Krmiva pro zvířata

Trhu stále vládnou levnější výrobky, dražší si ale nacházejí cestu

V českých domácnostech je mnoho zapálených chovatelů domácích mazlíčků. Psa nebo kočku vlastní téměř polovina z nich. Krmivo pro ně kupuje 60 procent domácností. „V uplynulém roce obecně vydaly české domácnosti více prostředků na nákupy rychloobrátkového zboží. Výdaje na krmivo pro psy a kočky pak rostly ještě o něco rychleji,“ říká Richard Piluša, Client Service Team Leader GfK Praha. Podle něj to platí hlavně pro kočičí krmiva.

Granule a takzvané vlhké krmivo, tedy konzervy a kapsičky pro psy a kočky, tvoří naprostou většinu z potravy prodávané pro veškerá domácí zvířata. Zatímco majitelé psů kupují spíše granule, majitelé koček častěji sáhnou po vlhkém krmivu. „Zatímco krmivo pro psy nakoupí takřka polovina českých domácností, kupujících toho kočičího je méně,“ uvádí Richard Piluša. Podle výrobců je to dáno především tím, kolik toho zvířata snědí. Ty menší – v tomto případě kočky – toho jednoduše potřebují méně. Nákupy pro psy proto pohánějí do velké míry potřeby větších plemen, které vyžadují častější doplňování zásob.

Kočičí a psí dobroty

Chovatelé psů i koček sáhnou do kapsy pro více než 2000 korun ročně. Při porovnání průměrné útraty na kupujícího by se navíc dalo říct, že krmit kočku je finančně o něco náročnější, než krmit psa.

Podle prodejců především proto, že mnozí psi dostávají lidské jídlo. A pokud jim lidé dobroty nakupují, jde často o pamlsky ze sortimentu lidského jídla nebo například o vepřové sušené uši. Naopak kočky majitelé spíše odmění pamlsky z dílny jednoho ze známých výrobců.

Segment dobrot pro psy ale i tak znamená významnou oblast. „U psů se pamlsky prodávají určitě více. Je to dáno hodně tím, že chovatelé používají pamlsky velmi často při výcviku,“ vysvětluje Martin Pučálka, majitel společnosti Pučálka.

V této oblasti mají ale i majitelé mazlíčků, kteří upřednostňují dražší a kvalitnější krmiva, odlišný přístup proti svým obvyklým nákupům. „Lidé obecně moc neřeší složení a kvalitu pamlsků. Bohužel zde stále hrají hlavní roli cena a chutnost,“ říká Martin Pučálka, podle kterého se tento přístup při nákupu granulí a konzerv už spíše změnil. „Pevně věříme, že zákazníci začnou řešit i složení pamlsků. Občas se pak totiž stávají paradoxní situace, kdy chovatel zásadně lpí na krmivu bez obilovin a pak jako pamlsek používá piškoty. Když už vyberu skutečně kvalitní krmivo, měl bych tomu vybrat i odpovídající pamlsek i za cenu toho, že ho budu používat v menším měřítku,“ dodává.

Na přilepšenou něco navíc dostávají zvířata pravidelně. „Nákupy krmiva pro psy a kočky sice obecně nejsou sezónní záležitostí, ale u pamlsků a doplňků stravy je patrná výjimka v podobě vánočních svátků. Zejména pejskaři svým čtyřnohým kamarádům chtějí o Vánocích přilepšit a v prosinci tak vidíme tyto psí dobroty v košících takřka pětiny domácností, což je podstatně větší okruh kupujících než po zbytek roku,“ vysvětluje Richard Piluša.

Levnější varianty vládnou, ty dražší lákají

Ochota nakupovat svým zvířecím kamarádům se projevuje především u bezdětných rodin a v případě krmiv pro kočky. Více utratí také starší kupující nad 50 let. „Není také bez zajímavosti, že více než dvě pětiny všech výdajů na krmivo pro psy a kočky uskuteční kupující z malých obcí do pěti tisíc obyvatel. Na druhé straně kupující z velkých měst se na výdajích podílejí jen necelými 18 procenty,“ dodává Richard Piluša.

Co se týče běžného krmiva, velká část zákazníků se drží levnějších variant a vybírá spíše cenově přívětivější řady známých značek nebo varianty mezi privátními značkami řetězců. Tato krmiva českému trhu dosud vládnou. „Podíl privátních značek v pet foodu v objemu osciluje kolem 50 %,“ doplňuje Michael Šperl, mluvčí Kauflandu. Nakupující se ale ohlížejí i jinam.

Vidí to třeba zmíněný výrobce a prodejce přírodních krmiv Pučálka. Poslední tři roky svoje obraty navyšuje zhruba o 35 % každým rokem. „Zatímco v roce 2014 jsme prodali 268 tun psího krmiva, v roce 2015 to bylo již 406 tun,“ ukazuje Martin Pučálka. „Možná bych to přirovnal k rozdělení sil a trendům v segmentu potravin, vína či restaurací. I zde se stále více zákazníků již nespokojí s nekvalitním produktem a vyhledávají kvalitu, studují složení, původ atd. Jde to ale pozvolna, většina Čechů stále preferuje nekvalitní produkt. A to z důvodu neznalosti nebo jenom ve snaze ušetřit,“ dodává.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v červnovém čísle Retail News…

Jeden komentář: “Krmiva pro zvířata”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *