K nejsložitějším oblastem patří logistika zboží vráceného zákazníky

Omnichannel se odráží na celém dodavatelském řetězci

Nejvíce investuje obchod, nejrychleji se rozvíjí logistika. Tlak na úspěch omnichannel strategie prodeje se zřetelem na potřeby a preference zákazníků v současnosti urychluje nasazování zcela nových technologií, přibližuje trendy Marián Šramko, Sales Director společnosti Zebra Technologies pro východní Evropu.

Společnost Zebra Technologies dodává řešení a technologie pro celé široké spektrum ekonomiky. Která z oblastí se z pohledu využívaných technologií rozvíjí nejrychleji?

Logistika. A to logistika v celém spektru dodavatelského řetězce. V současnosti je zřejmě nejvíce viditelnou častí vztah eB2C, kde zákazníci e-shopu očekávají, jestliže ne „one hour delivery“, tak alespoň dodávku v průběhu dne. A to na flexibilní místo dle určení, v časovém okně daném zákazníkem. Ale to je pouze vrcholek celé pyramidy.

A který obor do technologií nejvíce investuje?

Paradoxně nikoli logistické firmy jako takové, ale obchod, obchodníci. Tlak na úspěch omnichannel strategie prodeje se zřetelem na potřeby a zejména preference zákazníků – ne každá preference je skutečně potřebná – urychluje nasazování technologií zcela nových: lokační služby – použití Bluetooth beacons a Wi-Fi.

„Chytrý prodejce“, zaměstnanec, který má k dispozici přinejmenším stejné, ne-li lepší informace než zákazník a je „oprávněn“ uzavřít obchod i za cenu okamžité slevy (například dorovnat cenu konkurence, e-shopu, atd.). Ale také vzrůstající obliba používání řešení osvědčených v zahraničí, jako například Self Scanning (zákazník si sám „načte“ zboží „výměnou“ za průběžnou informaci o ceně nákupu, akcích, předpřipravených nákupních seznamech,…) nebo RFID. O RFID se přestalo diskutovat a zejména největší hráči ve fashion retailu přistoupili k jeho masovému nasazení.

Ale samo sebou, za vším jsou v pozadí masivní investice do systému logistiky, řízených skladů a řešení jako Pick by Voice, Pick by Color, atd.

Samostatnou, zřejmě nejsložitější oblastí, je rozvoj reverzní logistiky obchodníků, logistiky vráceného zboží zákazníky.

O která z řešení dodávaných Vaší firmou má největší zájem retail a logistika?

Naše společnost po akvizici Motorola Solutions (dříve SYMBOL Technologies) má absolutně nejširší portfolio produktů, které, nabízené a rozšířené o řešení našich partnerů, dokáže pokrýt všechny stávající, ale často i nadcházející potřeby našich zákazníků.

Aktuální trendy používání 2D čárových kódů pokrýváme portfoliem ručních i stacionárních skenerů. Nové mobilní aplikace pro všechny části obchodního řetězce mají k dispozici robustní mobilní terminály a tablety s osvědčenou ergonomií a dlouhým životním cyklem (5 let prodej a 5 let servisní podpora) a operačním systémem Android, přizpůsobeným potřebám podnikového prostředí, například v oblasti bezpečnosti. Řada tiskáren štítků, etiket a karet, například pro personifikované věrnostní programy, je vhodná jak pro menší obchodníky, tak pro nadnárodní řetězce.

Mobilní tiskárny mohou sloužit i při nadcházejícím spuštění EET.

Lze říci, že se jedná o ojedinělá řešení, která konkurence nenabízí?

Některé naše produkty a řešení jsou již běžným komoditním zbožím, například skener čárových kódů. Naší společnosti se však od samotného vzniku daří vyvíjet a přinášet na trh zcela nové technologie a produkty, které jsou následně adaptovány jako standard a více či méně úspěšně kopírovány.

Jako příklad uvedu několik řešení. TC8000 je zcela nový terminál pro skladovou logistiku a výrobu. Zcela přepracovaná ergonomie kombinovaná s řadou vylepšení předcházející vlajkové lodi – MC9000 přináší až 14% zvýšení efektivity práce.

ZD420, první stolní tiskárna štítků s propracovaným systémem výměny tiskových náplní. Ušetřený čas výměny v minutách představuje po dobu životnosti zařízení ve skutečnosti ušetřené dny práce. TC70/TC75 – mobilní terminál pro obchodníky a doručovací logistiku. Defacto standard v dané kategorii, kde počet prodaných a používaných zařízení je zhruba 10x krát větší, než zařízení prodávané konkurencí.

Ale jelikož doba je dynamická, neustále přinášíme nové a lepší produkty, protože toto je hlavním znakem naší společnosti.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *