Prodej cukrovinek v loňském roce vzrostl

Češi stále preferují mléčnou čokoládu

Podíváme-li se na segment cukrovinek na českém trhu, zjistíme, že prakticky neexistuje domácnost, která by alespoň jednou nenakoupila nějakou sladkost, ať už šlo o sušenky, čokolády, nebo např. bonbony. Průměrná česká domácnost nakoupila za rok 2015 27,5 kg cukrovinek, což je o 0,5 kg více než v minulém roce.

„České domácnosti utratí čtvrtinu svých výdajů na cukrovinky za sušenky a oplatky, což je zdaleka nejvíc oproti ostatním kategoriím. Spotřebovaný objem této kategorie oproti ostatním je ještě větší. Více jak třetina nakoupeného objemu cukrovinek domácnostmi padá na sušenky a oplatky. Průměrná česká domácnost nakoupila za rok 2015 sušenky a oplatky alespoň jednou za deset dní, za to např. tabulkovou čokoládu jednou za dvaadvacet dní. Ve větší oblibě jsou mléčné čokolády před hořkými. Mléčnou čokoládu zakoupí 9 z 10 českých domácností, zatímco hořkou čokoládu v průměru 7 z 10 českých domácností.

Mladé bezdětné dvojice/singles a domácnosti s teenagery utrácí nadprůměrně např. za žvýkačky a müsli tyčinky, zatímco starší dvojice bez dětí za bonboniéry, tabulkovou čokoládu, nebo perníčky. Lízátka nadprůměrně nakupují rodiny s dětmi do 14 let, přičemž pro ty rodiny, kde se vyskytuje školák, jsou důležité např. i müsli tyčinky,“ shrnul situaci na českém trhu Jan Kadeřábek, Consultant, GfK Spotřebitelský panel.

Bonbony kupujeme nejčastěji pro sebe

Tabulkovou čokoládu si podle průzkumu Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2015 a 4. kvartál 2015 společnosti MEDIAN nejčastěji dopřáváme s frekvencí méně než 1x týdně, druhá nejčastější frekvence konzumace je 1x týdně. TOP 5 nejoblíbenějšími tabulkovými čokoládami jsou Orion – Studentská pečeť, Figaro – Mléčná, Orion – Mléčná čokoláda, Milka – s/bez příchutě a Orion – Hořká čokoláda.

Bonboniéry kupují české domácnosti nejčastěji méně než 1x za 3 měsíce, druhá nejčastější frekvence nákupu je pak 1 – 2x za 3 měsíce. A pro koho bonboniéry kupujeme? Nejčastěji pro jiného člena rodiny, nejméně často pak pro sebe. TOP 5 nejoblíbenějších bonboniér u českých zákazníků vede Orion – Modré z nebe, následují Toffifee, Figaro – Tatiana, Ferrero – Raffaello a Figaro – Zlatý nugát.

Bonbony a nečokoládové cukrovinky kupujeme nejčastěji na rozdíl od bonboniér nejčastěji pro sebe, na druhém místě pak pro děti v rodině. Pětici nejkupovanějších značek vedou: Orion – Lentilky, Jojo – Medvídci, Tic Tac, Haribo a Jojo – Kyselé žížalky.

Segment čokoládových tyčinek z pohledu značky ovládá Orion. TOP 5 u českých zákazníků vypadá následovně: Orion – Kaštany ledové, Orion – Banány v čokoládě, Orion – Margot, Orion – Kofila a Orion – Milena.

Popularita cukrovinek je často spojena s filmy

V segmentu cukrovinky a hračky s cukrovinkou, jsou trendy určovány především popularitou filmů. V současné době jsou hitem položky v licenci Minions (Mimoňové), Frozen (Ledové království) a Star wars (Hvězdné války).

„Pokud se na trendy v cukrovinkách podíváme z jiného úhlu, tak se samozřejmě zvyšuje poptávka po „zdravějších“ cukrovinkách. Mám na mysli například pendreky či lízátka bez umělých barviv.

Do trendů v ČR bohužel zasahuje i vláda, a to například aktuální vyhláškou pro školy a školní bufety, kde se nesmí prodávat potraviny s vysokým obsahem cukru. Možná bychom si ale spíše měli položit otázku, proč rodiče dají dítěti peníze na svačinu, místo toho, aby mu ji připravili. Nebo jak je možné, že děti na ZŠ neumí udělat ani kotrmelec,“ komentuje situaci v segmentu cukrovinek Ing. Petr Masopust, ředitel společnosti Marketing Systems International.

„Posledních pár měsíců se nám nejlépe prodávají cukrovinky v licenci Mimoňové. Podařilo se nám získat licenci, proto jako jedni z mála máme vlastní a originální položky v této licenci. Z dlouhodobého hlediska je v ČR nejoblíbenější položkou lízátko Brain POP, které mění pětkrát barvu a chuť, a můžete jej koupit téměř všude. Z hraček s cukrovinkou je dlouhodobě nejoblíbenější překvapení PET Surprise. Je to trochu úsměvné, protože prodáváme cukrovinky, ale mezi naše TOP položky patří také kukuřice Cucuritos Barbecue,“ komentuje Petr Masopust zájem českých spotřebitelů.

Trendy roku 2016 z pohledu veletrhu ISM

Trendy jsou personalizované produkty vyrobené na základě nových technologií, např. pralinky s natištěnými křestními jmény, müsli a čokolády podle osobně sestavených receptur nebo výrobky z tiskárny 3D.

K trendům na trhu sladkostí patří dále výrobky pro spotřebitele se zvláštními stravovacími potřebami a návyky. Jde např. o sladkosti bez cukru či s redukovaným obsahem tuku nebo cukru, které jsou často variantami k tradičním výrobkům existujícím již řadu let. Nabídka sladkostí, které jsou vhodné pro vegetariánskou nebo veganskou stravu, rovněž dále roste, stejně tak nabídka sladkostí, které jsou bezlepkové a bez glukózy.

Trendem roku 2016 jsou znovu uzavíratelná balení nebo několik menších balení ve větších krabicích.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v březnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.