Aplikace pro tablety dobývají Point of Sale

I pokladna může být vždy při ruce

Zájem obchodníků o mobilní služby stále roste. Tablety se v budoucnu nebudou v POS využívat pouze k poradenským službám pro zákazníky, ale stále více i jako mobilní pokladny, jak ukázal i letošní veletrh EuroCIS.

Řada obchodníků v současné době zvažuje využití mobilních pokladen pro bezhotovostní platby, které by sloužily jako doplněk stacionárních terminálů. Podle různých studií, např. The Mobile POS Effekt americké firmy RIS Retail Info Systems působící v oblasti průzkumu trhu, se v současné době o takových mobilních službách interně diskutuje, plánují se, nebo se už dokonce zavádějí až v 65 % velkých obchodních firem.

Tento zájem registrují i poskytovatelé IT. „Vidíme značnou potřebu mobilních pokladen – v budoucnu i nástup alternativních platebních metod, jako Apple Pay nebo Google Pay, které nahradí tradiční hotovostní platby,“ potvrzuje Antonio Carfora, projektový manažer švýcarské IT firmy Bison AG.

Doposud se mobilní zařízení v maloobchodě využívala převážně pro úkoly managementu prodejny, např. k inventurním pracím, k údržbě portfolia nebo k realizaci objednávek. Stále více obchodníků však tato zařízení využívá i jako nástroj k podpoře prodeje, např. k vyvolání údajů o zákazníkovi nebo specifikací produktů v průběhu poradenské činnosti, navíc ke zjišťování skladových zásob nebo k internetové objednávce v POS. Tablety jako „Points of Service unplugged umožňují zaměstnancům, aby své zákazníky obsluhovali rychleji a kompetentněji,“ říká Ralf Schienke, prodejní ředitel pro Německo ve firmě Fujitsu Technology Solutions.

Od mobilní poradenské služby není daleko k mobilním pokladnám

V praxi momentálně o nepatrný krůček vítězí malé obchodní firmy bez poboček a různí poskytovatelé služeb, jako kadeřnická a kosmetická studia. Takovým podnikům většinou postačí silně zeštíhlené pokladní aplikace.

Velcí obchodníci, hlavně ty s mezinárodní působností, však mají jiné nároky. Jejich mobilní aplikace by pokud možno měly obsahovat veškeré funkce nainstalované i na stacionárních pokladních terminálech – včetně napojení na systémy CRM. Pobočkám jde o dokonalou integraci mobilních aplikací do jejich stávajícího systému. Maximálně v začátcích nebo ve speciálních aplikacích běží mobilní procesy odděleně od běžného provozu.

Tablet pak má vlastní pokladní software, integrovaný skener čárových kódů a napojenou čtečku karet s elektronickým podpisem tužkou. Díky tomu se dají bezhotovostní platby vyřizovat přímo u regálu.

Pokud není nutné deaktivovat bezpečnostní etikety, pak se návazný proces odepsání a vydání zboží (checkout) omezí pouze na zabalení výrobku a vytištění pokladního dokladu. To v případě, že mobilní přístroj nemá integrovanou tiskárnu, popř. nemůže e-mailem zaslat zákazníkovi pokladní doklad elektronicky.

Mobilní aplikace pro prodejní pobočky

Pro velké obchodní firmy většinou bývá smysluplné plně integrované řešení. Pak se například dotyková obrazovka stacionárního pokladního terminálu nahradí mobilní jednotkou, která se dá v dokovací stanici provozovat i stacionárně. „Aplikační logika a správa dat stacionárních síťových POS se obsluhuje prostřednictvím mobilního přístroje jakoby dálkově,“ vysvětluje Dr. Bernd Büker, Head of Global Sales & Marketing ve firmě Wincor Nixdorf. Uživatel tím získává přístup k veškerým stacionárně instalovaným aplikacím, takže může vyvolat i funkce Platba. Díky tomu se procesy odepsání a vydání zboží dají sladit, protože se zahájí mobilně a dokončí stacionárně. Kouzlo tohoto řešení tkví v přehledných investičních nákladech. Stávající podkladní terminál se dá zcela snadno modernizovat aktualizací softwaru a výměnou obrazovky terminálu za tablet.

Technicky náročnější je integrace dalších mobilních zařízení do více poboček a s pokladními funkcemi obvyklými ve stacionární aplikaci. Zde se obvykle využívá aplikační server, který nezbytné funkce poskytuje lokálně, virtuálně v centrálním systému nebo na bázi cloudu. Navíc je pak pro každou pobočku nezbytný tzv. POS Device Hub. Tento rozbočovač obsahuje miniaturní operační systém se specifickými ovladači periferních zařízení. Periferní zařízení pokladna se pak dá provozovat stejným způsobem a se stejnými funkcemi jako tradiční pokladna. Přístroje se napojují přes obvyklá rozhraní s elektrickým napájením, takže odpadají externí zdroje a další kabeláž.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dubnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *