Scénáře nákupního chování

Zákazník dnes – a zítra

Poznat a predikovat chování zákazníka je alfou a omegou současného i budoucího úspěchu obchodníka. Jak se chová český zákazník a jak by se mohl například chovat za deset let? Studie Shopper Typology společnosti Incoma GfK pravidelně mapuje nákupní chování českých spotřebitelů. Podle vlivu faktorů na nákupní chování a podle toho, jak se diferencují socio-demografické skupiny nakupujících, pracuje s pěti typy nakupujících, které reprezentují odlišné styly nákupního chování.

Rozčlenění nakupujících do pěti typů bylo provedeno podle jejich hlavních očekávání od nákupu. Tyto rozdíly v očekávání se projevují i v nákupním chování, výběru prodejny, vztahu ke značkám a letákům i v sociálním a demografickém profilu.

Hlavní očekávání v oblasti cen, sortimentu, kvality jsou do jisté míry důležitá pro každého nakupujícího – typologie se soustřeďuje na ta očekávání, která jsou pro daného člověka nejtypičtější. Ta potom nejvíc ovlivňují jeho nákupní chování.

Jaký vývoj lze očekávat?

Každý trh je jiný, ale určité trendy jsou společné. Na vývoj každodenního chování zákazníků se zaměřil také EHI (Eurohandel Institut), jak uvádí lednové vydání časopisu stores+shops. Odborníci pracovní skupiny Marketing předpovídají na základě dat GfK diferencované vzory v každodenním chování zákazníků a využitím informací pro nákup z pohledu jednotlivých skupin zákazníků.

Jaké hodnoty bude zákazník preferovat v roce 2025? EHI vytvořil již v roce 2013 ve spolupráci s marketingovými odborníky osm scénářů charakterizujících budoucí nákupní a komunikační chování zákazníků:

  • Čas jsou peníze – zákazník požaduje větší servis, nakupuje rád on-line, což mu šetří čas.
  • Hyperkonzumace je minulostí – zákazník klade důraz na udržitelnost, odpovědnost a transparentnost.
  • Žádnou reklamu, prosím – status ho nezajímá, reklamu přijímá pouze jako zdroj informací, nechce se nechat manipulovat.
  • Tady jsem král – důležité je pro něj ego, individualita, status a luxus.
  • Rád smlouvám – pro tohoto zákazníka platí pouze vztah značka za výhodnou cenu.
  • Kyberprostor je můj revír – využití tohoto média je až nekritické, zákazníka baví nakupovat a vlastnictví mu dělá radost.
  • Zážitek, dobrý pocit – nakupování je pro zákazníka formou trávení volného času.
  • Spojení s životním stylem – značky jsou pro zákazníka dokladem životního stylu, příslušenství k určité skupině.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v časopise Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *