Kupní síla v Evropě zvolna roste

Největší prodejní plochu na obyvatele má Nizozemsko

Evropské domácnosti měly loni celkem k dispozici na své výdaje a úspory 7,75 bilionu eur, v nominálním vyjádření meziročně o 2,5 % více. Uvedená suma v přepočtu podle průměrného ročního kurzu (27,53 CZK/EUR) odpovídá stěží představitelným zhruba 213 bilionům korun. Přihlédne-li se k průměrné míře inflace, vychází reálný růst o 0,6 %. Na jednoho Evropana v průměru připadá 15 360 eur (422 tis. korun). Vyplývá to z výroční studie „European Retail 2015“, kterou zveřejnila německá výzkumná společnost GfK.

Na starém kontinentu podle ní přetrvávají mezi jeho západní a severní části na jedné straně a částí jihovýchodní na straně druhé značné rozdíly. Tato mezera se ještě zvětšila během poslední globální krize (2008 – 2009). Hospodářsky méně vyspělé země se od té doby přibližují k těm bohatším jenom zvolna.

Značné rozdíly však existují i v rámci jednotlivých zemí. Například obyvatel polské Varšavy má v průměru k dispozici 11 222 eur ročně, o 82 % více, než činí celostátní průměr a 2,75krát více než nejchudší okres Lubaczów v Podkarpatském vojvodství na jihovýchodní hranici s Ukrajinou (4 091 eur na hlavu a rok).

Prodej klasického maloobchodu loni klesl

Maloobchodní obrat ve 32 evropských zemích vyjádřený v eurech se loni meziročně snížil o 0,5 % na přibližně 3,1 bilionu eur. Uvedený nominální pokles stacionárního obchodu (bez tržnic a uličních kiosků) jde hlavně na vrub zemí mimo Evropsku unii, jejichž měny vůči euru výrazně oslabily. Rusko tak zaznamenalo více než 8% pokles, Turecko o 2,1 % a Norsko o 3,1 %.

Stacionárnímu maloobchodu se v uplynulém roce naopak po letech stagnace dařilo hlavně v Rumunsku (růst o 6,5 %) a také ve třech baltských zemích. Více než 8% vzestup zaznamenala Velká Británie, ale hlavně díky posílení její libry šterlinků vůči společné měně.

Lepšící se hospodářská situace na jihu Evropy (s výjimkou Řecka) se příznivě projevuje na zvyšujícím se maloobchodním obratu ve Španělsku a Portugalsku. V Česku se prodej propočtený v eurech snížil o 3 % na 29,1 mld. eur.

Stále větším konkurentem kamenných prodej jsou internetové obchody. Nejrychleji expandují v Británii a Německu, zemi s dlouhou tradicí oblíbeného zásilkového obchodu. Právě konkurence e-commerce tam způsobila, že obrat stacionárních prodeje ve Spolkové republice loni meziročně klesl o 1 %.

Nicméně uvedené změny nikterak neovlivnily pořadí zemí podle jejich maloobchodního obratu. Nadále vede Rusko, pro které Evropská komise letos předpovídá hospodářský pokles o 3,5 % a poprvé od roku 1999 snížení soukromé spotřeby.

Společnost GfK letos počítá s růstem stacionárního maloobchodu v Evropě o 0,8 % (nominálně), z toho v 28 zemích EU o půl procenta. Nejvyšší nominální růst očekává v Turecku (o 9,2 %), ale při pokračující dost vysoké inflaci. Rychlou dynamiku prodeje předpovídá také pro Rumunsko (5,1 %) a pro tři baltské země (4 – 5 %).

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *