Káva a čaj: Češi jsou stále vybíravější

Čaje ve znamení zdraví

Celosvětová produkce i spotřeba kávy a čaje za posledních deset let několikanásobně vzrostly. I v Česku lze sledovat stoupající trend obliby obou těchto nápojů. Češi se zároveň stávají vzdělanějšími a častěji vyhledávají kvalitu.

Celosvětově patří káva k nejrozšířenějším a nejoblíbenějším nápojům. Existuje nespočet způsobů její přípravy, stejně tak se liší v různých koutech světa i kultura její konzumace.

„Když jsme na českém trhu začínali, lidé byli zvyklí na svůj způsob přípravy kávy, nevěděli, třeba, co si mají představit například pod pojmem italské espresso. Brzy ale přišli na chuť kávovým specialitám, jako je cappuccino a latte macchiato. Trochu obtížnější bylo naučit Čechy pít klasické espresso servírované do malého šálku,“ říká Jaromír Bosák, jednatel společnosti Segafredo Zanetti a dodává: „Nyní je situace již mnohem příznivější, protože zapůsobila mediální osvěta.“

Káva pro zdraví?

Podle nejnovějších vědeckých poznatků není káva ani zdaleka tak škodlivá, jak si myslíme. Podle některých lékařů dokáže např. snižovat hladinu cukru v krvi. „Výskyt cukrovky klesá na každý vypitý šálek. Po srovnání sedmi a dvou vypitých šálků tohoto černého životabudiče denně, se snížil výskyt cukrovky II. typu na polovinu,“ říká přednosta III. interní kliniky 1. LF UK a VFN v Praze Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc., MBA.

Dalším dlouholetým mýtem je, že káva zvyšuje výskyt karcinomu tlustého střeva. Prof. Svačina ho ale vyvrací: „Dlouhodobé výzkumy ukázaly, že pití kávy má pozitivní vliv na cévní stěnu a snižuje výskyt nádoru tlustého střeva“.

Zrnková versus instantní

„Trh kávy se výrazně nemění, již několik let je ale patrný přesun mezi kategoriemi na základě měnících se zákaznických preferencí. Nejvýraznější nárůst pozorujeme v segmentu espressa, jednoporcových systémů – kapslí, a v České republice stále oblíbené instantní kávě, kde roste kategorie „crema“. S ohledem na zvyšující se informovanost zákazníků je patrný zájem o kvalitnější a „raritní“ kávy z unikátních lokalit,“ říká Eva Kotýnková, Corporate Communications Manager společnosti Tchibo Praha.

Největší zájem je stále o kávu instantní, hned za ní je druhou největší kategorií káva mletá, jejichž prodeje dohromady tvoří tři čtvrtiny veškerých tržeb za kávu. Velký nárůst v hodnotě zaznamenávají segmenty zrnkové kávy a kávových kapslí. „Tento trend jde ruku v ruce se zájmem spotřebitelů o kvalitnější šálek kávy. Momentálně vyjíždíme s novinkou v segmentu instantní kávy Jacobs Gold, v dynamicky rostoucím segmentu kapslí naše firma nabízí a podporuje systém Tassimo,“ říká Renata Šiserová, Marketing Director Marketing Director CE Jacobs Douwe Egberts CZ.

Podle průzkumů Mezinárodní organizace pro kávu (International Coffee Organization) vypijí Češi nejvíce instantní kávy v Evropě, nejméně jí naopak holdují ve Francii. „Stále více Čechů si rádo vychutnává kvalitní kávu. V domácím prostředí dávají přednost kávě instantní, naopak v kavárnách vyhledávají kvalitnější verzi, než je ta, kterou si běžně vaří doma. Na druhou stranu si myslím, že ve většině českých domácností právě instantní káva nahradila dříve obligátního „turka“, což zvýšilo její spotřebu. Všeobecný fakt, že se káva v Česku pije stále více, potvrzuje i návštěvnost kaváren. Počet hostů v našich kavárnách meziročně vzrostl o 18 procent,“ uvádí ředitel společnosti CrossCafe original Luboš Martínek.

V létě se objevily v obchodech dvě novinky řady „tři v jednom“ od Nescafé. Jde o Nescafé 3in1 Coconut Dream s jemnou kokosovou vůní a Nescafé 3in1 Choco Hazelnut s příchutí čokolády a lískových oříšků.

„V nejbližší době uvedeme na trh novou řadu rozpustné kávy Nescafé Azera, která je inspirována rostoucí oblíbeností kaváren. Jedná se o dva výrobky: Nescafé Azera Americano a Nescafé Azera Espresso. Spotřebitelé jsou u kávy konzervativnější a drží se své oblíbené značky či několika vybraných produktů. Pokud je ale zaujme nová nabídka, jsou ochotni ji vyzkoušet,“ popisuje zkušenosti Tomáš Velan, marketingový manažer značky Nescafé.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *