Dětská výživa: hlavně zdravěji

Rozhodující slovo mají maminky

Trendem v segmentu kojenecké stravy je snaha o maximálně přírodní složení. Pokud jde o potraviny pro starší děti, dá se vzhledem k problému narůstající dětské obezity očekávat příklon k méně tučným produktům s nižším obsahem cukru. Podle statistických údajů porodnost v České republice nenápadně, ale setrvale klesá. To asi pro nikoho není žádným tajemstvím. Pro srovnání, v roce 2011 se u nás narodilo 108 673 dětí, v roce 2012 to bylo 108 576 a v roce 2013 už „jen“ 106 800 živě narozených dětí.

Trvalý meziroční pokles narozených dětí je přitom (podle Projekce ČSÚ 2013) očekáván po zbytek tohoto i následujícího desetiletí. Pro výrobce stravy pro nejmenší děti z toho vyplývá, že velikost trhu neporoste, spíše se bude profilovat a dále specifikovat. Dobrou zprávou je, že na produktech pro děti rodiče nešetří.

Pro kojence a batolata

„Největším trendem, který aktuálně v segmentu kojeneckých výživ sledujeme, je určitě příklon k co nejpraktičtějším obalům. Rodiče dnes společně s dětmi podnikají spoustu různých aktivit, chodí na výlety, tráví čas venku… A z toho důvodu se jim hodí dětská výživa v praktických plastových sáčcích, ke kterým děti nepotřebují ani lžičku a které jsou opatřeny bezpečnostním víčkem.

Naše značka Hamánek vyšla vstříc těmto potřebám a uvedli jsme tak na trh novou řadu Svačinek se 100 % ovoce a bez přidaného cukru, kterou si rodiče velmi brzy oblíbili,“ říká Marie Novotná, brand manager pro kojeneckou výživu ve společnosti Hamé.

Podle průzkumů agentury Median nejoblíbenější značka kojenecké mléčné výživy Nutrilon, která využívá ve svých recepturách nejnovější výsledky vědeckého výzkumu mateřského mléka, přišla nedávno na trh s novinkou Nutrilon Profutura. Její složení vychází z nejnovějších vědeckých poznatků o tzv. nutričním programování, které je důležité pro zdraví dítěte v dospělosti.

Mléko Nutrilon Profutura obsahuje „pokročilou“ směs tuků a klinicky testovanou směs prebiotických oligosacharidů scGOS/lcFOS (9:1) Ke správnému rozvoji metabolismu u kojenců přispívá vitamin B2, rozvoj imunity podporují vitaminy A, C a D a správný vývoj mozku podporují LCP mastné kyseliny. Značka Nutrilon a nabízí široké portfolio výrobků jak pro zdravé děti, tak pro kojence se specifickými výživovými nároky.

Pod heslem „Co nejblíže mateřskému mléku“ uvedla zhruba před rokem značka Sunar nové kojenecké mléko Sunar Premium, které obsahuje kombinaci látek přirozeně se vyskytujících v mateřském mléku, jež se významně podílí na posilování imunitního systému, správném vývoji mozku a celkovém pohodlí dítěte. Dále obsahuje mléčný tuk, vitaminy a minerální látky, prebiotika GOS, beta-palmitát, nukleotidy a nenasycené mastné kyseliny DHA a ARA, které jsou přirozenou součástí mateřského mléka, a měly by být dle doporučení odborníků v dostatečném množství přijímány stravou.

S novinkou na poli kojeneckých mlék přišlo také Nestlé. Nová Beba Comfort obsahuje L. reuteri, bakterii mléčného kvašení, která se přirozeně vyskytuje v mateřském mléce. Ta pomáhá udržovat trávení kojence v rovnováze. Pokračovací kojenecká výživa (pro děti od ukončeného 6. měsíce) má díky patentu OptiPro snížený obsah bílkovin, přesně vyhovující nutričním potřebám dítěte, a tak nezatěžuje ještě nevyzrálé dětské orgány.

Bez cukru a v bio kvalitě

Společnost Hamé si zakládá na tom, že sleduje světové trendy ve výživě dětí a pružně reaguje na nové poznatky a požadavky spotřebitelů. Nabídku ovocných a masozeleninových kojeneckých výživ pravidelně obměňuje a inovuje.

„Nově nabízíme řadu ovocných Svačinek se 100 % ovocem v praktickém plastovém sáčku. Tento produkt mohou snadno využít i nejmenší děti, je opatřen bezpečnostním uzávěrem. Skvěle se hodí jako svačinka do školky či pro školáky. V nabídce máme čtyři druhy: s mangem, s hruškami a banány, s jahodami červeným ovocem. Dále o nové druhy doplňujeme naše výrobky řady HappyFruit se 100 % ovocem,“ prozradila Marie Novotná.

„Mezi naše favority patří řada ovocných příkrmů Sunárek Do ručičky v praktické kapsičce. Za poslední rok jsme na trh uvedli čtyři novinky, na jejichž vývoji se podílely samotné maminky, společně s odborníky společnosti Hero. Všech osm příchutí, které tvoří řadu Do ručičky, obsahuje 100 % ovoce a jsou bez přídavku cukrů. Navíc pomáhají dětem rozvíjet zručnost a přináší jim zábavu. Rovněž jsme uvedli Sunárek Mlíčko na každý den, a to ve dvou oblíbených příchutích – vanilkové a čokoládové. Oba produkty jsou praktické na cestování, což ocení děti i rodiče především nyní, v jarním a letním období,“ představuje novinky Simona Hřebíčková, Brand Manager pro značku Sunar společnosti Hero pro Českou a Slovenskou republiku.

Kompletní menu značky Hipp zahrnuje počáteční zeleninové „první lžička“ a masozeleninové příkrmy, ovocné přesnídávky a mléčné i obilné kaše, bio polévky a bio kuřecí, krůtí a hovězí maso ve skleničce s nízkým obsahem alergenních složek. Většina produktů je nabízena v kvalitě bio. Výborně se prodávají dobrůtky k zakousnutí, např. bio borůvkové a jablečné rýžové oplatky. Hipp nabízí zajímavé a méně obvyklé kombinace chutí, oblíbené jsou mj. Bio celozrnné špagety se zeleninovou omáčkou, Červená řepa s jablky a hovězím masem, Tagliatelle s mořskou rybou, brokolicí a smetanou nebo třeba Bio Zelenina s rýží a krocaním masem.

Reklama cílí na maminky

„Pokud jde o cílenou podporu prodeje našich produktů, osvědčila se nám dlouhodobá spolupráce s mateřskými centry. Realizujeme s nimi různé soutěže, spolupracujeme na testování nových produktů, poskytujeme naše časopisy Hamánek atd. Velmi dobře si vede náš facebookový profil Hamánek, kde se nám povedlo vybudovat komunitu matek a otců, se kterými pravidelně diskutujeme na různá témata a opět pro ně vyhlašujeme třeba soutěže,“ uvedla Marie Novotná z Hamé. Společnost Hamé zároveň dlouhodobě spolupracuje i s pediatry.“

„Nesmím zapomenout ani na naše vzdělávací hry pro tablety a telefony, které jsme zdarma nabídli v letošním roce. Děti se v nich mohou hravou formou naučit například to, jak roste jablíčko nebo kde se bere mléko. Uživatele přitom provází medvídek Hamánek,“ dodává Novotná.

Značka Hami společnosti Nutricia nabízí kompletní portfolio výrobků, od kojeneckých mlék po masozeleninové, ovocné i ovocno-jogurtové příkrmy, a to pro děti od narození až do předškolního věku. Všechny výrobky Hami jsou vyvinuty výživovými experty a jejich složení je přesně přizpůsobeno konkrétnímu věku dítěte a jeho výživovým potřebám. Pro komunikaci s cílovou skupinou svých spotřebitelů – maminkami malých dětí, značka využívá ve velké míře zejména sociální sítě a prostředí internetu, např. webový portál Klub-maminek.cz s tipy na produkty i poradnami odborníků.

Prostor pro privátní značky

Privátní značky obchodních řetězců mají na poli kojenecké a batolecí výživy své čestné místo. České maminky je kupují často a rády. Ať už jde o babylove společnosti dm drogerie markt, Babydream sítě drogerií Rosmann, vlastní značky prodejen Albert nebo Tesco, všechny nabízejí poměrně ucelený sortiment mlék, příkrmů, přesnídávek, instantních kaší i nápojů a jak se ukazuje v průzkumech trhu, jejich prodeje nijak výrazně nezaostávají za „top“ značkami.

V drogeriích sítě Teta jsou nově k dostání produkty německého výrobce Bebivita, pro které byli čeští spotřebitelé zvyklí jezdit na nákup do sousedního Německa nebo Rakouska.

Ne sladidlům a umělým náhražkám!

„Domnívám se, že v případě tohoto segmentu nemůžeme mluvit o nějakém aktuálním trendu, dlouhodobý vývoj souvisí zejména se způsobem života. Dnešní děti, ttzv.  screen generation, tráví málo času aktivně, ostatně stejně jako celá populace. Vždyť Češi patří k nejobéznějším národům na světě! Tuto situaci samozřejmě řada výrobců potravin reflektuje a v některých produktech, i v těch pro děti, nahrazuje cukry a tuky umělými syntetickými látkami, sladidly.

Madeta ale k tomuto trendu nepřistoupila, snaží se naopak držet trend přirozených potravin. Spíš se v oblasti komunikace a PR snažíme vysvětlovat, že není špatné, konzumovat kvalitní tuky, kvalitní cukry a kvalitní bílkoviny, ovšem přizpůsobit tomu životní styl. Důležité je zdůraznit, že náhrada živočišných tuků, zejména mléčného tuku, může způsobit nedostatek vitaminu D, neschopnost tvořit hormony, problémy s růstem nebo vstřebáváním vápníku. Náhrada cukrů sladidly může mít za následek hypoglykemické stavy a tak dále. Zahrávat si na dětech se syntetickými potravinami je podle mě veliký risk,“ je přesvědčen Jan Teplý, ředitel marketingu společnosti Madeta.

V sortimentu pro děti od Madety patří stabilně k nejoblíbenějším tvarohovo-smetanové dezerty Lipánek s širokou nabídkou příchutí – vanilka, kakao, limetka, jahoda, a také duo verze vanilka-kakao, jahoda-vanilka a kakao-banán. Největší inovací posledních měsíců byl kompletní redesign plátkového sýra Lipánek se 48 % tuku v sušině.

Cereálie: vedou ovesné vločky

Kvalitní strava s vyváženým poměrem živin je u dětí alfou a omegou zdravého vývoje. Pod značkou Emco najde spotřebitel na regálech kompletní sortiment výrobků z nutričně extrémně bohatých ovesných vloček. Společnost Emco se spojila s Janem Papouškem, nutričním terapeutem z Institutu sportovního lékařství a připravili FIT menu na celý den. Na výběr jsou ovesné kaše, ovesná zrnka Teddy s medem nebo čokoládou, ovesní Biskiti, ovesné sušenky, kaše s ovocem nebo ovocné tyčinky.

 

 

Simona Procházková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *