Čokoláda z Krkonoš posiluje pozice na domácím trhu

Carla chystá unikátní novinky

Čokoládovna Carla za sebou na rozdíl od jiných značek čokolády na českém trhu nemá dlouhou tradici. Byla založena v roce 1992 a od té doby postupně získává trh v Česku i v zahraničí. Jak zdůrazňuje Martin Tomáš, vedoucí prodeje pro tradiční trh, pro úspěch značky je dnes nutná stabilní kvalita výrobku a pevná cenotvorba.

Carla představuje v segmentu cukrovinek českou značku, která se má čile k světu jak na českém, tak zahraničním trhu. Co považujete za největší úspěch značky?

Úspěch značky spočívá v tom, že udržela veškeré nastavené trendy kvality a jakosti, které již v počátku nastavil zakladatel a majitel společnosti pan Daniel Lukeš. Z jedné výrobní šarže směřuje produkt jak na tuzemský, tak i zahraniční trh. Osobně si nejvíce vážím toho, že jsme schopni s našimi výrobky opakovaně obstát v tvrdé konkurenci i na trzích v Belgii, Japonsku, Holandsku, Norsku, Švédsku nebo třeba i v Polsku.

Jaká část produkce firmy je v současné době určena pro maloobchod a jaká pro zpracovatele?

Společnost Carla má dvě základní výrobní divize. V průmyslové divizi vznikají výrobky pro výrobní sektor jako pekaře, cukráře a potravinářské podniky v ČR i zahraničí. Divize hotových výrobků zahrnuje výrobu čokoládových cukrovinek jako např. tabulkových čokolád, dezertů, tyčinek nebo i domácího pečení spolu s dalšími produkty pro retail. Podíl obou divizí na celkové produkci společnosti je v současné době přibližně vyrovnaný.

Český trh je vysoce konkurenční s extrémním tlakem na cenu. Jak se v současné době daří české značce na českém trhu?

Český trh je opravdu hodně zvláštní a svým způsobem i ojedinělý. Ale na Vaši otázku mohu odpovědět jen takto. Od počátku roku 2015 vyrábíme téměř v nepřetržitém provozu a i přes tento fakt se bohužel dostáváme do situace, kdy nám opravdu hrozí, že nebudeme schopni uspokojit abnormální poptávku po našich výrobcích. Druhou věcí je změna obchodní politiky, kdy jsme se začali více orientovat na tradiční trh.

Naším partnerem je především COOP, v rámci řetězců jsme pak navázali hlubší obchodní vztah s Penny Marketem. Tím jsme získali z pohledu zákazníka to, co nám chybělo. Zákazník na nás totiž nahlížel jako na firmu kvalitní, které však chybí dobrá distribuce. Dnes se dokonce setkáváme s názorem „už jste všude“. Uspěli jsme také ve výběrovém řízení na privátní značky COOP Centrum a COOP Premium. Dodáváme samozřejmě také do řady nadnárodních řetězců v zahraničí. Své obchodní partnery si však pečlivě vybíráme.

A co dělá Carlu Carlou? Je to kvalita výrobků, o které jsem hovořil, a kvalitní cenotvorba. Dbáme na to, abychom neničili naše produkty a značku prodejem s tzv. podraženou cenou. Držíme se toho, že naše produkty musí být kvalitní, pěkně zabalené a musí být pro každého.

Navazujete spolupráci s online prodejci potravin jako fenoménem, který bude růst?

V tomto rozvíjejícím se distribučním kanálu jsme aktivní prostřednictvím našich distributorů.

Zejména období Vánoc a Velikonoc s sebou přináší kromě čokoládových cukrovinek také nabídku různých náhražek, které se na první pohled jako čokoládové výrobky tváří. Jak se Vám s touto konkurencí daří vypořádávat?

Podle mého názoru se trh již sám postupně srovnal se záplavou nekvalitních sezonních cukrovinek. Jistě zde zůstane určité procento zákazníků, kteří se orientují při nákupu pouze cenou výrobku. Oproti tomu roste zajímavá skupina zákazníků, kteří si rádi trochu připlatí za poctivý kus čokolády. Orientujeme se výhradně na tyto zákazníky.

Nemůže být pokles trhu způsoben tím, že sezonní čokoládové výrobky nejsou vždy tak kvalitní a chutné, jak zákazník očekává, a proto je tolik nekupuje?

Možná z části ano. Domnívám se však, že největší vliv má změna nákupního chování. Vnímání svátků v naší společnosti je jiné. Pokud dnes vyslovíte před prodejcem slovo Vánoce a Velikonoce, je to něco jako strašák. Trend nákupního chování spotřebitelů se pochopitelně vyvíjí jako každý jiný. V tomto segmentu se začal radikálně měnit zhruba před 4–5 lety.

Od této doby pozorujeme na trhu v ČR masivní úbytek zákazníků, kteří nakupují sezónní čokoládové výrobky. Pro výrobce i prodejce je dnes velice těžké odhadnout opravdovou potřebu zákazníků. Po svátcích je proto možné na maloobchodech zaregistrovat masívní výprodeje za nesmyslně nízkou prodejní cenou. Carla se v reakci na tento trend až na výjimky nezaměřuje na sezónní výrobky, směřujeme spíše k produktům, které mají klasický obal se sezonním přebalem. Na úkor poklesu prodeje sezonních výrobků vzrostl segment tzv. dárkových sladkostí, prémiových čokolád, čokoládových pralinek, luxusních dezertů apod.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *