Prodej fairtradových výrobků v Česku stoupl o 17 %

Českému trhu vládne káva, bavlna a čaj

Čeští zákazníci utratili v roce 2014 celkem 203 mil. Kč za výrobky se známkou Fairtrade. Maloobchodní obrat se oproti roku 2013 zvýšil o 17 %.  „Čísla za rok 2014 jsou pro nás dobrým signálem, říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „Bylo logické, že strmý nárůst z roku 2013, kdy jsme zaznamenali 80 % zvýšení obratu, nebude možné udržet. Pozvolný nárůst ve výši 17 % oproti roku 2013 je pro nás pozitivním signálem, že spotřebitelé mají o fairtradové produkty stále zájem a především, že nabídka obchodníků se postupně zvyšuje.“

 

Nejprodávanější je stále káva

Nejprodávanějším fairtradovým produktem je již několik let po sobě káva. Vloni se jí prodalo 190 tun v hodnotě 138 mil. Kč. Z celkového maloobchodního obratu s fairtradovými produkty tvoří 68 %. Pomyslnou trojici „top“ produktů doplňují produkty z fairtradové bavlny, kterým patří 16 %, což přestavuje 32 mil. Kč, a čaj se 7 %, za který spotřebitelé vynaložili téměř 14 mil. Kč.

V nárůstu obratu se odráží jak zájem o fairtradové produkty na straně českého spotřebitele, tak samozřejmě zvyšující se nabídka jednotlivých obchodníků. Podle loňského výzkumu Institutu evaluací a sociálních analýz INESAN zná v České republice 26 % spotřebitelů známku Fairtrade a 52 % lidí se setkalo s pojmem fair trade obecně. Tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům ze zemí globálního Jihu.

Organizace Fairtrade Česko a Slovensko má poprvé k dispozici i výsledky maloobchodních obratů na Slovensku. V roce 2014 dosáhly prodeje produktů se známkou Fairtrade na Slovensku v přepočtu 31 mil Kč. Káva má na slovenském trhu fairtradových produktů ještě větší náskok před ostatními produkty než v České republice. Její prodej představoval v minulém roce 73,4 % celkového obratu za fairtrade produkty. Pořadí na dalších pozicích není tak vyhraněné jako v Česku. Dvojkou na trhu je se 7,7 % kosmetika následována faitradovým čajem (6,6 %).

Hana Chorváthová vysvětluje dopad prodeje fairtradových produktů na našem trhu na organizace pěstitelů: „Pouze díky nákupu certifikované fairtradové kávy, které se prodalo 190 tun, Češi vloni zaplatili více než 2 mil. Kč pěstitelům ve formě tzv. sociálního příplatku. Tato část ceny kávy slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití rozhodují sami pěstitelé na základě rozhodování ve svých organizacích.“

 

 

06-015
Pramen: Fairtrade Česko a Slovensko 2014

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v časopise Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *