v patnácti Globusech k dispozici zákazníci 1 600 skenerů a 81 pokladen.

Od října mohou zákazníci nakupovat pomocí skeneru v rámci služby Scan&Shop a Scan&Shop mobile také v hypermarketu Tesco v Letňanech. Zatím je to v rámci pilotního projektu jediná prodejna řetězce v České republice, kde se zákazníci s novou technologií setkají. Momentálně je novinka dostupná v 17 obchodech ve střední Evropě.

A jak tato nová služba funguje? Při vstupu na prodejní plochu Tesco jsou umístěny stěny se skenery. Pro uvolnění skeneru naskenuje zákazník svoji Tesco Clubcard ve spodní části monitoru. Pokud nevlastní Clubcard, zvolí na monitoru možnost nákupu “bez Tesco Clubcard” a postupuje dle instrukcí na monitoru.

V případě, že se zákazník rozhodne použít službu Scan&Shop mobile, je třeba si nejprve stáhnout mobilní aplikaci, která společně s chytrým telefonem dokáže nahradit skener. Je také potřeba nejprve naskenovat QR kód obchodu, který lze najít u vchodu. Nákup ukončí pomocí automaticky vygenerovaného čárového kódu v mobilním telefonu, který naskenuje na samoobslužné pokladně.

„Věříme, že službu Scan&Shop a Scan&Shop mobile ve vybraných obchodech zákazníci vyzkouší a bude se jim líbit,“ dodává Martin Beháň, představitel Tesco pro Českou republiku.

Na rozdíl od systému Scan&Go, do kterého se musí zákazník registrovat, systém, který využívá Tesco je otevřený i pro zákazníky bez registrace.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *