Maloobchod v Rakousku

Pro letošek opět mírné oživení

V rakouském stacionárním maloobchodu letos pokračuje konjukturní oživení zahájené v roce 2015. Tržby během ledna až června vzrostly proti srovnatelnému loňskému období nominálně o 1,2 % na 32,8 mld. eur (včetně daně z obratu). V reálném vyjádření to představuje růst o 0,7 %, což je mnohem více než ukazatel za celý uplynulý rok (0,3 %).

O lepší výsledky se postaral především prodej potravin podílející se na celkovém maloobchodním obratu přibližně třetinou. Jeho tržby bez ohledu na krach řetězce Zielpunkt v nominálním vyjádření meziročně stouply o nadprůměrných 2,2 %.

Vývoj během letošního prvního pololetí příznivě ovlivnila také nízká míra inflace i zmírnění daňové zátěže domácností. Na důvěru spotřebitelů však z druhé strany nadále negativně působí na rakouské poměry velmi vysoká míra nezaměstnanosti.

Maloobchodní obrat během uplynulých 10 let (2006 – 2015) zaznamenal meziroční reálný pokles celkem šestkrát. Čtyřletou negativní šňůru se podařilo přetrhnout loni, kdy bylo dosaženo hodnoty 59,2 mld. eur.

Spotřeba domácností mírně ožila hlavně díky nízké míře inflace. Soukromá poptávka však nadále čeká na výraznější podněty. Přinést by je mohlo pouze znatelné zvýšení příjmů, což nelze vzhledem k situaci na trhu práce očekávat.

Nejrychleji roste obrat velkým řetězcům

Více než dvě pětiny maloobchodního obratu připadá na prodej potravin. Statistika v tomto segmentu sleduje dva druhy obchodních jednotek – velkoplošné prodejny s potravinami spolu s prodejnami menšími (včetně lahůdkářství) a pak prodejny specializované (např. na prodej ovoce a zeleniny, masa, pekárenských výrobků…). První skupina vykázala loni obrat 20,3 mld. eur, ta druhá 4,1 mld. eur.

Specializované potravinářské prodejny během posledních let ztrácejí svoji pozici ve prospěch velkých řetězců. Jejich obrat od roku 2010 rostl v průměru o 2,6 % ročně, kdežto prodej větších konkurentů o 3,5 %, uvádí ve své studii Bank Austria. Změna trendu není pravděpodobná.

Podíl diskontů na prodeji potravin v Rakousku zřejmě dosáhl svého vrcholu, přičemž řetězce Lidl a Hofer během posledních let dokonce mírně ztratily. Jejich podíl nyní podle společnosti Nielsen dosahuje 28 %, přibližně o jeden procentní bod méně než v roce 2009.

Proces koncentrace stále není u konce

Konsolidace v rakouském maloobchodu, který už je beztak silně koncentrován, pokračuje, i když mírnějším tempem než v minulých letech. Loni z podnikatelské scény zmizelo 1400 firem, což představuje 3,5% pokles na 38 500 koncem roku. Celková prodejní plocha se zmenšila o 2 % na 12,8 mil. m2. Vyplývá to z údajů ústavu KMU Forschung Austria.

Ubývají především malé obchůdky provozované jejich majiteli. Ale neúprosný konkurenční tlak vyřazuje ze hry také některé řetězce. Citelně ubývá také obchodů s nábytkem a knihami. Naproti tomu v segmentu drogerií a parfumerií se zdá být „strukturální pročišťování“ u konce. Alespoň prozatím.

Koncentrace maloobchodu dosáhla vysoké úrovně. Na tři největší řetězce v maloobchodu s potravinami připadá 84 % tržeb, v prodeji drogistického zboží je to 79 %, sportovních potřeb a nábytku kolem 66 %, uvádí Bank Austria.

Ke zvýšení míry koncentrace přispěl také krach potravinářského řetězce Zielpunkt koncem loňského září, který držel přibližně 3 % maloobchodního trhu s potravinami. Většinu prodejen převzala trojice konkurentů Spar, Rewe (se značkami Billa, Merkur, Penny, Adeg) a Hofer. „Tržní podíl uvedené trojice na prodeji potravin tak stoupl na 87 %,“ tvrdí Katharina Kossdorffová, šéfka rakouského Svazu potravinářských výrobců.

V dalších oborech, např. v obchodu s oděvy či elektrospotřebiči, míra koncentrace naopak klesla. Podle poradenské firmy RegioPlan to způsobil nástup čistě internetových obchodů, jimž se daří získávat přízeň zákazníků, kteří jsou stále citlivějších na ceny.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *