Další růst prodejů bio by podpořil správný marketing

Nejvíce biopotravin zkonzumují zákazníci v Praze

Poptávka po bioproduktech roste, a to i v regionech. Stále však platí, že nejvíce certifikovaných biopotravin zkonzumují zákazníci ve velkých městech, zejména v Praze.

Poslední dostupná statistická data popisující trh s biopotravinami jsou z roku 2014 (zpracováno letos). Podle Ústavu zemědělské ekonomiky a informací lidé v České republice v roce 2014 za biopotraviny utratili přes 2 mld. Kč.

V porovnání s rokem 2013 je to nárůst o 3,9 %. Podle Zprávy o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2014 dosáhl celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu přibližně 3,2 mld. Kč.

Průměrná roční spotřeba na obyvatele však zůstává pod hranicí 200 korun. Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů je na úrovni 0,72 %. Největší zájem mají zákazníci v případě biopotravin o mléko a mléčné výrobky, ovoce a zeleninu.

Domácí bioprodukce má svou pozici nejen na českém trhu, ale nedílnou součást tvoří export – hlavně do Německa a Rakouska, kde je velikost trhu i spotřeba biopotravin mnohem vyšší. Rovněž výkupní ceny mléka a masa jsou pro zemědělce výrazně příznivější.

Nejvíce biopotravin se prodá v řetězcích 

Nejvíce biopotravin, za 825 mil. Kč, nakoupili čeští spotřebitelé v maloobchodních řetězcích, tedy v supermarketech, hypermarketech a drogistických řetězcích (40,9 %) a v prodejnách zdravé výživy a biopotravin (24,8 %, za 500 mil. Kč). Trvale roste podíl biopotravin i v gastronomických zařízeních a provozovnách veřejného stravování (2,9 %). Více na http://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/x2015_ministr-zemedelstvi-diky-rostoucimu.html.

Kromě tradičních kanálů popsaných výše, si lidé čím dál častěji hledají cesty směrem k sedlákům. Rozvíjí se jak prodej ze dvora, tak alternativní způsoby, ke kterým patří třeba systém komunitou podporovaného zemědělství. Právě pro malé sedláky, kteří finalizují svou produkci, je velmi obtížné dostávat své výrobky k zákazníkům a nutno přiznat že distribuce je problematický článek řetězce.

„Velký potenciál růstu spatřujeme v oblasti gastronomie a veřejného stravování. Jen pro zajímavost – v současné době je v ČR pouze šest certifikovaných biorestaurací (z toho čtyři provozovny jsou v Brně). V poslední době je znamenána snaha o zavádění biopotravin do školního stravování,“ uvádí Sylva Horáková, PR manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.

Obchodníci si chválí rostoucí zájem zákazníků

Trend zdravého životního stylu a s tím zvýšený zájem o biopotraviny v současné době zaznamenávají obchodníci napříč všemi prodejními kanály.

„V našich prodejnách tak zákazníci také najdou nabídku výrobků, které pocházejí z ekologického zemědělství. Aktuálně se jedná například o bio jogurty – přírodní nebo s příchutí, rýžové bio chlebíčky nebo bio olivový olej. V nabídce prodejen Lidl je také sortiment bio ovoce a zeleniny, který se mění dle sezóny. Jako reakci na zájem o bio výrobky zařadíme letos nově do naší nabídky také speciální tematický týden,“ říká Zuzana Holá, mluvčí společnosti Lidl.

Rostoucí zájem o biopotraviny se projevuje také v nákupním chování zákazníků supermarketů Billa. „I do České republiky totiž stále silněji proniká fenomén takzvané kreativní spotřeby, která je postavena na aktivním a uvědomělém nákupním chování spotřebitelů. Lidé si uvědomují, že upřednostněním bioproduktů přispívají k pozitivním změnám ve společnosti a k ochraně prostředí, ve kterém žijí. Naši zákazníci umí ocenit kvalitu potravin, i proto je u nás zájem o potraviny v bio kvalitě rostoucí. Meziročně 2015 – 2016 došlo k nárůstu obratu o 9,6 %,“ uvádí Lucie Borovičková, PR Manager, Rewe Group Česká republika.

„Biopotraviny máme ve všech základních kategoriích. Největší podíl má čerstvý sortiment, tzn. mléčné, ovoce a zelenina, maso nebo vejce. Naši zákazníci nejčastěji nakupují čerstvé mléko, jogurty, vejce, citrony či sirupy – sladidla. Mezi novinky posledních měsíců patří např. tempeh, farmářský jogurt zrající v kelímku, vanilkový cukr s pravou vanilkou a třtinovým cukrem, kakao, krekry s chia semínky, tvarohový dezert či biopečivo. Naše vlastní značka pro biopotraviny Naše bio se pyšní řadou ocenění v nezávislých testech,“ dodává L. Borovičková. Potenciál růstu vidí společnost zejména v kategorii čerstvých biopotravin.

„Nákup biopotravin zůstává i nadále trendovou záležitostí, což potvrzují i prodejní čísla. Zájem o výrobky s označením bio roste meziročně v řádu desítek procent. Tento trend podporujeme rozšiřováním sortimentu a zařazováním novinek, ať už značkových, nebo v rámci naší privátní řady Albert Bio. Mezi nejoblíbenější biopotraviny patří podle našich zákazníků mléčné výrobky, vybrané druhy ovoce a zeleniny nebo vejce. V nabídce máme také několik celozrnných druhů mouky v bio kvalitě, oblíbená je například bio špaldová mouka,“ uvádí Barbora Vanko, mluvčí společnosti Ahold CR.

Rostoucímu zájmu o biopotraviny napomáhají podle Jany Thompson, sortimentní manažerky kategorie zdravých potravin ve společnosti Globus ČR, regionální a celostátní soutěže, které motivují výrobce rozšiřovat sortiment a přicházet s tou nejlepší kvalitou. „Navíc se těmito aktivitami podporují čeští pěstitelé a chovatelé, což je skvělé pro naše zákazníky, kteří při nákupu preferují především biopotraviny původem z Česka,“ říká.

Růst poptávky souvisí s lepší znalostí biopotravin, svoji roli hraje i přibývající počet certifikovaných výrobců a širší nabídka na pultech. Lidé jsou lépe informovaní a zjišťují, že tento sortiment nemusí nutně znamenat vyšší cenu než u konvenčního zboží. Rozdíl mezi cenou u čím dál většího počtu konvenčních potravin a biopotravin rok od roku klesá. V Globusu jsou dokonce cenově výhodnější např. semolinové těstoviny, brusinky, olivový nebo kokosový olej.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *