Spotřebitelské trendy

88 % zákazníků nákupních center využije nabídky místních restauračních zařízení

Společnost CBRE vydala výsledky světového průzkumu „Food & Beverage“.

Z průzkumu vyplývá, že až 88 % zákazníků, kteří zavítají do obchodního centra za účelem nákupu, zároveň navštíví také místní restauraci nebo kavárnu.

Třetina zákazníků zde dochází dokonce pouze za tímto účelem a samotný nákup se stává jednou z činností při návštěvě nákupního centra.

Průměrná útrata jedné osoby při návštěvě nákupního centra je na úrovni regionu EMEA 41,9 euro, přičemž 12 euro z této hodnoty utratí klient právě za stravování a občerstvení. Český zákazník utratí při návštěvě obchodního centra průměrně pouze cca 23 euro. Podíl jeho útraty na jídlo a pití je ale totožný.

„Zákazníci již od nákupního centra požadují mimo jiné také kvalitní gastronomické zázemí. Splnění jejich očekávání podporuje a zvyšuje návštěvnost celého objektu. Tuto skutečnost by si měli uvědomit převážně majitelé nákupních center a zvážit možnost gastronomické nabídky, případně ji zkvalitnit nebo rozšířit k dosažení spokojenosti zákazníků. Pro pronajímatele je vždy výhodné, přijde-li do nákupního centra více zákazníků a to i přesto, že jej někteří navštíví pouze za účelem stravování, setkávání či relaxace,“ říká Veronika Tebichová, Head of Retail Agency společnosti CBRE.

Z chování spotřebitelů je patrné, že významná část zákazníků preferuje nákupní centrum před klasickým typem restauračního zařízení a právě navštívení místní restaurace nebo kavárny je primárním důvodem jejich příchodu. Ve Spojených arabských emirátech, v zemích východní Afriky, v Turecku nebo v Rumunsku je to dokonce více než 50 % zákazníků. V České republice přichází do obchodních center za tímto účelem cca 28 % klientů.

On‑line nakupují potraviny nejvíce ženy, cena rozhoduje u poloviny domácností

Způsob, jak české domácnosti nakupují potraviny, se neměnil skoro čtvrt století. Velké pravidelné nákupy, důraz na cenu, ale také žena, která drží domácí kasu, to je kolorit naprosté většiny z nich. To se však pomalu ale jistě začíná měnit, jak vyplývá z průzkumu, který mezi 600 respondenty v Praze a Středočeském kraji provedla agentura Data Collect spolu s e-shopem s potravinami Koloniál.cz.

V současnosti velké nákupy takřka výhradně dělá více než třetina domácností, alespoň někdy pak 79 % domácností. Naopak zcela bez velkých nákupů se obejde jen pětina domácností. V případě online nakupování výrazně ubyl počet „každodenních nákupů“ – potřebuje je jen 15 % domácností. Naopak 85 % alespoň někdy zajistí velký zásobovací nákup, pouze velké nákupy pak využívá 36 % respondentů.

O nákupech totiž i nadále více rozhodují ženy. Nicméně pokud nakupuje jen jeden z partnerů, do supermarketu pak většinou míří muž – a to v 53 % případů (ženy ve 47 % případů). Na druhou stranu je třeba říci, že tři čtvrtě respondentů zmiňuje, že nákupy potravin absolvují oba partneři dohromady.

Nakupování potravin v e-shopech je naopak doménou žen. Nakupují zde již v 55 % případů oproti 45 % u mužů. Nejčastěji se jedná o zákaznice ve věkové skupině 35 – 44 let.

Češi jsou dlouhodobě známí svým přístupem k ceně, která při nákupech – potraviny nevyjímaje – vyhrává často nad kvalitou. Z výzkumu však vyplývá, že dnes je otázka samotné ceny až na 4. místě – důležitá je přesně pro polovinu respondentů. Na prvním místě se umístily kvalita a poměr ceny a kvality, které jsou důležité shodně pro 69 % respondentů. Na třetím místě je čerstvost – tu považuje za důležitou 64 % oslovených domácností. V případě online nákupů Češi preferují čerstvost na úkor rychlosti dodání. Možnost dodání potravin v den objednávky považuje za důležité jen 27 % domácností. S online nákupy potravin má podle průzkumu zkušenost 51 % Pražanů a Středočechů.

Nositelná elektronika má podle uživatelů hlavní přínos pro zdravý životní styl a sport

Nositelnou elektroniku čeká na českém trhu několik výzev. Tou hlavní je proniknutí na tuzemský trh, kde si wearables budou muset najít uplatnění a své majitele. Nejčastěji lidé zvažují z wearables koupi chytrých hodinek (29 %), chytrého náramku (18 %) a fitness trackeru (14 %). V současnosti je nejsilnější potenciál nositelné elektroniky v drobných každodenních sportovních aktivitách, které uživateli pomohou udržet si zdravý životní styl, vyplývá z výzkumu agentury IPSOS. Co se týče komerčního využití, wearables značkám nabízejí nová marketingová řešení.

Uživatelé wearables nejvíce láká snadné udržování zdravého životního stylu. Krokoměry, měřiče příjmů kalorií, nebo jemné vibrace, které vás upozorní, že již dlouho vysedáváte. To vše jsou drobné zdravotní funkce, které uživatelům zpříjemňují každodenní život. Fitness trackery pomohou uživatelům při měření sportovních výkonů. Praktické využití se nabízí díky rychlému zvládnutí notifikací, snadného odesílání zpráv a přijímání hovorů. Kvůli těmto funkcím jsou chytré hodinky často představovány jako „prodloužená ruka chytrého telefonu“.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *