Trendy na pivním trhu více těší maloobchod než gastronomii

Pivovary zvýšily výstav, ale Češi méně vypili

Pokračuje přesun konzumace z hospod a restaurací do domácností. Roste zájem o ležáky v plechovkách, speciály a pivo bez alkoholu. Loňský rekordní výstav piva stimuloval rekordní export, zatímco tuzemská spotřeba inklinovala k mírnému poklesu.

Pivovary v ČR loni meziročně zvýšily produkci piva o 2,2 % na historicky nejvyšší úroveň 20,1 mil. hektolitrů, a to především díky exportu, který vzrostl o 13,3 % na 4,1 mil. hl. Na zahraničních trzích slaví české pivo stále větší úspěchy. Češi sice v konzumaci zlatavého moku mírně polevili, ale nadále jim patří světové prvenství v této disciplíně, dokonce s výrazným náskokem.

Spotřeba piva v přepočtu na jednoho obyvatele ČR loni meziročně klesla o dva půllitry na 143 litrů, přičemž Němci, druzí největší konzumenti tohoto nápoje, už snížili roční spotřebu tak, že sotva překročí stovku. Statistiku domácí spotřeby do jisté míry ovlivňuje také rostoucí zájem zahraničních návštěvníků, kteří u nás vyhledávají zážitky spojené s pivní turistikou. Podíl importu na celkové spotřebě piva v ČR nadále zůstává ze všech evropských zemí na nejnižší úrovni, přestože dovoz (především levnějších piv z Polska) loni meziročně vzrostl o 7,3 %.

Ležáky dohnaly výčepní piva

Dříve tradičně dominantní výčepní piva v posledních letech ustupují ležákům. „Křivky spotřeby výčepních piv a ležáků se tak loni poprvé téměř setkaly a vyrovnaly na úrovni 47 procent pivního trhu. Zbývajících zhruba šest procent připadá na různé speciály. Čeští spotřebitelé stále častěji preferují kvalitu před kvantitou,“ konstatuje František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPAS). Výraznou změnu struktury trhu během posledního desetiletí dokumentují statistické údaje: výčepní piva se na celkové spotřebě piv loni podílela 47,2 % (65,2 % v roce 2006), ležáky 46,6 % (32,4 % v roce 2006).

Na rozdíl od pivních mixů, o které po předchozím boomu zájem spotřebitelů poněkud ochabl, obliba piv bez alkoholu a nápojů typu cider má nadále vzestupný trend. Prodej nealkoholických piv loni meziročně vzrostl o 5 % a během posledních deseti let se dokonce zdvojnásobil.

Plechovky skokanem roku

Pokud jde o preference pivních obalů na českém trhu, podíl skleněných lahví meziročně klesl o jedno procento na 41 %, podíl sudů o tři procenta na 37 % a podíl PET-lahví o čtyři procenta na 12 %. Naopak největším skokanem loňského roku jsou plechovky. Domácí spotřeba piva v plechovkách se meziročně zvýšila o 25 % na sedm procent, u piva v cisternách byl nárůst 6% a tržní podíl představoval tři procenta.

Obliba plechovek roste s životní úrovní obyvatelstva, což potvrzuje i tradičně větší poptávka po tomto balení ve vyspělých západních zemích. Na rozdíl od těžkých a snadno rozbitelných skleněných lahví jsou lehké plechovky pohodlné na cestách a při turistice jako dražší alternativa plastových obalů. Částečně jde i o módní záležitost. Kdo chce vypadat „in“, nepije z plastu, ale z plechovky.

Výrobci se snaží zaujmout zákazníky a odlišit se od konkurence inovací klasických vratných obalů. Například pivovar Holba začal stáčet pivo do nových ergonomických lahví s delším hrdlem a embosovaným logem. Změnil design etiket, šátečky, pivní korunky a také přepravky.

Giganty drží export

Na celkové produkci piva v ČR mělo i loni lví podíl především šest největších pivovarských skupin (Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken ČR, Budějovický Budvar, Pivovary Lobkowicz, Pivovary Moravskoslezské) a 29 samostatných pivovarů. Většina z nich úspěšně prodává své výrobky také v zahraničí.

Plzeňský Prazdroj, který se na celkovém výstavu v ČR podílí téměř polovinou (zhruba 10 mil. hl), loni meziročně zvýšil export o 12 % a prodej v tuzemsku o 1,5 %. Firma poprvé pronikla i na čínský trh, do Ghany a Hongkongu. Přes meziroční nárůsty na domácím i zahraničním trhu zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni vzhledem k omezené licenční výrobě v Rusku. Tradičně u zákazníků na celém světě bodovala především nejznámější značka Pilsner Urquell.

Rovněž Pivovarům Staropramen, dvojce mezi českými producenty piva, se v posledních letech více daří v zahraničí než doma. Společnost loni vyvezla přes 600 tis. hl, meziročně zvýšila export o 7 %. Jako jediný z našich velkých pivovarů nepoužívá Staropramen chráněné zeměpisné označení „České pivo“. Sází na to, že zavedená značka ve spojení s Prahou je sama o sobě nejlepší reklamou.

Budějovický Budvar během posledních deseti let zvýšil produkci piva o 39 % a loni meziročně o téměř 10 % na více než 1,6 mil. hl, přičemž do 76 zemí putovalo 900 tis. hl, tedy zhruba o 10,5 % více než v roce 2014. Prodej v tuzemsku překročil 700 tis. hl a meziročně vzrostl o devět procent. „Pokračoval dlouhodobý trend růstu zájmu o pivo značek Budweiser Budvar a Pardál. Loňskými výsledky pivovar důstojně završil oslavy 120. výročí svého založení, k němuž jsme uvedli na trh několik novinek, například limitovanou edici dárkového balení Budweiser Budvar Collection se čtyřmi druhy piva nebo pětilitrový soudek s motivem 120 let. Již tradicí je vánoční balení světlého ležáku s originální dárkovou sklenicí, která má každý rok jiný design, stejně jako multipack světlého ležáku Pardál Echt s dárkem,“ uvedl Petr Samec, mluvčí pivovaru.

Heineken ČR (vlastník pivovarů Krušovice, Starobrno a Velké Březno) loni prodal 2,3 mil. hl piv a ciderů (na domácím trhu 1,7 mi. hl). Z pivních značek byly nejúspěšnější Krušovice, v kategorii ciderů Strongbow. „Letos chceme zopakovat nabídku piv z jednoho druhu chmele. Krušovice v únoru představily ležák Kazbek, Starobrno uvařilo na Velikonoce Zelené pivo a Velké Březno nabídne Märzen, který zraje 150 dní v ležáckých sklepech,“ prozradila Jana Pikardová, PR manažerka Heinekenu.

Od trendu, zejména pokud jde o export, se liší hospodářské výsledky společnosti Pivovary Lobkowicz Group. Výnosy ze zahraničního prodeje piva loni meziročně klesly o 19,8 % na 192 mil. Kč (do Ruska téměř o 50 %), přičemž tržby na domácím trhu za srovnatelné období vzrostly o 4,6 % na 926 mil Kč.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *