Čerstvost není jen lákadlo pro zákazníky

Ovoce a zelenina musí hýřit barvami, pečivo vonět

Čerstvost je heslem dnešní doby. Ve spojení s lokálním původem potravin je tématem pro odborníky, média i politiky. Zákazník chce čerstvé potraviny, které nemají čerstvost pouze v názvu, ale je na nich vidět. Může ji vnímat svými smysly. Inspiruje ho k nákupu i opětovnému návratu do prodejny.

O tom, jak je čerstvost, respektive kvalita čerstvého sortimentu, pro současného českého zákazníka zásadní, svědčí i výsledky aktuálního průzkumu Stem/Mark, z něhož vyplývá, že Češi se bojí o čerstvost potravin, proto je nenakupují online.

Drtivá většina Čechů do 60 let zatím nenakoupila potraviny přes internet (86 %). Nejčastějším důvodem je právě obava o čerstvost a kvalitu. V průzkumu, který pro Cetelem realizoval Stem/Mark, to uvedlo 57 % respondentů, kteří si doposud potraviny přes internet neobjednali.

Prodej potravin přes internet má však do budoucna značný potenciál. Čtvrtina Čechů totiž předpokládá, že by je ve tříletém horizontu mohla začít tímto způsobem nakupovat. Potraviny přes internet si již někdy objednalo 14 % lidí. Větší zájem než o samotné potraviny je o hotové pokrmy. Přes internet je nakupuje 27 % respondentů, dalších 15 % si myslí, že v následujících třech letech začne jídla z restaurací objednávat.

Čerstvé zóny pro čerstvý sortiment

Požadavku na čerstvé potraviny se přizpůsobují i dispozice prodejen. „Při rekonstrukci prodejny v Praze Fišerce jsme kladli důraz hlavně na pohodlí a spokojenost všech našich zákazníků. Nový koncept jim proto vychází vstříc a je navrhnut přesně tak, aby vyhovoval jejich potřebám a usnadnil výběr zboží,“ říká o nové podobě pražské prodejny Pavel Huml, ředitel oddělení Real Estate obchodního řetězce Albert. Návštěvníci v prodejně najdou nižší regály, díky nimž jim bude zboží vždy na dosah ruky. Zároveň se regály stávají součástí konceptu „ocean of fresh“, zóny, která nabízí široký výběr čerstvého a kvalitního zboží, a to především ovoce, zeleniny, pečiva a v neposlední řadě také květin.

Společnost Billa Česká republika dlouhodobě staví svou filozofii na nabídce čerstvých potravin. Na tuto filozofii navázala i nová privátní značka Billa Easy, která zahrnuje širokou nabídku salátů, obložených baget, předvařené zeleniny, sendvičů a hotových jídel. Řada Billa Easy zákazníkům garantuje, že neobsahuje: přidaná syntetická barviva, transmastné kyseliny, geneticky modifikované plodiny, dochucovadla, umělá aromata a další složky, které nejsou v souladu s představou kvalitní moderní stravy. Pro pohodlný nákup jsou všechny produkty Billa Easy umístěny na jednom místě, v chladících vitrínách situovaných ihned za úsekem ovoce a zeleniny.

Potenciál pro superčerstvé kategorie

„Zvýšený zájem zákazníků o čerstvé a chlazené potraviny pozorujeme stále, na tento trend se snažíme reagovat větším výběrem v tomto sortimentu. Kromě široké nabídky ovoce a zeleniny jsme do stálého sortimentu zařadili například čerstvé ryby, větší balení vajec z podestýlky apod. V rámci výstavby nových prodejen také rozšiřujeme prodejní plochu právě v části čerstvých potravin, kde tento úsek zvětšujeme o 20 %. Do budoucna počítáme s tím, že zákazníci budou poptávat čerstvé potraviny stále více, proto se jim budeme snažit vyjít vstříc a přizpůsobovat tomu skladbu naší nabídky,“ uvádí Zuzana Holá, mluvčí řetězce Lidl.

V systému prodejen COOP se, jak upozorňuje Lukáš Němčík, mluvčí Skupiny COOP, u tohoto segmentu situace velice liší jak podle regionů, tak podle jednotlivých typů prodejen. Hlavně u těch větších zájem o čerstvé potraviny je a roste, naopak menší prodejny jsou více tradiční. „Každopádně na situaci reagujeme pružně, a pokud evidujeme zvýšený zájem, tak se upraví i sortiment na dané prodejně, uvádí L. Němčík.

„Zájem o čerstvý sortiment je stále silný a má rostoucí tendenci. Potvrzuje to i stále se zvyšující zájem o různé čerstvé speciality. Rostoucí tendenci má i prodej v našich obslužných pultech, kde si zákazníci rádi kupují čerstvé zboží – sýry, uzeniny a lahůdky. Na tento zájem reagujeme dnes a denně, a to úpravami sortimentu, inovacemi a zaváděním nových výrobků, prodejem regionálních výrobků apod. Zákazníci vítají atraktivní obal z hlediska designu, ale zároveň vyžadují jednoduchost balení a možnost ho opakovaně uzavírat. Co se týká gramáže, musejí mít zákazníci možnost si vybrat. Potenciál pro růst v tomto segmentu vidíme například v oblasti alternativní stravy – veganské a vegetariánské potraviny, bezlaktózové a bezlepkové výrobky, dětský sortiment apod.,“ komentuje situaci v čerstvém sortimentu Michael Šperl, Vedoucí oblasti Marketing / Reklama, tiskový mluvčí řetězce Kaufland.

Rovněž v prodejnách řetězce Tesco lze dlouhodobě pozorovat vzrůstající zájem zákazníků o sortiment čerstvých potravin. Tomuto trendu přizpůsobuje řetězec i svou nabídku. „Průběžně zařazujeme sezónní sortiment a nejrůznější novinky, aby si naši zákazníci mohli pořídit vše, co právě potřebují. Týká se to veškerého sortimentu čerstvých potravin. Odezva ze strany zákazníků je velmi dobrá a potvrzují to i naše prodejní čísla,“ říká Patrik Dojčinovič, ředitel pro čerstvé potraviny pro evropské trhy Tesco.

Trendem poslední doby je, že zákazníci preferují menší balení výrobků, aby zboží měli vždy čerstvé a méně ho vyhazovali v případě, že ho včas nespotřebují. Z toho důvodu nakupují raději častěji. „Potenciál pro nás nabízí každá kategorie, zejména však super čerstvé kategorie jako je maso, ovoce a zelenina nebo pečivo,“ doplňuje P. Dojčinovič.

Příkladem sezónního sortimentu v kategorii čerstvé je barbecue pečivo, které Tesco nově zařadilo pro letošní grilovací sezonu. „Sortiment pro grilování jsme rozšířili o 35 nových položek. Jedná se především o bagely, oblíbené hamburgerové bulky, populární ciabatty, rajčatový chléb nebo tortillové placky a flaguetty. Novinky v sortimentu pečiva velmi oceňují i naši zákazníci a prodeje stoupají o více než 100 procent,“ vysvětluje Martina Krajňáková, nákupčí pečiva společnosti Tesco. Mezi nejoblíbenější položky patří ciabatta s provensálským kořením a hamburgerové bulky.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v červnovém čísle Retail News…

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *