Nezávislý obchod

Kde se dobře nakupuje?

Přinášíme třetí díl seriálu, který jsme zahájili v březnovém čísle. Tentokrát se můžete seznámit s originální prodejnou omamně vonící po levanduli, rozvíjejícím se konceptem prodeje čerstvých potravin a salátů nebo oblíbeným farmářským konceptem.

Delmart

Obchodní koncept prodejen Delmart je založen na plnosortimentním (one-stop shop) supermarketu s kvalitními potravinami. Sází na kvalifikovaný personál, atraktivní nákupní prostředí a kvalitní, čerstvé potraviny od ověřených dodavatelů. „Naším cílem je nabízet optimální poměr ceny a kvality. Máme zavedeny vlastní standardy kvality, které striktně dodržujeme. Usilujeme o postupné snižování obsahu solí, konzervantů a přídatných látek v potravinách. Do prodeje nepustíme žádné výrobky se zvýrazňovači chuti, a pokud jde o dodavatele, preferujeme malovýrobce a lokální producenty potravin. Rád bych ale zdůraznil, že nejsme farmářská prodejna, jak se občas dočtu,“ přibližuje obchodní koncept Dušan Mrozek, jednatel Delmart.

Podle jeho slov je český zákazník dnes více informován o zdravotních dopadech „chemických“ potravin velkovýroby a podle toho přizpůsobuje své nákupní chování. V Delmartu nepřetržitě rozšiřují portfolio nabízeného sortimentu, zejména potravin s přidanou hodnotou pro zákazníka a investují do systémů na řízení zásob. „Cílem je zlepšit dostupnost výrobků na prodejně, protože máme v sortimentu přes 300 položek s dobou trvanlivosti sedm dnů a méně, což klade vysoké nároky na kvalitu řízení zásob. Pracujeme také na řízení čekací doby na pokladnách s cílem garantovat, že zákazníci nebudou čekat na placení déle než tři minuty. Naší ambicí je být lídrem na trhu v oblasti kvalitních a zdravých potravin,“ říká Mrozek.

A co považuje za největší konkurenční výhodu? Zejména záruku kvalitního zboží, příznivé ceny, kterých dosahují přímými dovozy a eliminováním prostředníků, vlastní výrobu pečiva a sortimentu „food to go“ (sendviče, šťávy, saláty) za použití čerstvých ingrediencí a také vlastní obalový design (investice do designu výrobků pod vlastní značkou, kterých je zhruba 450). Právě výrobky pod vlastní značkou začínají být zákazníky vnímány jako synonymum kvality a vždy při uvedení těchto výrobků do prodeje jsou podle jednatele viditelné rychlé nárůsty prodejů.

Aktuálně se Delmart soustředí na rozšiřování sítě kamenných prodejen. Počátkem března byla otevřena nová prodejna v nákupní zóně v Čestlicích s vlastní pekárnou a přípravnou lahůdek. Další obchody jsou v plánu v průběhu tohoto roku.

E-vita

Příjemný obchůdek v pražských Kunraticích nabízí potraviny spadající do segmentu zdravé výživy, přírodní kosmetiku a drogerii. Sortiment zdravé výživy je tady celkem vymezený, nejde o žádný „koloniál.“ Paní majitelka soustředí své úsilí na to, aby zde prodávala skutečně zdravou stravu, bio výrobky a přírodní kosmetiku, upřednostňuje a vyhledává potraviny, které se neprodávají běžně v supermarketech a velkých obchodech a spoléhá zejména na české dodavatele, menší výrobce nebo farmáře.

„Podle mé zkušenosti opravdu zdravé potravinářské výrobky vyhledává asi deset spotřebitelů ze sta. Trend se sice mírně zlepšuje, stále jde ale o menšinovou záležitost. Určitě v tomto směru vede Praha a větší města. Zvyky se také dost liší, do obchodu si najdou cestu spíše ti, kteří v jeho blízkosti žijí nebo chodí kolem, případně mají malé děti nebo řeší nějaké zdravotní potíže. Pokud jde o sortiment, pozoruji stoupající trend ve spotřebě různých semínek, celozrnné mouky, výrobků s minimem cukru, bez palmového tuku a bez lepku. Velmi v tomto ohledu záleží na tom, jaké informace se aktuálně objeví v médiích, lidé se poměrně hodně nechávají ovlivnit,“ je přesvědčena Eva Kůrková, majitelka obchodu.

Sama sleduje vývoj a novinky na potravinářském trhu, vzdělává se v oboru a tak je schopná spotřebitelům během nákupu poradit, odpovědět jim na všetečné otázky. Právě komunikace a osobní přístup je podle ní naprosto stěžejní, jen díky ní se totiž dozví, co její zákazníci preferují a co by si přáli v sortimentu obchodu najít.

Mezi nejžádanější a nejprodejnější výrobky z nabídky E-vity momentálně patří špaldová mouka, med a vajíčka (farmářské zboží), chia semínka, a plody goji neboli kustovnice čínské, křehké chleby, vločky všeho druhu a různé varianty sójového sýra tofu.

„Nikdy jsem nevyužívala žádné drahé marketingové nástroje, jen klasické formy podpory prodeje jako letáky a v současné době facebook. Jsem přesvědčena, že nejlepší a nejúčinnější reklamou je takzvaná šuškanda, to, co si lidé řeknou mezi sebou a doporučí dále,“ uvádí Eva Kůrková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *