Design pokladny v souladu s designem prodejny?

Pokladny v současné době mají další úkoly – v prvé řadě vyvolané trendem směřujícím k multikanálovým nákupům. Pokladní systém musí být připraven na různé situace: zákazník si objedná zboží online a zaplatí je v obchodě; zaplatí při dodání zboží; vrátí online objednané zboží v obchodě a dostane zpátky hotovost.

Pokladní hardware nabízejí v současné době výrobci ve vysoké kvalitě a za příznivé ceny. Kompaktní kryty jsou robustní a bez odvětrávání, aby byly přístroje odolné vůči vnějším vlivům – špíně, prachu, nárazům a stříkající vodě. Uvnitř pracují výkonné počítače, které lze v případě potřeby dovybavit.

Také moderní kapacitní dotykové přístroje slibují vysokou spolehlivost. Senzory jsou chráněny 18 mm silnou skleněnou vrstvou a vylučují hrubší mechanické vlivy. Navíc disponují rozvinutou technologií, která v místě prodeje dovoluje ukrýt kamery à la iPad a měnit jejich ohniskovou vzdálenost. „Místo funkce storna se na pokladním bloku například nabízí jednoduché vymazání řádku, který má být stornován,“ uvádí Dr. Michael Schulte, ředitel Software Sales & Marketing společnosti Wincor Nixdorf.

Vyspělá technika

Vzhledem k vyspělé technice se do středu zájmu obchodníků v oblasti nových investic dostávají další kvalitativní kritéria.

Design hardwaru by se měl shodovat s CI (corporate identity) podniku. Integrované řízení energií je povinností. Spotřeba proudu jednotlivých přístrojů hraje roli zejména v případě, vyměňuje-li si obchodník s velkým počtem filiálek stovky informací o místě prodeje. Někteří výrobci pokladen přejímají podle odborníků zlozvyk výrobců automobilů. V údajích o průměrné spotřebě energie se rádi chlubí atraktivně nízkými hodnotami. Lze pochybovat, že pouhým vlastním laboratorním testem je možné si ověřit spotřebu proudu pokladen a okrajových zařízení uvedenou v reklamním prospektu, upozorňují odborníci.

Údržba

Pro obchodní společnosti je důležitá elementární možnost údržby a rychlý a spolehlivý servis ze strany výrobců. Moderní přístroje zjednodušují a urychlují svépomoc na základě principu „Click & Slide“, tedy vyměnitelnost aktivních částí jedním pohybem. Obchodníci si pro nové investice většinou volí zavedené výrobce. Je záruka, že v případě poruch a při obstarávání náhradních dílů mají jistotu provedení oprav a dodání součástek. U operačních systémů si může obchodník volit mezi Microsoftem a Linuxem. V Německu jsou operace z větší části řízeny Microsoftem. V roce 2012 využívalo Linux ještě 52 % pokladen, o rok později to bylo podle „EHI-Studie Kassensysteme 2014“ ještě 45 %.

Linux nebo Microsoft – mezi pracovníky odpovídajícími za informační technologie je tato otázka již dlouhou dobu odideologizovaná. Jde-li o zavádění mnoha operací, často se dává přednost Linuxu, u společností s malým počtem poboček je požadován spíše Microsoft. I při zavádění nových výrobků převzal Microsoft svými komponenty hodícími se pro obchod vedení i ve světovém měřítku.

Aplikační software

K největším stavebním prvkům informačních technologií v obchodě patří software aplikace v místě prodeje. Pokladny v současné době mají a budoucnu budou mít další úkoly – v prvé řadě vyvolané trendem směřujícím k multikanálovým nákupům: zákazník si objedná zboží online a zaplatí je v obchodě; zákazník zaplatí při dodání zboží; zákazník vrátí online objednané zboží v obchodě a dostane zpátky hotovost.

Chce-li obchodník propojit svůj stacionární obchod s obchodem online, musí bez problémů poskytovat veškeré procesy. Pokladna by měla jednoduše zvládat multikanálové procesy, srozumitelně a rekonstruovatelně je zobrazovat, měla by disponovat jednoduchým ovládáním, a to vše, i pokud jde o zbožové hospodářství.

05-009Marketing a platby

Totéž platí i pro promoce. Od akcí 3 za 2 přes účtování digitálních kuponů až po rabaty pro majitele zákaznických karet obchod od používání svých pokladen očekává, že budou umět všechny marketingové akce uložit, zkontrolovat a zdokumentovat.

Vedle toho musí být software schopen plynule spojovat platební aplikace, ať již chytrým telefonem nebo bezkontaktní kartou. U nových platebních variant zatím není jasné, která technologie se prosadí.

Multikanálové funkce

Distribuční procesy mezi kanály, rychlý přístup k informacím, např. o stavu skladu nebo kombinaci s internetovým obchodem, musejí být v budoucnu v pokladně rychle a spolehlivě zobrazovány. Pro vývojáře zabývající se softwarem, kteří se zúčastnili veletrhu EuroCIS 2015, byly tyto rozšířené pokladní služby hlavním tématem jejich veletržní prezentace.

NCR prezentovala řešení „Retalix 10“, tj. softwarovou platformu, kde jsou všechny zákaznické a pobočkové aplikace založeny na stejné logice údajů a obchodování. Společnost Actosoft z vestfálského Wertheru specializující se na prodej módního zboží ukázala na veletrhu v rámci „acto-cash 3“ nejnovější generaci svého pokladního softwaru. „V souladu s CRM (Customer Relationship Management – řízení vztahů se zákazníky) a ERP (Enterprise Resource Planning, informační systém, který integruje a automatizuje velké množství procesů souvisejících s relevantními činnostmi podniku), logistickým softwarem, online shopy, systémy věrnostních a dárkových karet můžeme realizovat servis i procesy, při jejichž aplikaci naši zákazníci již nebudou výhradními internetovými zákazníky,“ vysvětluje Christian Malachowski, jednatel společnosti Actosoft.

 

 

Pramen: EHI / EuroCIS 2015

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *