Hlavní evropské řetězce

Loňský rok nezklamal, letošek má být veselejší

Pozvolna okřívající západoevropské hospodářství a více pracovních míst loni povzbudily prodej potravin. Hlavní maloobchodní řetězce si – až na britské Tesco – vývoj pochvalují, možná až příliš. Klíčové ukazatele totiž meziročně stouply většinou jen skromně.

Prostředí na trhu zůstává podle vrcholového managementu „naplněno výzvami“. Náladu kalí hlavně těžko předvídatelný vývoj ve východní Evropě, konkrétně v Rusku a na Ukrajině.  

 

Schwarz-Gruppe se solidním vzestupem tržeb

Solidním vzestupem tržeb v uplynulém roce zaujala především německá Schwarz-Gruppe (Lidl, Kaufland), která v uplynulém účetním roce (do 28. 2. 2015) dosáhla obratu 79,4 mld. eur, meziročně o 7 % více. Pomohly jí především zahraniční filiálky diskontního řetězce Lidl, jehož obrat podle listu Lebensmittelzeitung meziročně stoupl o 9 % na 59 mld. eur. Kaufland utržil 20,3 mld. eur.

Schwarz-Gruppe, mající centrálu v Neckarsulmu (na severu Bádenska-Würtemberska), neoznámila, kolik vydělala. Klaus Gehrig, předseda dozorčí rady Lidlu, listu Frankfurter Allgemeine sdělil, že čistý zisk byl o 5 – 6 % lepší, než se čekalo. „Podílníkům nepřipadne nic, veškeré volné prostředky vložíme do dalšího rozvoje firmy,“ dodal Gehrig.

Samotný Lidl v uplynulém účetním roce do přestavby starších prodejen investoval 3,5 mld. eur. Převážná část uvedené sumy šla na pořízení pekáren. Další půldruhé miliardy eur bylo určeno na expanzi prodejní sítě. Řetězec letos počítá s investicemi v přibližně stejné výši jako loni. Jejich cíl je jasný – získat další zákazníky.

Lidl nyní ve více než 20 evropských zemích provozuje zhruba 9 900 prodejen, z toho přibližně 3 200 v Německu. Příští rok hodlá vstoupit do Litvy. Na rok 2018 plánuje expanzi v Srbsku a současně plánuje vstup do USA.

Kaufland je podle koncernových údajů přítomen v sedmi evropských zemích, kde má přibližně 1 190 prodejen, z toho 640 v Německu.

Celá Schwarz-Gruppe na počátku letošního roku zaměstnávala kolem 350 tis. lidí, o 15 tis více než před rokem.

Rewe Group má na další akvizice

Společnosti Rewe Group se loni podařilo zvýšit obrat o 2,4 % na 51,1 mld. eur (předloni poprvé přesáhl 50 mld.). Jak uvádí ve finanční zprávě, je to cenný výsledek, neboť maloobchodní trh s potravinami v Německu loni stagnoval a náročné podmínky panovaly také ve střední a východní Evropě.

Provozní výsledek před úhradou úroků, daní a odpisů (EBITA) proti roku 2013 stoupl o 29 % na 468 mil. eur. Nejvíce se na tom podílely supermarkety v Německu.

Centrála společnosti v Kolíně nad Rýnem uvedla, že její finance jsou solidní. „Naskytnou-li se nám na trhu příležitosti v podobě akvizic, jsme schopni jich využít. Umožňují nám to naše kapitálové zdroje, nízké čisté zadlužení i nevyužité úvěrové linky,“ prohlašuje generální ředitel Alain Caparros. Podle něj Rewe loni do svého byznysu investovala 1,4 mld. eur. Letos hodlá hodně investovat hlavně do e-commerce.

I když je situace ve východní Evropě i pro Rewe složitá, z Ruska a Ukrajiny se stáhnout nemíní.

Rewe v Německu tvrdě bojuje o trh s „úhlavním“ rivalem – řetězcem Edeka. Přitom sází také na online prodej, dokonce i v regionech, kde se jejím kamenným obchodům tolik nedaří – například v Berlíně či Mnichově. Svoji „Lieferservice“ nyní nabízí v 57 německých městech.

Starosti ji stále dělá diskontní řetězec Penny Deutschland, který by se měl dostat do černých čísel v roce 2016.

Podíl diskontů v Německu klesá

Diskontní řetězce Aldi a Lidl ztrácejí v Německu podíl na maloobchodním trhu s potravinami. Podle „důvěrné“ zprávy, na kterou se odvolává časopis Wirtschaftswoche, klesl společnosti Aldi Nord během letošního ledna až března prodej potravin meziročně o 3,6 % a Aldi Süd o 2,6 %. Menší pokles (půldruhého procenta) zaznamenal Lidl. Naproti tomu svoji pozici posilují supermarkety. Například Kaufland zaznamenal vzestup prodeje o 4,3 % a Rewe dokonce o 6,3 %.

Experti to připisují hlavně tomu, že na počátku letošního roku se v SRN otevřely četné nové supermarkety. Kromě toho, spotřebitelská nálada v Německu je dobrá, neboť hospodářství je na vzestupu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v časopise Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *