Hospodářské zotavení přineslo lepší výsledky

Evropským maloobchodním řetězcům se loni dařilo. Podle jejich výročních zpráv tomu napomohlo postupné zotavování ekonomiky na starém kontinentu i investice do zahraniční expanze.

Ukazuje se rovněž, že konkurence dále přituhuje, hlavně pod náporem diskontů, které rozšiřují svoji nabídku. Do černých čísel se po předloňské velice hluboké ztrátě vrátilo britské Tesco.

Rewe Group: Nejlepší provozní zisk v historii

Velice dobře si v tvrdém konkurenčním prostředí vedla německá Rewe Group. Jak uvádí ve své výroční zprávě, vyplatily se jí rozsáhlé investice do inovací a modernizace prodejní sítě. Koncern z Kolína nad Rýnem podnikající také v cestovním ruchu dosáhl loni nejlepšího provozních zisku ve své historii.

Ukazatel EBITA (zisk před platbou úroků, daní a odpisů) stoupl proti roku 2014 o 12 % na 587 mil. eur. Obrat společnosti vzrostl o 3,7 % na 52,4 mld. eur, z toho v Německu o 2,6 % na 38,2 mld. eur.

Rewe Group s 330 tisíci zaměstnanci podniká ve 12 evropských zemích. Celkem má zhruba 15 tis. obchodních jednotek, z toho asi dvě třetiny v Německu, kde zaměstnává 228 tis. lidí.

Generální ředitel a předseda představenstva Alan Caparros si pochvaluje výrazně lepší výsledky, jichž dosáhl diskontní řetězec Penny v Německu. Investice se loni udržely na předchozí vysoké úrovni, když dosáhly 1,3 mld. eur. Letos by se měly zvýšit na 1,6 mld. eur.

„Uplynulé roky ukázaly, jak obtížné je růst prostřednictvím akvizic, zejména v Německu. Proto se musíme v budoucnu opírat o růst organický, soustředit se na rozšiřování prodejních ploch,“ uvádí Caparros. Společnost bude klást důraz na „důsledné propojování stacionárního obchodu s elektronickým“. V tom spatřuje velkou konkurenční přednost ve srovnání s čistě internetovými obchodníky.

Devětapadesátiletý Caparros, který se narodil v Alžírsku, se podle listu Handelsblatt loni v září vzdal francouzského občanství a přijal občanství německé. V čele společnosti je tento milovník červeného vína od roku 2006 a manažerský kontrakt mu vyprší v prosinci 2018. Na tiskové konferenci začátkem dubna naznačil, že se už těší do důchodu.

Rewe Group kromě Německa podniká v dalších 11 evropských zemích, kde jí celkový obrat očištěný o kurzové vlivy v minulém roce stoupl o 6,8 % na 14,2 mld. eur.

Její provozně organizační část nazvaná „Vollsortiment International“ zahrnuje sedm zemí – Rakousko, Česko, Slovensko, Rusko, Bulharsko, Chorvatsko a Ukrajinu. Obrat této složky loni meziročně stoupl o 2,8 % na 8,4 mld. eur, z toho v Rakousku (značky Billa, Bipa, Merkur a Adeg) o 1,6 % na zhruba 6 mld. eur. Rewe je s podílem 34,4 % jedničkou rakouského maloobchodu.

Společnost koncem minulého roku předala svých 86 rumunských prodejen Billa francouzskému Carrefouru, aby vyhověla požadavku strážců hospodářské soutěže. Stalo se tak formou výměny akcií. Cena transakce – jak bývá v těchto případech obvyklé – zveřejněna nebyla. „V Rumunsku se soustředíme na operace diskontního řetězce Penny,“ prohlásil Frank Hensel, šéf představenstva Rewe International.

Řetězec Penny International byl loni přítomen v pěti zemích – Itálii, Rakousku, Maďarsku, Česku a v již zmíněném Rumunsku. Obrat na uvedených trzích proti roku 2014 stoupl o 4,2 % na 4,1 mld. eur (očištěno od kurzových vlivů). Rewe se „odtrhla“ od diskontu také v Bulharsku, kde ho převedla pod značku Billa.

Nejvýznamnějším zahraničním trhem pro Penny zůstává Česko s obratem 1,1 mld. eur.

Schwarz-Gruppe míří ke sto miliardám eur

Společnost Schwarz-Gruppe, největší evropský řetězec podle obratu, hodlá během čtyř – pěti let dotáhnout tento ukazatel na 100 mld. eur (v roce 2014 to bylo 79,3 mld. eur). Její růstové plány zahrnují masivní expanzi diskontního řetězce Lidl a rozsáhlou přestavbu Kauflandu.

Na diskontní řetězec Lidl připadají skoro tři čtvrtiny příjmů skupiny. Její generální ředitel Klaus Gehrig jmenuje tři hlavní úkoly:

1. Posílit přítomnost Lidlu na stávajících trzích. To se týká například Francie, kde chce řetězec zvýšit svůj podíl z 5 na 8 %.

2. Vstoupit na nové trhy. Klíčová by měla být expanze do USA, kde Lidl otevře své první obchody v roce 2018. Věří, že na vysoce konkurenčním americkém trhu uspěje nabídkou nejen levných potravin, ale také domácích spotřebičů, oděvů a či nábytku. „Předpokládám, že maloobchodní řetězce v USA budou po vstupu Lidlu nuceny jít s cenami ještě dolů,“ míní Neil Saunders, ředitel poradenské firmy Conlumino.

Svoji pozici v USA hodlá v rámci své expanze v hodnotě 3 mld. eur posílit také konkurenční řetězec Aldi.

Dalšími zeměmi, kam ještě Lidl zamíří, jsou letos Litva a v roce 2018 Srbsko. Za velice důležitou považuje Francii, kde hodlá zvýšit podíl na maloobchodním trhu s potravinami z 5 na 8 %. „Naše expanze nikdy nekončí,“ prohlásil v rozhovoru pro list Handelsblatt šéf Lidlu Sven Seidl.

3. Přestavba Kauflandu, který se zaměří na stávající trhy. Kaufland podle svého šéfa Franka Lehmanna částečně omezí sortiment a bude snižovat náklady, aby se stal „efektivním velkoplošným diskontem“.

Lidl počátkem letošního roku provozoval ve 26 evropských zemích přibližně 10 tis. obchodů. Loni v přepočtu utržil 84 miliard dolarů, uvádí britská analytická společnost Kantar Retail.

V čem tkví podstata úspěchu Lidlu? Podle studie hongkongské Fung Business Intelligence Centre sledující globální maloobchod v tom, že kombinuje tvrdý diskont s prvky tradičního formátu, sází na více značek a nabízí více čerstvých potravin.

Velká síla a moc diskontů

Diskonty v Evropě, v prvé řadě německé, zvyšují tlak na konkurenci. Výrazně je to znát například v Británii, kde Lidl a Aldi rozpoutaly cenovou válku. Jejich dopad na maloobchodní trh s potravinami je silnější, než by mohlo vyplývat z jejich tržního podílu, jenž se odhaduje na 10 %.

Diskonty tlačí na ceny také ve Francii, ale zde je obraz podle zmíněné studie „komplexnější“. Cenovou válku mezi sebou vedou i velké skupiny jako Carrefour a Leclerc.

Schwarz-Gruppe expandovala prostřednictvím Lidlu do střední a východní Evropy důrazněji než její německý rival Aldi, přičemž Aldi Süd má větší mezinárodní ambice než Aldi Nord.

Španělský diskontní řetězec DIA, který se stáhl z Turecka a Francie, se více zaměřil na Jižní Ameriku a zkouší to i v Číně.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v červnovém čísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *