Papírová hygiena v atraktivních obalech

Praktické, vtipné i hravé

Papírové kapesníčky, utěrky, ubrousky i toaletní papíry patří k hygienickým standardům moderního člověka. Zvýšené objemy tohoto sortimentu postupně znamenaly i zvýšenou konkurenci mezi výrobci.

Rozpoznatelnost a prodejnost tohoto sortimentu, zajišťuje především atraktivní typ obalu. Souhrnným názvem pro papírenské výrobky spotřebního charakteru používané k toaletním a hygienickým účelům je termín „tissue“.

Tissue zahrnuje listy nebo role „hedvábného papíru“ určené k osobní hygieně, k absorpci kapalin a/nebo k čištění znečištěných povrchů. Výrobky z něj jsou obvykle tvořeny jednou nebo několika vrstvami krepovaného nebo raženého papíru. Obvyklá plošná hmotnost je 12 – 45 g/m2.

Tissue se vyrábí obvykle ze sulfitové buničiny. Ta je totiž, na rozdíl od více rozšířené sulfátové buničiny, mnohem měkčí a často i levnější. Naopak sulfátová buničina má vyšší pevnost než sulfitová a proto také její užití je širší, zejména v oblasti psacích a grafických papírů, pytlových papírů, papírů na výrobu vlnité lepenky, pevných kartonů apod.

Tissue oblast není oblastí malou a s produkty z tohoto polotovaru se lze setkávat i na různých veletrzích. Existují dokonce i takové, které jsou zaměřeny pouze na tento sortiment, včetně zaměření na jeho výrobu a standardy i trendy v technologiích. K největším z nich patří veletrh Tissue World. Veletrh je organizován jako řetězec akcí, který se letos střídá ve městech Barcelona, New Orleans, Shanghai, Sao Paolo, a v roce 2016 bude umístěn do tureckého Istanbulu.

Obaly flexibilní i pevné

Většina tissue jedno či vícevrstvých produktů je nepotištěna. Jak je vidět u ubrousků, tissue potiskovat pochopitelně lze, a i když méně často, přece jen s potištěnou variantou můžeme setkat u celého portfolia.

Co se týče obalů na tissue produkty, setkat se lze s variantou jak pevného, tak flexibilního typu obalu. Při balení se využívají nejčastěji plastové folie a hladké skládačkové lepenky. Na různých internetových serverech jsou však nabízeny i další typy materiálů, populární jsou v současnosti textilní obaly různých designů, které slouží jako zásobníky na papírové kapesníky.

Obaly jsou ve většině případů potištěny. Zatímco u skládatelných lepenkových obalů se nejčastěji setkáváme s ofsetem, folie jsou spíše ve znamení flexotisku či hlubotisku. Designovou proměnou prošly během své historie oba typy obalů. V současnosti mají větší uplatnění folie, do kterých se balí prakticky jakýkoli tissue sortiment. Zvláště v oblasti kapesníků či toaletních papírů se setkáváme stále častěji s líbivou grafikou realizovanou vícebarevným velice kvalitním tiskem. Příkladem za všechny může být i nedávno na trh uvedená dětská řada papírových kapesníčků Harmony.

Skládatelné obaly z lepenky jsou charakteristické především pro hygienické kapesníčky, u kterých se však uplatňuje také i balení do folie. Lepenkové obaly jsou dražší, produkt však automaticky posouvají do vyšší kvalitativní úrovně. Na rozdíl od folií, které musí zaujmout pouze potiskem, lepenkové obaly mohou mít zajímavou i konstrukci řešení.

Výroba obalů

K výrobě foliových přebalů se obvykle používají PE folie. Před vlastním tiskem bývají obvykle kvůli elektrostatickému náboji upravovány (např. koronou). Potištěná folie je tvarována a svařována, případně i smršťována podle tvaru baleného produktu.

Skládatelné obaly jsou vysekávány z hladkých lepenek obvykle planžetovými nástroji. Lepenka je před výsekem potištěna obvykle vícebarevně ofsetovou (ale možné je i jiným typem) technologií. V závislosti na tvaru a velikosti přířezu se obal optimalizuje na archu (layout), obvykle pak dochází k víceprodukčnímu zpracování na jednom archu. Důležitou roli při výrobě hraje nejen kvalitní protipříprava linek ohybu, ale i správné umístění a realizace perforace, náseku apod. Z důvodu zvýšené hygienické bezpečnosti pro spotřebitele se často využívá i systém protináseku. Teprve po prolomení v příslušném místě je obal otevřen a spotřebitelem může být využíván.

U obalů určených na postupnou spotřebu je lepenka na spodní straně v místě kde je protinásek či perforace podlepena folií či papírem s kluzným povrchem. Tento ucelený systém pomáhá spotřebiteli vyndávat a následně spotřebovávat kapesníčky po oddělných jednotlivých kusech.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *