Koření a kořenící směsi

Směsi si raději mícháme doma sami

Koření patřilo odjakživa k nejexkluzivnějšímu a nejdražšímu zboží. V kuchyni jde o nenahraditelnou surovinu, se kterou by se mělo zacházet doslova jako se zlatem, shodují se výrobci.

Jak dobře věděli už naši předkové a potvrzují i mnohé současné výzkumy, koření má výjimečné účinky na lidské zdraví (podporuje trávení, blahodárně působí na žaludek a střeva, posiluje imunitu a zlepšuje psychickou kondici). Z tohoto důvodu je někdy zařazováno mezi tzv. superpotraviny.

Češi zůstávají věrní „svým“ tradičním a vyzkoušeným značkám, nebrání se ale experimentům a sahají stále častěji po produktech „s přidanou hodnotou“ a biokoření. Na vzestupu jsou také drobní výrobci se svými značkami. Trendem je, že upřednostňujeme jednodruhová koření. Směsi si raději mícháme doma sami, podle chutí celé rodiny a aktuální potřeby, což potvrzují i obchodníci, kteří se shodují, že jde zřejmě o důsledek snahy o zdravější způsob života, který se projevuje i v každodenním vaření. Nejčastěji nakupujeme koření v běžných obchodech společně s ostatními potravinami, stále ale roste počet spotřebitelů, kteří si pro něj rádi zajdou do specializovaných prodejen.

„Trh s kořením dlouhodobě mírně roste nejen v hodnotě, ale i v objemu. K tomuto vývoji nejvíce přispívá zejména jednodruhové koření, které se na celkových prodejích koření podílí více než z poloviny. Pozitivní je také vývoj segmentu kořenících směsí. Naopak segment polévkových koření dlouhodobě klesá,“ uvádí Andrea Špitálská, koordinátorka externí komunikace společnosti Tesco.

V obchodech Billa se na konci léta objevila novinka ve formě praktických mlýnků s kořením, které usnadní domácí přípravu jídel. Pod značkou Billa Premium si mohou spotřebitelé vybrat Sea Salt (mořská sůl), Crushed Chili (sušené pálivé červené papričky) nebo Pepper Mix (směs barevných pepřů).

Etiketa pod drobnohledem

„V poslední době zaznamenáváme zájem o výrobky, které jsou něčím jiné a významnou roli v tom hrají zdravotní benefity. Na tyto trendy samozřejmě jako výrobce reagujeme a nabízíme směsi koření v biokvalitě a bez soli. Zvláště řada s příznačným názvem Sbohem soli je velmi žádaná. Co se týče koření, hned v počátcích jsme podchytili trend blahodárné kurkumy, a to ve formě Kurkumy Latte, tedy směsi, ze které se po smíchání s mlékem nebo jeho alternativou připraví tzv. Zlaté mléko nebo-li Kurkuma Latte. Spotřebitel, jak sledujeme v našich obchodech v Čejkovicích a Brně, se stále více zajímá o zadní stranu výrobku a pozorně pročítá tuto část etikety. Náš zákazník je zvídavý a ptá se na věci související s biodegradabilitou výrobků a jejich obalů. Zajímá ho obsah ruční práce a dohledatelnost výrobků, jejichž komunikace je pro nás již léta samozřejmostí. Žádná surovina, kterou použijeme, není anonymní, nebo lépe řečeno, známe původ veškeré suroviny, která pochází z přímého obchodu s 300 biopěstiteli v Česku, Rakousku, Německu, Albánii, Rumunsku a dalších oblastí, jako Nikaraguy nebo Tanzanie,“ říká Robert Tichý, marketingový manažer společnosti Sonnentor.

„Pozorujeme, že čeští spotřebitelé jsou v segmentu koření poměrně konzervativní. Absolutními prodejními bestsellery v kategorii koření jsou stále paprika, pepř a kmín. Na tom se v nejbližších letech nejspíše nic nezmění. O novinky se zákazníci zajímají spíše okrajově a, i když se na trhu objevují zajímavosti jako například uzená paprika, kurkuma a podobně, jejich prodeje jsou zatím poměrně malé,“ uvádí Andrea Špitálská.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *