Značky kvality s puncem lokálnosti

Potraviny s géniem loci

Zákazníci stále více dokáží ocenit benefity, které jim nabízí kvalitní lokální potraviny od místních výrobců, pokud možno opatřené některou ze značek kvality. A obchodníci se této poptávce přizpůsobují a rozšiřují nabídku potravin s puncem regionu a českého původu.

Podle studie společnosti Nielsen, uveřejněné letos na jaře a zaměřené na trendy ve zdravém stravování, je pro české spotřebitele kvalita a zdravotní přínos jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru potravin.
Preferují čerstvé přírodní potraviny bez přídavku umělých barviv a příchutí a jsou ochotní si za ně připlatit.

Na druhou stranu však nutno přiznat, že existuje velké množství zákazníků, které zajímá především cena výrobku a místo nákupu si vybírají podle aktuální nabídky v letáku. „Překvapivě pouze pro šest procent domácností je při výběru nákupního místa důležitá přítomnost českého či regionálního zboží. Naproti tomu zboží v akcích jmenuje jako rozhodující fakt hned 43 procent obyvatel. Podle výzkumu lidé v Česku při každodenních nákupech potravin nakupují dokonce 47 procent veškerého zboží na základě časově omezených cenových zvýhodnění,“ uvádí Zdeněk Skála z výzkumné agentury GfK Czech ve zprávě vydané Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Logem Regionální potravina se pyšní 575 výrobků

Již šestým rokem uděluje Ministerstvo zemědělství značku Regionální potravina nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Projekt má za cíl podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání na pultech obchodů, na farmářských trzích či přímo u výrobců. Oceněný výrobek získá právo zdarma užívat značku Regionální potravina po dobu čtyř let na svém obalu. V současné době značku nosí 575 produktů ze 13 krajů Čech a Moravy. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond.

V letošním šestém ročníku soutěže dorazilo zhruba 1 750 produktů, přičemž hodnotitelské komise vybíraly z 1262 produktů od 418 producentů. Největší zájem o účast měli výrobci z Ústeckého kraje, kde 52 žadatelů přihlásilo 190 výrobků. Celkem získalo logo Regionální potravina 107 výrobků od 106 výrobců.

„Na podporu projektu Regionální potravina jsme pro rok 2015 poskytli 50 milionů korun. Oceněné výrobky a jejich producenti získají kromě práva užívat logo na obalu výrobku, také marketingovou podporu, zejména prezentaci v tisku, televizi, rádiu, propagační materiály, možnost účasti na výstavě Země živitelka a na dalších výstavách a akcích,“ uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Soutěž má devět kategorií (masné výrobky tepelně opracované, trvanlivé masné výrobky, sýry včetně tvarohu, ostatní mléčné výrobky, pekařské výrobky, cukrářské výrobky, alkoholické a nealkoholické nápoje, ovoce a zelenina v čerstvé nebo zpracované formě, ostatní – med, lahůdkářské výrobky, skořápkové plody atd.). Krajské komise vyberou vždy jen jeden vítězný výrobek v každé z kategorií.

Ve spojení s tradicí

Mnohé výrobky nesou hned několik značení kvality najednou. U malých regionálních výrobců – nejen potravin, lze vidět označení, že jde o regionální produkt. Hlavním cílem regionálního značení, které administruje Asociace regionálních značek, o.s. (ARZ), je zviditelnit jednotlivé regiony a upozornit na zajímavé produkty, které zde vznikají. Do systému regionálních značek se od roku 2004 zapojilo již 26 regionů – Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí a Podkrkonoší, Haná, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko, Broumovsko, Kraj blanických rytířů, Železné hory, Moravská brána, Zápraží, Znojemsko, Toulava, Opavské Slezsko, Krušnohoří, Kraj Pernštejnů, České středohoří a Poohří. V každém z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ a vazbu na určité výjimečné území.

Na území České republiky působí i další značky, které nejsou členy ARZ, značení ale realizují na podobných principech. Jde především o značku Tradice Bílých Karpat, Regionální produkt Český ráj, Regionální produkt Jizerské hory, Regionální produkt Lužické hory a Máchův kraj a Místní výrobek ze západu Čech.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v prosincovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *