Pro bezpečnost zboží, personálu i zákazníků

Organizované gangy jsou čím dál aktivnější

Bezpečnostní kamery v maloobchodě dnes slouží jako neodmyslitelný nástroj prevence krádeží. Moderní kamerové systémy však toho umí daleko víc.

Jak vyplývá ze statistik společnosti Securitas, odhalených krádeží v nákupních centrech v Česku přibývá. Jen mezi lety 2013 a 2014 vzrostl počet evidovaných případů o 30 %. Mezi nejrizikovější měsíce roku patří předvánoční období a období před Velikonocemi, kdy stoupá objem krádeží oproti zbylým měsícům v průměru o 20 %.

„Pokud jde o odhad ročních škod z kradeného zboží za celý trh, můžeme mluvit zhruba o jednom procentu z celkových ročních tržeb, což představuje pro obchodníky škody v řádech miliard korun,“ uvádí Jan Lakner ze společnosti Securitas, odborník na zabezpečení retailu.

Nejčastěji kradené zboží

„Polovina krádeží jde na vrub organizovaných skupin. Mezi nejčastěji kradené zboží patří kožichy, kabelky, parfémy, ale také energetické nápoje a alkohol. Není výjimečné, že zloděj obchází s metrem oděvy s konkrétní velikostí, barvou, střihem i značkou, které pak další člověk ze skupiny odcizí. Obchody proti zlodějům bojují pěšími patrolami, které jsou schopné zasáhnout na kterémkoli místě do 90 vteřin. Náklady na ochranu jsou přitom minimální, protože se rovnoměrně rozloží mezi jednotlivé butiky. V Česku působíme v celkem 250 prodejnách a obchodních centrech, kde jsme jen za loňský rok zabránili krádežím zboží za více než 3,7 milionů korun,“ říká Jan Lakner.

Nejpoužívanější triky zlodějů

A jaké jsou nejčastější triky zlodějů? „Jedná se o tak zvané „přátelské nákupy“, kdy nakupující je domluvený s pokladní, která markuje například místo kartonu mléka pouze jeden kus. Pracovníci ostrahy odhalují také účelové přelepování čárových kódů u zboží, k němuž dochází v obchodech se samoobslužnými pokladnami. K dalším trikům patří vkládání drahého zboží do obalů s levnějším výrobkem, třeba tvrdý alkohol se přenáší v base od piva,“ líčí Jan Lakner.

Za prudkým růstem krádeží v průběhu roku nestojí podle zkušeností Securitas drobní zlodějíčci, ale organizované gangy, které jsou čím dál aktivnější a kradou ve velkém. Ke krádežím využívají i různých technických pomůcek, např. přístrojů na odkódování zboží nebo rušiček vstupních bran do obchodů. Organizované skupiny obvykle kradou na objednávku překupníků, specializují se zejména na určité oděvní značky z obchodů, které jsou v Česku jejich výhradními dovozci a prodejci.

Zloději jsou také čím dál agresivnější, zejména pokud jsou chyceni při činu. Jejich chování do jisté míry souvisí i se změnou pravidel v rámci přestupkového řízení. „Zatímco dříve byla krádež do pěti tisíc korun kvalifikovaná jako jednorázový přestupek, od loňského roku se škody sčítají. Pachatel, který je zadržený třikrát se zbožím za dva tisíce, je obviněn ze spáchání trestného činu. V loňském roce jsme řešili kolem 30 napadení našich pracovníků. Zadrželi jsme 10 celostátně hledaných pachatelů, které jsme úspěšně předali polici. Při absenci zákona o soukromých bezpečnostních službách jde o úctyhodné číslo,“ uzavírá Jan Lakner.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *