S nákupy potravin on-line má zkušenost každý pátý Čech

… A čtvrtina se k jejich nákupu chystá

Online trh s potravinami je sice z pohledu výše obratů „na začátku“, ale začíná nabírat na tempu. Kdo si pro sebe získá největší díl trhu a jak se během pár let prodej potravin změní? V roce 2014 dosáhly podle výsledků výzkumu, který provedla evropská asociace Ecommerce Europe ve spolupráci s národními asociacemi a agenturou GfK, obraty prodejů po internetu 423,8 mld. euro, což znamená růst o více než 14 % oproti předchozímu roku. Státy EU dosáhly 368,7 mld. euro, z toho Česká republika přibližně 3,1 mld. euro.

V České republice rostly online prodeje přibližně o 16 %. Podle údajů APEK a nákupního rádce Heureka.cz si u nás v roce 2014 spotřebitelé koupili zboží po síti v hodnotě 67 mld. Kč. Dalších téměř 20 miliard přinesl prodej služeb.

„Je zřejmé, že prodej po internetu stále ani zdaleka nedosáhl svého stropu. Podle informací z prvního čtvrtletí v ČR se zdá, že růst u nás dosáhne ještě vyšších hodnot, než se původně očekávalo. Oproti roku 2014 evidujeme asi 18 % nárůst!“ komentuje vývoj trhu Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. A jak je na tom prodej potravin?

K nákupům potravin on-line sbíráme odhodlání

Podle výsledků průzkumu společnosti KPMG Česká republika „Nákupní zvyklosti v ČR 2015“ již někdy nakupovalo po internetu potraviny 21 % Čechů. Téměř každý čtvrtý Čech (23 %) se na nákup potravin a nápojů on-line teprve chystá.

Ačkoliv se prodej potravin a nápojů prostřednictvím internetu v tuto chvíli řadí co do velikosti mezi nejmenší retailové segmenty, jeho růstový potenciál naopak patří k těm největším. V Evropské unii stejně jako v České republice využívají nákup potravin on-line zatím spíše obyvatelé velkých měst – u nás si je takto alespoň občas pořizuje 15 % Čechů. Na malých vesnicích jsou to zatím pouhá 4 %. „Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 procent z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ vysvětluje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika, a pokračuje: „Kromě velikosti místa bydliště se také ukazuje, že potraviny přes internet nakupují spíše lidé s vyššími příjmy. Mezi respondenty, kteří vydělávají více než 30 tisíc korun, jde dokonce o každého pátého.“

Téměř každý čtvrtý Čech (23 %) se na nákup potravin on-line teprve chystá. Zájem roste s dosaženým vzděláním – mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se naopak vyloženě odmítavě staví téměř polovina z nás (48 %).

Za nejčastější nevýhodu spojenou s nákupem potravin přes internet respondenti označili riziko dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod svého nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují.

Respondentům, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti, naopak vadí cena dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma.

Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, si chválí zejména pohodlí spojené s nákupem (59 % nakupujících) a úsporu času (55 %).

Zaměřují se spíše na trvanlivé zboží, které takto nakupují dvě třetiny, nebo nealkoholické nápoje. V tomto výběru se s ostatními evropskými státy shodujeme.

Online prodej potravin na internetu má pomalejší nástup i v jiných zemích. Jak vyplývá ze studie Lebensmittel E-Commerce 2015 pro EHI tvoří obrat prodeje potravin online v Německu pouze kolem 1 %, zatímco online prodej jako celek má přibližně 10% podíl na trhu. Proč tomu tak je? Skutečnost, že má prodej potravin online tak nízký tržní podíl, přisuzují odborníci spíš straně nabídky než nezájmu zákazníků.

Z 250 dotazovaných obchodníků mělo pouze 8 % v nabídce sortiment, jehož struktura odpovídá složení typického týdenního rodinného nákupu. Většina obchodníků zahrnutých do průzkumu (86 %) představovala specializované obchody. Online obchodníci navíc často nemají dostatečné regionální pokrytí. Celé Německo pokrývají pouze 2 % online obchodníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *